Bollsporten som får alla att vilja delta

Bakom Johnnie Lindgren spelar några elever hans egenuppfunna sport straffboll. Foto: Fredrik Karlsson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Ingen ska känna sig som en förlorare på Johnnie Lindgrens idrottslektioner. Därför har han uppfunnit en rad olika aktiviteter som utmanar alla elever – fast på olika sätt. En av dem är straffboll som inte går att vinna utan ett intensivt lagarbete.

Johnnie Lindgren beskriver sig själv som en ”just do it”-person och bär ofta mjukiskläder av varumärket med samma slogan. Han har spelat hockey på elitnivå och var en riktig vinnarskalle när han gick i skolan.

– Jag ville bara vinna. Hur spelade ingen roll. Läraren slet väl sitt hår och började göra saker för att utmana och försvåra för mig, vilket gav mig möjligheten att utveckla mitt lagspel, säger Johnnie Lindgren, som numera är lärare i idrott och hälsa på Dallidenskolan i Kils kommun i Värmland. 

Hans ambition är att göra idrotten rolig för alla. Ingen ska vilja utebli från idrotten på grund av att de känner sig ”dåliga”. 

En spelare kan inte bli avgörande

En av de stora utmaningarna är bollsporter. Därför har han uppfunnit en egen bollsport: straffboll (läs hur det spelas i faktarutan under artikeln).

– Det är lite som handboll och bygger på ett passningsspel där en spelare inte kan bli avgörande för resultatet, säger han. 

Alla gillar straffboll, liksom innebandy med stora flörtkulor.

– Flörtkulor är väldigt svåra att dribbla med så den som är duktig blir långsammare, spelhastigheten sänks och fler kan delta i spelet. Samt inga hårda bollar att vara rädd för! 

Johnnie Lindgren

Ålder: 40 år, men känner sig som 25.
Bor: Karlstad.
Skola: Dallidenskolan i Kils kommun.
Arbetar som: Lärare i idrott och hälsa, svenska samt på fritids.
Familj: Sambo och två barn.
Fritiden: Tränar i hemmagymmet och är kreativ med barnen.
Övrigt: Instagramkontot @vinnovationscoachen.
Därför blev jag lärare: ”Jag ville göra skolan roligare. Det ska vara kul att lära sig!”

Johnnie Lindgren låter sig ofta inspireras av elevernas egna intressen.

– Mina tematiska hinderbanor är väldigt populära. Nu sist hade vi käpphäst-race med kapplöpningsmusik och hästhinder. När man klarat ett varv fick man en inplastad morot till sitt ”stall”. 

Raggarmusik och Bobby cars

Just nu håller han på och förbereder ett raggarrace. Det kommer spelas raggarmusik och köras Bobby cars. Han samarbetar mycket med fritids där det nu byggs bilar och rekvisita för fulla muggar. 

Johnnie Lindgren har även ett Instagramkonto där han kallar sig för ”Vinnovationscoachen”.

– Ordet är en mix av ”vinn” och ”innovation” och handlar om att utgå från elevernas egen verklighet. På så vis engagerar de sig mer, lär sig mer, visar mer och jag får ett bättre bedömningsunderlag. Win-win, helt enkelt.

Så här spelar ni straffboll

  1. En kon placeras på en plint med bänkar runt omkring som bildar straffområde, på båda sidor av salen.
  2. Båda lagen delas in i två kedjor.
  3. Man får inte springa med bollen. Men spelare utan boll får röra sig fritt över planen.
  4. Försvarande lag får hämta bollen i sitt eget straffområde. Anfallande lag får bara plocka upp bollen om de når den utan att nudda golvet inne i offensivt straffområde.
  5. För att få en straff – det som kan ge poäng – krävs det att man slår ned konen genom att kasta en boll på den.
  6. Spelare i den kedja som slår ner konen får inte skjuta straffen. Det gör spelare i den andra kedjan då båda lagen byter kedja när det blir straff.
  7. Oavsett om det blir poäng eller ej så fortsätter de inbytta kedjorna att spela till nästa kon skjuts ner eller när läraren ropar "byte".

Här kan du läsa mer om straffboll och se videoklipp på hur det spelas.

LÄS ÄVEN

Så blev Sofia hela Sveriges idrottslärare

Så arbetar idrottslärare med överviktiga barn

Morgan, 80, vägrar sluta arbeta som idrottslärare

Forskare: Så använder idrottslärare text i undervisningen

Idrottsläraren: Fokusera mer på de svagaste eleverna