Kom ihåg att läsning aldrig får reduceras till ett avbockningsbart mål utan måste få vara grunden för skolan – det som genomsyrar allt vi gör, skriver svenskläraren Karin Herlitz och ger sex konkreta tips för hur vi skapar läsande skolor.

Vecka 44 innebär lov för Sveriges elever, och det innebär även någon eller några dagars ledigt för lärarna. Tidigare kallades det för höstlov, men nuförtiden går det under namnet läslov. Jag hoppas att både du och dina elever får möjlighet att läsa under ledigheten och jag tänkte ge några tips på hur vi kan göra skolan till en plats som genomsyras av läsning – lätt att plocka upp efter lovet, eftersom läsning i skolan för många elever är den enda läsning som blir av.

  1. Läs själv! Bär med dig böcker du läser och tala om för dina elever vad de handlar om, hur du hittade den, om den är komplicerad på något sätt, om den lär dig något eller om den bara skänker dig avkoppling och njutning.
  2. Fixa fysiska platser där elever kan slå sig ner med en bok. Det finns ofta olika aktivitetsytor för våra elever när de har rast, men om det saknas ett skolbibliotek så saknas det en naturlig plats att läsa. Hitta ett hörn, ställ dit bra belysning och bekväma stolar. Kanske en skylt så att det framgår att läsare har företräde?
  3. Fota alla i personalen med sin favoritbok och lägg till ett citat där det framgår varför det är en favortitbok. Rama in och sätt upp överallt på skolan.
  4. Ordna läsfika – allt som behövs är en sal, lite gott fika och information till eleverna. Det kan varieras i all oändlighet – enskild läsning, högläsning, tematisk läsning – ja, vad som helst nästan!
  5. Intressera dig för de böcker som dina elever bär med sig. Var nyfiken! Om du får ett boktips av en elev är det bra att läsa den och sedan återkoppla till eleven. Det inspirerar till mer läsning!
  6. Ordna bokcirklar. Här sätter bara fantasin gränser – skapa en uppsjö av bokcirklar för alla intressen: fantasy-bokcirkeln, deckar-bokcirkeln, science fiction-bokcirkeln, andra världskriget-bokcirkeln. Förbered generella frågor som eleverna kan utgå ifrån när de ses så blir bokcirklarna ganska snabbt självgående – skolan behöver bara bidra med en plats, lite uppstartshjälp och varför inte lite fika?

Så, håll kvar läskänslan när du kommer tillbaka vecka 45. Kom ihåg att läsning aldrig får reduceras till ett avbockningsbart mål utan måste få vara grunden för skolan – det som genomsyrar allt vi gör!

Karin Herlitz är lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium samt författare.  

LÄS ÄVEN

Herlitz: Lyckokast med högläsning på gymnasiet

Herlitz: Inga fler långa texter utan innehåll

Herlitz: Läroplanen hackar sönder kunskapen i svensk skola

Herlitz: Vi måste sluta lägga så förtvivlat mycket tid på att nöta gamla prov

Herlitz: Det är inte lärarnas uppgift att skönmåla skolan