![](/contentassets/27b04446ecef4a4685c2906f53c51dce/sva_reportage_foto_oskar_omne0018.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Dagens tema är retorik. Eleverna Elias, Batseba, Delina och Nova har precis analyserat ett antal tal skrivna av anonyma avsändare. Här tillsammans med läraren Emmy Henriks. Foto: Oskar Omne
Svenska som andraspråk
Att arbeta i tvålärarskapssystem är det enda sättet att tillfredsställa sva-elevernas behov, enligt sva-läraren Kristina Isacsson Liljequist och klassläraren Emmy Henriks. De arbetar på Sofielundsskolan och reflekterar dagligen över hur man kan nå och hjälpa alla elever i klassrummet.
Alla elever är mina elever. Alla elever är dina elever”. Så beskriver sva-läraren Kristina Isacsson Liljequist sitt samarbete med klassläraren Emmy Henriks. Det förhållningssättet är det första de tar upp när vi ses i ett konferensrum bredvid rektorsexpeditionen på Sofielundsskolan i Sollentuna för att prata om deras samarbete och tvålärarskap, innan deras gemensamma lektion ska dra igång. Och det är inte svårt för en utomstående att gissa vem av dem som är lärare i svenska som andraspråk. Kristina Isacsson Liljequist pratar väldigt tydligt, med extra betoning på konsonanter.
Tvålärarskapssystem i svenska/sva känns som en självklarhet om vi ska lyckas med vårt uppdrag.
Här har man arbetat med tvålärarskapssystem på svensklektionerna i årskurs sex och på högstadiet i 10 år. För Emmy Henriks del, som undervisar i en sexa där 11 av 30 elever är i behov av sva-stöd, är det här första året med sva-förstärkning.
– Det här har betytt otroligt mycket för mig. Tvålärarskapssystem i svenska/sva känns som en självklarhet om vi ska lyckas med vårt uppdrag att ge alla elever det stöd de behöver för att nå målen i alla ämnen. Men tyvärr är det inte så, det vet vi ju, säger Emmy Henriks.
LÄS ÄVEN: Larmet: Elever utbildas rakt in i utanförskap
Visst skiljer sig deras ansvarsområden åt, men det är nog sällan märkbart för eleverna, berättar Kristina Isacsson Liljequist.
– Ingen ska känna att jag gör en sak och Emmy en annan. Vi planerar, undervisar och kvalitetssäkrar sva-elevernas utveckling genom sambedömning. Men samtidigt är sva-eleverna medvetna om att det är jag som gör den slutgiltiga bedömningen.
Det händer också att hon plockar ut sva-eleverna en och en eller i grupp när hon ser att de behöver en extra genomgång. Exempelvis efter en introduktion av ett nytt arbetsområde.
– Då vill jag alltid försäkra mig om att de vet vad vi ska arbeta med, säger Kristina Isacsson Liljequist.
Dagens tema är retorik. Eleverna Elias, Batseba, Delina och Nova har precis analyserat ett antal tal skrivna av anonyma avsändare. Här tillsammans med läraren Emmy Henriks. Foto: Oskar Omne
Fördelarna med tvålärarskap är många, konstaterar Emmy Henriks och tittar på sin kollega.
– Vi har olika glasögon på oss. Du ser exempelvis språkutvecklingen hos en sva-elev i ett framtidsperspektiv. Om du läser en text som en sva-elev har skrivit och som jag reagerar på så kan du säga att ”jamen så här brukar det vara i början”, enligt någon slags normalkurva. Och att den eleven kommer att fortsätta att utvecklas genom att först lära sig ”det här” och sen ”det här”. Då känner jag mig mer hoppfull. Det är ju lätt att man känner sig uppgiven när utvecklingen går trögt och man vill att det ska gå bra för en elev.
Kristina Isacsson Liljequist fortsätter:
– Jag tror att vi ser lite olika saker och man kan nog säga att jag kommer in och checkar av litegrann. Exempelvis är jag väldigt fokuserad på de nationella proven, säger hon.
Språknivån skiftar hos de sva-elever vi ska få träffa i dag. En elev med rysk bakgrund kom till klassen från förberedelseklass förra året, medan andra är födda i Sverige.
– Men vi utformar alltid uppgifter som både sva- och svenskelever ska klara av. Det är jätteviktigt. Det är ju så det ser ut i samhället. Där möts alla människor och det är det underlaget vi ska arbeta med, säger Emmy Henriks.
Om alla genomför samma uppgifter ökar chansen att eleverna ska känna att de lyckas, betonar Kristina Isacsson Liljequist.
Dagens lektion är ett bra exempel på en ganska avancerad uppgift, som ändå är utformad för att alla ska klara av den. Eleverna har fått öva på att skriva ett tal om en person som betyder mycket för dem, och som slutligen ska uppföras i helklass. Projektet inleddes med högläsning av ”Bröderna Lejonhjärta”, där huvudpersonen Skorpan berättar om, och längtar efter, sin bror Jonathan.
