Ska vi sluta tävla då? Som gammal vinnarskalle som älskade tävlingsmomentet säger jag klart och tydligt NEJ! Men vi kan förändra vår syn på just tävlandet i skolan, skriver idrottsläraren Johnnie Lindgren.

Bollspel har i många skolor blivit en arena för konkurrens och konflikter. Vem som gjorde flest mål, vilka som vann eller vilka man fick i sitt lag är frågorna som tar mest tid av lektionen. Men måste det verkligen vara så? Måste man ”spela” dessa matcher med lag fulla av både vinnarskallar, dåliga förlorare och tyvärr ofta även statister på lektionstid? Jag tror inte det.

Bollspel är en fantastisk möjlighet att utveckla skotteknik, passningsspel, dribblingar och tajming. Det handlar absolut om att förbättra färdigheter och bygga en stark grund för framtida idrottsframgångar. Men det är så mycket mer än så. Det handlar också om att nå fler än de som redan är aktiva utanför skolan. Att skapa en grund för fler att finna glädjen i att röra sig inför framtiden. En större bredd. Och det gör vi inte med fokus på att vinna och förlora.

Behöver inte sluta tävla

Ska vi sluta tävla då? Som gammal vinnarskalle som älskade tävlingsmomentet säger jag klart och tydligt NEJ! Men vi kan förändra vår syn på just tävlandet i skolan. Istället för att tävla MOT varandra, låt oss tävla MED varandra, tillsammans som en grupp. När vi skiftar fokus från resultat till utveckling, öppnar vi dörren för en mer inkluderande och positiv idrottsupplevelse.

Därför kör vi nästan uteslutande utmaningar, teknikbanor, skottstationer och samarbetsövningar. Då blir inte fokus på vem som har bollen eller vem som gör mål, alla är igång samtidigt och ingen känner sig utstirrad. Vi räknar absolut poäng med mera ibland men när vi gör det så är det mot ett uppsatt gemensamt mål, kanske på tid eller med olika utmaningar. Kommer vi nå 100 poäng eller inte? Hinner vi innan tiden tar slut? Det skapar mer fokus på klassen än individen.

Jag kan räkna på fingrarna på ena handen hur många gånger mina elever frågat om spel de senaste läsåren, så få gånger händer det. Fokus ligger helt enkelt inte där.

Så, istället för att fokusera på spel samt vinst eller förlust, låt oss skapa utmanande och utvecklande rörelseglädje för alla under lektionerna. Det tjänar vi på!

Johnnie Lindgren är idrottslärare på Dallidenskolan i Kils kommun och driver Instagramkontot Vinnovationscoachen där den här texten ursprungligen publicerades.

LÄS ÄVEN

Bollsporten som får alla att vilja delta

Forskare utmanar tävlingsnormen i idrotten

Hon vill att det tävlas på rätt sätt i idrotten

Ny studie: Flickor rör sig mindre i skolan

Lindgren: Så fick jag eleven att övervinna alla hinder