
Tage Elweskiöld jobbar på egen hand medan de andra eleverna gör en gruppuppgift.
Reportage Att gå en spetsutbildning i matematik och NO ska vara intressedrivet på samma sätt som för en elev som väljer att gå en idrottsprofilerad utbildning. Det är visionen på Spånga grundskola, som vill erbjuda en flexibel undervisning – även för högpresterande elever.
Majoriteten av eleverna i klassrummet den här fredagseftermiddagen läser nians matematik medan några läser gymnasiekursen 1C. Alla går i åttan, liksom Tage Elweskiöld som just i dag ägnar sig åt faktorisering av polynom – en del av gymnasiets matematik 3. Så kan nivåspridningen se ut på spetsutbildningen i matematik och NO på Spånga grundskola i Stockholm.
Nu är det grupparbete, men inte för Tage Elweskiöld. I dag fick han möjligheten att jobba själv och sitter nedsjunken i sin matematikbok utan att verka besvärad av att vara omgiven av engagerade diskussioner. Han är van och tillåts räkna i det tempo som passar honom, vilket gäller alla elever i klassen.
För Tage Elweskiölds del var den här spetsutbildningen ett självklart alternativ.
– Jag tycker matematik är roligt eftersom det inte finns några undantag, som i kemi och språk. Matte följer alltid samma regler, säger han.
Tage Elweskiöld jobbar på egen hand medan de andra eleverna gör en gruppuppgift.
Dagens matematiklektion är en timme och 45 minuter lång. De andra eleverna arbetar med en och samma uppgift och har fått en liten whiteboardtavla per grupp, samt ett papper med en beräkning och lösning av ett problem. Det vill säga enbart uträkningen bakom svaret på en problemlösningsuppgift.
– Det här har med förändringsfaktor att göra och ni ska hitta på en uppgift som passar till lösningen. Uppdraget är att skapa en välformulerad problemuppgift som matchar lösningen, förklarar matematikläraren Lena Linderoth i början av lektionen.
När de har skrivit problemlösningsuppgiften på sin tavla ska de byta tavla med en annan grupp, som har utgått från en annan lösning.
Lena Linderoth undervisar både i vanlig klass och i spetsklass. Hon menar att skillnaden inte är så stor, bortsett från att spetseleverna läser hela högstadiets matematik på två år. Och gymnasiets första kurs i nian.
– Det jag gör i en vanlig klass på tre veckor gör jag på två lektioner med den här klassen. Men det innebär inte att man kör på som en ångvält. Märker jag att någon fastnar så saktar jag ner. I övrigt är min planering i stort sett densamma. Det som funkar i en vanlig klass funkar även i spetsklass, säger Lena Linderoth.
För hennes del är det viktigt att eleverna ska kunna gå vidare om de känner sig färdiga med ett område.
– Det gäller egentligen vanliga klasser också. Men materialet är betydligt svårare för spetseleverna. Det som karaktäriserar dem är att de tycker att det är roligt att klura på ett problem. I stället för att sucka och ropa på hjälp så tänker de: ”Nu ska jag knäcka det här”, säger hon.
Åter till lektionen. Längst fram sitter en grupp elever som verkar ha löst uppgiften på tjugo minuter. För lätt, tycker de, men i slutet av lektionen visar det sig att de var lite fel ute.
Två av dem berättar att de valde spetsutbildning för att de gillar matte, en verkar ångra sig och en tredje påstår sig vara lockad av det utlovade besöket på Gröna Lund … Den främsta fördelen, som de ser det, är att de kommer ha nytta av de här kunskaperna i gymnasiet.
Eleven Olivia von Schéele tycker att dagarna kan bli lite långa. Spetsklasserna går tre timmar extra i skolan, varje vecka.
– Men det jobbigaste är att det ofta blir många prov samtidigt. Och att det kan vara svårt att ta igen det man missat om man har varit sjuk, säger hon.
Även Saga Lundström framhåller att den här utbildningen kommer vara fördelaktig på lång sikt.
– Samtidigt är det inte bara de här ämnena vi läser och när det blir lite mycket i alla ämnen så kanske vissa inte riktigt orkar, säger hon.
I slutet av lektionen, före genomgången i helklass, får eleverna diskutera sina svar i pargrupper. Lena Linderoth förklarar att syftet med den här gruppövningen var att få dem att fundera över vad förändringsfaktor betyder.
– På det här viset tvingas de tänka på ett helt annat sätt och verkligen gräva i begreppen och metoderna.
Gabriel Gillner och Lena Linderoth har båda behörighet för gymnasiet.
Gabriel Gillner, kemilärare med gymnasiebehörighet, undervisar i kemi på skolan. I NO-ämnena läser de inga gymnasiekurser, berättar han.
– Vi går igenom precis samma moment och arbetsområden men med mer fördjupningar än i de vanliga klasserna. Dessutom har vi mer laborationer och tillgång till gymnasiets kemisalar.
Kraven på eleverna verkar vara ganska höga, finns det risk att de blir stressade?
– Ja, för några år sedan hade vi mycket stress i de här klasserna, så det jobbar vi mycket med nu. Ibland gör de även saker som läraren inte har bett om. Då gäller det att säga att ”det här räcker” och hjälpa dem att hushålla med sina resurser.
Lena Linderoth är inne på samma spår.
– De ställer ganska höga krav på sig själva. Men att gå i spetsklass ska inte vara synonymt med stress. Det ska vara synonymt med stimulans och utveckling.
Gabriel Gillner berättar om en annan intressant reflektion. I sjuan, när eleverna inleder sin utbildning, hamnar de plötsligt i ett sammanhang där alla är starka, till skillnad från tidigare.
– Det är de inte vana vid. Och då blir de ju svagare, relativt sätt. Det försöker jag förbereda dem på eftersom de kommer från klasser där de ofta varit bäst och här blir de plötsligt bara en i mängden, säger han.
Kan det påverka betygssättningen? Att det exempelvis blir svårare att få ett A för den som går i spetsklass, än i en vanlig klass?
– Ja, det kan vara svårt för oss lärare och är något som även eleverna kan oroa sig för. Därför har jag drivit fram att vi ska ha en betygskonferens i våra ämneslagsmöten varje termin. Då diskuterar vi medelmeritpoäng och skillnaderna mellan spets och vanlig klass. Samt elevernas resultat på våra prov jämfört med hur det gick på nationella proven, på gruppnivå.
LÄS ÄVEN
Så kan man jobba med högpresterande elever i matten
Ny forskning: Högpresterande elever minst intresserade av matte
Lägre matteresultat bland elever med hög datoranvändning
Elever har lågt självförtroende i matte och NO
Nya siffror: Ointresserade elever stort problem i matte- och NO-undervisningen
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Vi lärare debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
Vi lärare debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Vi lärare debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”
Efterspelet Skolverket: Hög tid att huvudmännen tar tag i tekniken.
Reportage Mattelärarna om modellen som får alla att höja sig.
Betyg och bedömning Här är professorns fem bästa tips.
Forskning Finns ett behov av att skapa sammanhang och forum där tjejerna kan träffas.
Lektionstipset Så får hon eleverna att förstå svåra facktexter.
Uthållighetsraset Arbetssättet – steg för steg.
Matematik no teknik ”Jag kommer inte tvinga någon elev att vara med.”
Vi lärare debatt Matteläraren: Det är ovärdigt, Skolverket!
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
Nationella prov NO-läraren: Det är förjävligt.