På högstadiet läggs mer tid på individuellt stöd åt sva-eleverna, men framför allt har vi mer skilda roller.
Nu är eleverna snart färdiga med sina egna tal och har klart för sig att de ska jobba med innehåll, språk och struktur. Och med de retoriska begreppen ethos, pathos och logos.
Begreppsförståelse går som en röd tråd genom all undervisning.
– Här betyder Kristinas sva-perspektiv väldigt mycket. Jag tänker ofta på det när vi har högläsning. Att det är så självklart för dig att vara tydlig och förklara de begrepp som är viktiga för förståelsen av något, säger Emmy Henriks.
Dags för lektion. Emmy Henriks inleder med att berätta att de ska arbeta gruppvis vid olika stationer. Vid en station ska de läsa upp de tal de själva har skrivit, med hjälp av sina tallappar. Vid en annan ska de få titta på ett filmklipp där Greta Thunberg håller tal inför en stor publik och vid en tredje kommer de få läsa tre olika tal med okända avsändare.
– Ni ska hela tiden tänka på två saker: titta på innehållet och strukturen i talen. Prata om vad som är bra och ge tips på hur det skulle kunna bli bättre. Syftet är att ni ska träna på ert eget tal, känna er peppade och få mod att läsa för hela klassen – så var extremt snälla mot varandra!
Samtliga grupper består av en blandning av elever som har kommit olika långt i språket.
Eleverna tittar på ett Youtubeklipp och reflekterar över vad som gör Greta Thunbergs tal så medryckande. Från vänster: Elias, Simon, Filip, Nova, Delina och Batseba. Foto: Oskar Omne
I ett av grupprummen sitter fem elever som ivrigt försöker komma fram till vem som ska framföra sitt tal först.
– Jag är inte så bra på svenska så jag vill inte, säger en pojke bestämt, men ändrar sig efter att ha lyssnat på en klasskamrats framförande.
Inne i klassrummet arbetar en grupp bestående av elever från fyra olika länder. Här är uppgiften att läsa tal skrivna av anonyma avsändare. När de har läst upp ett av talen, skrivet av en okänd flicka i årskurs åtta som berättar om sin bästa vän, börjar de analysera hennes text.
– Det är mycket stavfel, noterar en elev. De andra instämmer.
– Och meningarna är lite konstiga.
Kristina Isacsson Liljequist står bredvid och flikar in en fråga.
– Vad ni tror att det kan bero på? Hade hon bott i Sverige länge?
Eleverna skakar på huvudet.
– Nej just det, hon berättade ju att hon hade lärt känna sin kompis när hon gick i förberedelseklass.
Sedan kommer eleverna fram till att det var ett bra tal:
– Det var inte tråkigt eftersom hon inte bara sa ”bra” saker om personen som hon berättade om. Men hon måste fixa stavfelen.
Klassläraren Emmy Henriks och sva-läraren Kristina Isacsson Liljequist trivs bra med att undervisa ihop. Men för andra lärare kan det vara en utmaning att inte basa helt själv i klassrummet. Foto: Oskar Omne
Kristina Isacsson Liljequist är glad över att hon får möjligheten att följa elever från årskurs sex till nio. Dels har hon full koll på var sva-eleverna befinner sig i sin språkutveckling när de börjar sjuan. Och dels skapar det en trygghet hos eleverna.
– På mellanstadiet har jag en mer flytande roll och rycker in där det behövs. Men i årskurs 7–9 ser svensk- och sva-undervisningen helt annorlunda ut, det är som två olika världar, men jag kan ändå börja förbereda elever i årskurs sex på vad som väntar.
Hon har jobbat i tvålärarskap med en och samma lärare i tio år.
– På högstadiet läggs mer tid på individuellt stöd åt sva-eleverna, men framför allt har vi mer skilda roller och ansvarsområden. Jag brukar ansvara för retorik och novellarbete, exempelvis. Medan min kollega brinner för grammatik och är drivande i det genomförandet. Under vissa lektioner är det han som står framme vid tavlan och jag som jobbar med enskild input, och tvärtom.
Tvålärarskapet har många positiva effekter, anser de. Arbetsbördan blir jämnare, stressen minskar och det är kostnadseffektivt eftersom det inte behövs en vikarie om någon är sjuk. Men framför allt: det blir enklare att kvalitetssäkra att en sva-elev får det stöd den behöver. Som de ser det finns det i princip bara en svårighet, eller utmaning, med att arbeta i tvålärarskapssystem.
– När jag har berättat om det här upplägget för lärarkompisar så har vissa reagerat och tyckt att det verkar svårt att det kommer in en lärare till i klassrummet, som kanske har ett helt annat arbetssätt. Kanske har man till och med olika elevsyn, säger Emmy Henriks.
