Kajsa möter elevernas rädslor

Foto: Oskar Omne
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Yrkesläraren

Tala klarspråk, bjud på dig själv och låt eleverna krossa tallrikar mot golvet. Yrkesläraren Kajsa Englund jobbar mycket med att stärka elevernas självförtroende.

Krasch, smash, pang! Det smäller om tallrikarna när eleverna på hotell- och turismprogrammet krossar dem mot golvet. Ett sätt att motverka rädslor i det kommande yrkeslivet.

På plats i hotellet vid Globen i Stockholm finns deras lärare Kajsa Englund. Förra året blev hon utsedd till årets yrkeslärare inom hotell och turism på Rikslärarkonferensen. En del i motiveringen är att hon arbetar med elevernas självförtroende.

Hur gör du för att stärka dina elever?

– I vår arbetsbeskrivning ingår att man ska coacha eleverna inför deras arbetsliv. Jag har ett långt coachningssamtal per termin tillsammans med elevernas handledare. Vi tar upp frågor om personlig utveckling, vart eleverna vill, hur de mår och vad de känner oro inför. Och sen blir det så klart andra möten där jag kollar av läget, svarar Kajsa Englund, yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.

Men hur når du djupare frågor?

– Svårt att säga men jag är ganska transparent och kan bjuda på mig själv. Jag försöker att prata om allt från ångest till ätstörningar, nervositet och känslor av att inte räcka till. Jag är rak och kan säga,”du är lat, vad ska vi göra åt det?” Det är inte en förolämpning utan ett sätt att hjälpa. Elever uppskattar oftast klarspråk. Till exempel: ”Du har ätstörningar, vad kan vi göra för att stötta i det?” Men ibland får jag så klart koppla in elevhälsan om eleven behöver mer stöd än vad jag kan ge.

Vad kan de vara oroliga för inför yrket?

– Det kan vara att träffa gäster som är otrevliga och hur de ska hantera det socialt. En del är oroliga för att prata engelska och då kan vi para ihop dem med en anställd på hotellet som pratar engelska. Övningen med att slänga tallrikar är för att många elever är rädda för att tappa något vid servering, vilket också kommer att ske.

Du arbetar även med ämnesintegrering under apl på lärlingsutbildningen. Vilka ämnen får ni lärare med där?

– Det är till exempel idrott och hälsa där hjärt- och lungräddning och frukostens betydelse även ingår i mina yrkeskurser. För ettorna har vi haft ett projekt med svenska och engelska där eleverna har tittat på de turistmål som gästerna på hotellet frågar efter. Eleverna besöker ställena och ser vilka målgrupper det är på Stadshuset, Abbamuseet och så vidare. De får öva på källkritik i svenskan och i engelskan gör de en turistpodd om besöksmålen.