Prisade lärarnas klubb djupdyker i naturvetenskap

Cristina Bernardez Marti och Jens Bjelvenmark testkör klubbens radiostyrda båtar i en av tankarna inne på skolans marinbiologi­laboratorium. Eleverna Tova Persson, till vänster, och Felicia Ramsfeldt, till höger tittar på. Foto: Fredrik Jalhed

I Science Club på Gullmarsgymnasiet får eleverna jobba med vad de vill.
– Vi vill väcka deras nyfikenhet och tillgängliggöra naturvetenskapen, säger Jens Bjelvenmark, en av lärarna bakom det prisbelönta arbetet i Lysekil.

Varje torsdag efter skoltid flödar kreativiteten i ett av klassrummen i Gullmarsgymnasiet. Under två timmar är alla elever som vill välkomna till Science Club.

– Här kan de jobba praktiskt med natur­vetenskap, utan att känna krav och tänka
på betyg, säger Jens Bjelvenmark, lärare i biologi och kemi och en av initiativtagarna.

Science Club har funnits i åtta år och brukar samla mellan 5 och 20 elever. För Jens Bjelvenmark och hans kollega Cristina Bernardez Marti har arbetet bidragit till att de i år belönas med Kungliga vetenskapsakademiens Ingvar Lindqvistpris.

Flyttar hit från hela landet

Ibland träffas klubben i skolans laboratorium. Gullmarsgymnasiet har en marinbiologisk inriktning med riksintag på natur­vetenskapsprogrammet och erbjuder även spetsutbildning.

– Ungdomar flyttar hit från hela landet. För många av dem fungerar Science
Club som en fritidsaktivitet, säger Jens Bjelvenmark.

Undervattensfarkoster som man styr från ytan är exempel på de projektarbeten eleverna ägnar sig åt i klubben.

– Vi fick loss pengar för att köpa in byggsatser. Konstruktionen av farkosterna gav många möjligheter att studera teknik och undersöka havet.

Jens Bjelvenmark framhåller att det friare förhållningssättet i Science Club även gagnar den ordinarie undervisningen.

– De elever som följt oss några år blir mer reflekterande. Under en laboration gör man ofta något beprövat där vi lärare har ett svar. Här undersöker vi problem tillsammans utan att alltid veta lösningarna, säger han.

”Kompletterar varandra”

Cristina Bernardez Marti är lärare i biologi och undervisar i matematik och vetenskaps­metodik på spetsutbildningen. Hon har jobbat på skolan i nio år och ser Science Club som en möjlighet för eleverna att prova på hur det är att forska.

– Här kan de undersöka en natur­vetenskaplig fråga mer på riktigt, men på ett kravlöst sätt. Problemlösning blir som bäst när man söker svar på en fråga man ställer
sig själv.

Cristina Bernardez Marti och Jens Bjelvenmark. Foto: Fredrik Jalhed

Hon får ofta frågor från eleverna om hur de kan använda matte för att tolka sina resultat.

– Vi ägnar oss sällan åt ren matematik, men det ingår ofta matte i deras undersökningsmetoder.

Cristina Bernardez Marti tycker att det är ett stort värde att kunna vara två lärare under klubbträffarna.

– Vi kompletterar varandra och ofta är två hjärnor mer kreativa än en plus en. Ibland har någon ett prov dagen efter, då kan en av oss hjälpa de elever som vill träna extra.

Science Club träffas efter skoltid. Får ni någon ersättning för extrajobbet?

– Nej, vi får ingen extra ersättning. Det ingår i vår tjänst. Att få jobba med ungdomar som är nyfikna och intresserade av natur­vetenskap är i sig en belöning, säger Cristina Bernardez Marti.

Lärarnas fem tips

Cristina Bernardez Martis och Jens Bjelvenmarks tips för dig som vill starta Science Club på din skola:

  1. Gör det till en frivillig och social aktivitet, helst utanför skoltid.
  2. Inga krav på prestation!
  3. Låt eleverna bidra med egna projekt och idéer, låt dem undersöka det som de är ärligt intresserade av. Bygger arbetet på kreativt skapande tycker de flesta att det är roligt.
  4. Undersök frågan tillsammans med eleverna, håll inget ”facit i handen”. Ha gärna lite ”häftigare” projekt för att väcka intresse för att delta. Våga ge dig in på nya områden och lär dig tillsammans med dina elever.
  5. Var gärna ett par lärare, ni kom­pletterar säkert varandra och det är alltid roligare att göra och planera tillsammans med någon.

LÄS ÄVEN

NO-lärare skapade egna appar i forskningsprojekt

Hon ska ta reda på hur en bra mattelösning skrivs

Lärarprofiler prisades på matematikbiennalen

Fem lärare prisas för sin innovativa undervisning