Kristina Isacsson Liljequist håller med.
– Det kan vara klurigt innan det faller på plats. Lärare är starka individer, vana att arbeta själva.
Kristina Isacssons Liljequist listar sina bästa tips:
LÄS ÄVEN
Larmet: Elever utbildas rakt in i utanförskap
Anna Ekström om sva-krisen: Det gör mig väldigt upprörd
Jarnlo: Dyr sva-undervisning är billigare än alternativet
Krönika Svenskläraren: Arbetsgivare förkastar etablerade sanningar och vetenskap när de söker lärare.
Svenska som andraspråk Forskaren: Det var överraskande att se.
Krönika Eleven till svenskläraren: ”Den här boken rör du inte!”
Lektionstipset ”Det är en gåva som jag tycker att vi verkligen ska ge våra barn.”
Reportage Gymnasieläraren: Många intressen gör en människa mer djup och intressant
Lärarpriser ”Jag tycker att språk och litteratur är jätteviktigt.”
Utållighetsraset 9 av 10 lärare: Eleverna ger upp direkt.
Uthållighetsraset Forskaren: Dubblerar risken att utveckla ångestproblematik.
Uthållighetsraset ”Utantillkunskaper gör att man kan jobba snabbare och avancera.”
Uthållighetsraset Agneta Gulz: Ger eleverna en felaktig bild av lärande.
Krönika Editionschefen om varför Ämnesläraren djupdyker i känsliga frågan.
Uthållighetsraset ”De tappar fokus, är trötta och somnar, har svårt att sitta stilla.”
Böcker Ny bok djupdyker i utmanande situationer.
Lärarutbildning ”Betydligt bättre förberedda att arbeta ute i en klass från dag ett.”
Krönika Svenskläraren: Alla elever bedyrar sin oskuld.
Krönika ”Inget annat medel utvecklar oss och vårt tänkande på det sätt som litteraturen gör.”
Psykologi Forskaren har djupdykt i psykologiämnets historia.
Vi lärare debatt ”Så vad gör vi åt saken?”
Reportage Svenskläraren: Jag har blivit trygg med att vara i gråzonen.
Krönika Svenskläraren: Backa ett steg och se till att innehållet alltid kommer först.
Krönika ”Kan jag få fortsätta läsa den här boken?”
Svenska som andraspråk Ögonöppnare för svensklärare: ”Äntligen förstått skillnaden”.
Nationella prov Svenskläraren: Skolverket sätter oss i en jättejobbig situation.
Krönika ”Vilken blir min roll som lärare i ett sådant system?”
Vi lärare debatt Lärarutbildarna: Beklagligt att frågan behandlas på ett så oinitierat sätt.
Läsinlärning Gymnasieläraren: Ger eleverna en kick att fortsätta träna.
Forskning Forskaren: Används utan att vi vet hur de påverkar förståelsen.
Lektionstipset Svenskläraren Jan Ericson om sina dubbla roller som läsfrämjare.
Vi lärare debatt SO-läraren: Ett E i betyg kan ibland vara gott nog.
Krönika Svenskläraren: Fram med problemet i dagsljus så att vi kan syna det
Forskning Forskaren: Undervisningen kan bli mindre likvärdig.
Forskning ”Studieresultaten försämras när undervisningsspråket är ett annat än modersmålet.”
Krönika ”Kompromissen kändes rimlig där och då, men elevens fråga har legat och gnagt”
Sfi-undervisning Skolinspektionen om sorgebarnet: Krävs större engagemang.
Panelen Knepen som får eleverna att vänta på sin tur.
Reportage SO-läraren: Det håller det fräscht på något vis.
Forskning Forskaren: Förväntningarna är högt ställda och målen svåra att uppnå.
Böcker Författarens bästa tips.
Lektionstipset Därför slänger religionslärarna av sig strumporna i klassrummet.
Krönika ”Låt lärare vara lärare och låt elever vara elever.”
Krönika Svenskläraren: Skolan är torftig, kall och full av mögel.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Forskning Forskaren om sina vägledande principer.
Omöjligt uppdrag ”Stor risk att anpassningarna snarare blir förenklingar som leder till att själva lärandet uteblir.”
Omöjligt uppdrag ”Plötsligt blir det som en ketchupeffekt, allt börjar fungera.”
Omöjligt uppdrag Agneta Gulz: Inkluderingstanken har kidnappats av ekonomiska krafter.
Omöjligt uppdrag Svenskläraren: Cementerar eleverna på befintliga nivåer.
Omöjligt uppdrag Ny undersökning: Varannan elev i behov av särskilt stöd får inte det
Omöjligt uppdrag 13 vittnesmål från Ämneslärarens stora enkät.
Omöjligt uppdrag Tre av fyra lärare hinner inte hjälpa alla elever: ”Vi är maktlösa”