
”Tyvärr är påverkan på betygssättande lärare så utbredd att man nästan inte reflekterar över det längre”, säger Cecilia Warnholtz.
Cecilia Warnholtz säger att lärarna har blivit så vana att pressas för att höja betyg att de knappt reagerar på det längre.
Granskning
Lärare pressas av elever, föräldrar och skolledare att höja betygen.
– Påverkan på betygssättande lärare är så utbredd att den nästan blivit norm, säger läraren Cecilia Warnholtz.
En rad undersökningar berättar om hur lärare återkommande utsätts för påtryckningar i samband med betygssättning.
– Det kan vara elever, föräldrar eller skolledare som på olika sätt pressar på för att det ska sättas högre betyg. Tyvärr är påverkan på betygssättande lärare så utbredd att man nästan inte reflekterar över det längre. Det har blivit norm, snarare än något som sticker ut, säger Cecilia Warnholtz som är lärare i svenska och engelska på Skälltorpsskolan (åk 7–9) och vice ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Påtryckningarna kan variera från mer subtila som att en förälder i utvecklingssamtal säger att ”mitt barn är ingen F-elev” och att det är upp till läraren att lösa det, till mer eller mindre konkreta hot.
– Det sistnämnda är dock ovanligt, även om det händer. Det är betydligt vanligare att en förälder som är missnöjd med ett betyg kräver att barnet ska få göra ett nytt prov, en inlämning till eller på annat sätt visa att hen är värd ett högre betyg.
Inlindade hot är vanligare i socioekonomiskt starka områden.
Föräldrar kan i samband med betygskontakter understryka sin utbildnings- eller yrkesbakgrund, position i samhället eller sina ”känningar”.
– Den typen av mer eller mindre inlindade hot är vanligare i socioekonomiskt starka områden än i svaga. Det är föräldrar som vet hur de ska agera och uttrycka sig, säger Cecilia Warnholtz.
En del kan antyda att skolans goda rykte står på spel.
– En skolas budget bygger på hur många elever den har. I en kommun som exempelvis Göteborg finns det många skolor att välja på, både kommunala och privata. Sprids det ett rykte om att en viss skola sätter låga betyg kan det leda till att elever – eller deras föräldrar – väljer andra skolor.
”Tyvärr är påverkan på betygssättande lärare så utbredd att man nästan inte reflekterar över det längre”, säger Cecilia Warnholtz.
Med jämna mellanrum larmas det om att lärares löneutveckling kopplas till de betyg som de sätter.
– Det är svårt att säga hur vanligt det är. Det är ju inget som en skola eller rektor direkt går ut med. Men jag tror att det hos många lärare finns en oro för att stränga betyg – låg måluppfyllelse – kan påverka löneutvecklingen.
– Höga betyg gör å andra sidan alla glada – elever, föräldrar och rektor. Samtidigt är betygssättning myndighetsutövning. Felaktig myndighetsutövning kan leda till att lärarens legitimation dras in, även om det är mycket ovanligt.
Inträffar det att rektorer ändrar betyg som lärare satt, kanske efter påtryckningar?
– Ja. Jag vet också fall då rektorn bestämt att en annan lärare än den ordinarie ska betygssätta en elev eller ändra ett redan satt betyg.
Enligt Cecilia Warnholtz erfarenhet som högstadielärare gäller de flesta diskussioner betyget F, det vill säga huruvida en elev är godkänd och behörig att läsa vidare på gymnasiet eller inte.
Skulle pressen på lärarna minska om man tog bort betyget F?
– Om alla var garanterade en plats på gymnasiet skulle problemen minska.
Å andra sidan kan ett slopande av F-betyget leda till andra problem, till exempel när det gäller kommunikation kring hur långt en elev har nått i ett ämne.
Lärarbristen ökar pressen på legitimerade lärare.
– I dag är det många obehöriga som arbetar i skolan. Ofta tillfrågas, eller beordras, legitimerade att sätta betyg på elever som de inte har haft. Ibland förväntas de skriva under ett betyg som en obehöriga redan har satt.
Många obehöriga lärare i kombination med betygspress försvårar en rättssäker betygssättning.
– Men det innebär också ett arbetsmiljöproblem även om ett ännu större bekymmer just nu är den pressade arbetssituation som många lärare har, med för mycket undervisningstid, för lite tid för planering och efterarbete och för stora elevgrupper.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.