Stressfaktorn engagerar mest och flest

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Facebookgrupperna för lärare växer för varje dag. Väldigt positivt, tycker Kerstin Dahlin som driver gruppen "Utmanande undervisning" med 25 000 medlemmar.

Foto: Colourbox

Kerstin Dahlin startade Facebookgruppen Utmanande undervisning hösten 2015 och ser Facebook som ett sätt att stärka lärarkollegiet.

– Att kunna ta del av andras sätt att tänka och undervisa blir ett slags praktiknära kompetensutveckling som man inte alltid får på sin arbetsplats, säger Kerstin Dahlin som är klasslärare i årskurs 4-6 på Ärla skola i Eskilstuna.

Själv delar hon nästan dagligen med sig av sin undervisning eller mer allmänna pedagogiska frågor.

– De mest lästa inläggen handlar om hur man ska klara av att driva en vettig undervisning trots alla krav som ställs på lärarna. Där finns det en enorm törst.

En av hennes senaste inlägg rubriceras ”Glöm inte att undervisa eleverna”. Inlägget är inte en uppmaning, snarare en tröstande påminnelse om vad lärare bör tänka på när stressen är som störst: ”Resulterar din undervisning i långsiktigt lärande? Eller håller den bara eleverna sysselsatta?... DU och DIN undervisning är viktig! Ersätt den inte med sysselsättning.”

Enligt Kerstin Dahlin är en av de stora fördelarna att det alltid är någon som vill dela med sig av sina tankar. Oftast på ett prestigelöst sätt.

– Det är ett fantastiskt komplement för lärare som känner sig ensamma i sin yrkesroll.

Den enda baksidan, som hon ser det, är att det finns vissa som har svårt att hålla en god ton. Särskilt när det gäller inlägg som rör frågor om försteläraruppdraget eller läxor.

– Vissa ämnen är uppenbarligen mer konfliktfyllda än andra, säger Kerstin Dahlin.