Tre lärare i fritidshem om sommarlovet

Lise-Lott Lindberg, Stefan Johansson och Gülda Viebke tipsar om sommarlovsaktiviteter på fritidshemmet. Foto: Emelie Asplund, Oskar Omne, privat.

Vad är det bästa med sommarlovsfritids? Vi bad tre lärare i fritidshem ge sin syn på saken – och dela med sig av sina planer.

Lise-Lott Lindberg, lärare i fritidshem, Alingsås:

Vad är det bästa med sommarfritids?

– Loven är vår ”prime-time”! Det bästa med sommarfritids är att vi kan ”spara
leken”. Vi behöver inte plocka bort våra kojor eller fantastiska legobyggen. Leken kan utvecklas vidare från dag till dag. Det är även kul att vi kan göra olika utflykter under heldagar, då vi tar med oss både lunch och mellanmål. 

Vad ska ni göra på fritidshemmet i sommar?

– Batikfärgning har blivit tradition. Ett populärt inslag är Wild Kids, då vi
under en hel dag har lagtävlingar och samarbetsövningar där både barn och vuxna är med. Bada badtunna är kul för de yngsta (en vanlig regntunna funkar bra). Vi kommer säkert åka iväg på någon spännande utflykt.

Vilka är utmaningarna i lovverksamheten? 

– Det gäller att i god tid snappa upp de intressen som finns bland barnen och hitta sätt att knyta aktiviteter till dessa. Vi försöker ha koll på populära “trender”, men det skulle vi kunna bli bättre på. För ett tag sedan var det Pokémon. Undrar vad det blir i år?

Stefan Johansson, lärare i fritidshem, Stockholm: 

Vad är det bästa med sommarfritids?

– Tempot går ner, det är färre barn och vi har möjlighet att göra saker som vi inte kan göra under terminen. Och vädret, förhoppsningvis! Vi brukar göra utflykter och fara och bada. Vi är i stan, men vi har Vasaparken, Hagaparken och Vanadisbadet i närheten. Och det går bra att ta sig
kommunalt. 

Vad ska ni göra på fritidshemmet i sommar?

– Vi har inte planerat än, men vi brukar göra heldagsutflykter till Judarskogen då vi tar med oss mat, grillar och är i skogen hela dagen. Det funkar jättebra även med ganska stora grupper. Ofta är barnen självgående i skogen, det byggs kojor, leks och det är skönt att bara vara.

Vilka är utmaningarna i lovverksamheten? 

– Att få in lovlappar från föräldrar om vilka barn som kommer. En klassiker! I regel faller många bort, det kan vara 60 anmälda och så kommer 30. Jag förstår att föräldrarna inte vet exakt när de har semester, men det är synd eftersom det påverkar när vi kan ha semester. Och det blir matsvinn när det beställs hem för mycket mat

Gülda Viebke, lärare i fritidshem, Rottne:

Vad är det bästa med sommarfritids?

– Spontaniteten och att man kan tillmötesgå alla elever. Det har vi svårt att göra i vardagen, då vi ibland är underbemannade och inte räcker till. Det blir högre kvalitet på sommarverksamheten. Och så öppnas fler möjligheter att åka iväg och hitta på saker.

Vad ska ni göra på fritidshemmet i sommar?

– Vi plockar alltid in önskemål från eleverna inför varje lov. Eftersom vi är ute på landsbygden vill eleverna åka till stan, så vi brukar ta bussen dit ibland, det blir stort för dem. Vi har en sjö jättenära där vi badar och grillar. Vi samarbetar också med scouterna och ska hitta på något med dem.

Vilka är utmaningarna i lovverksamheten?

– I och med att vi är på landsbygden finns det inte så mycket att göra i närheten.
Det blir ett stort projekt att ta sig till simhallen eller åka och bowla. Vi har inte alltid ekonomin att göra det vi vill med eleverna. De är nöjda ändå, men vi vill möta alla elevers viljor, inom rimliga ramar.