Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Till startsidan
Hoten mot lärarna Det går att sätta ned foten mot hot och våld. I första hand genom krav på åtgärder från arbetsgivaren. Om inte det får gehör kan det leda till skyddsstopp.
Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
En vägledande princip för att avgöra om man bör gå vidare med en händelse, är att tänka att skolan inte är någon isolerad ö. Det råder Hans Flygare som är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
– Det som är oacceptabelt i samhället i övrigt, är det även i skolan.
Hans Flygares råd är att i första hand alltid informera sin chef. Arbetsgivaren är arbetsmiljöansvarig och skyldig att rapportera, dokumentera, se över rutiner och vidta åtgärder. Om du skadats i jobbet ska arbetsgivaren anmäla det till Försäkringskassan och i allvarliga fall även till Arbetsmiljöverket.
– Som medarbetare ska du tänka på att även dokumentera själv, säger Hans Flygare.
Har du fått synliga skador som exempelvis blåmärken? Fota med mobilen, eller be en kollega göra det. Skriv även ner förloppet så snart som möjligt, de flesta glömmer detaljer snabbt. Är man skadad ska även kontakt med vården tas omgående.
– Det ger viktigt underlag när händelsen ska utredas.Vårt råd är att även anmäla till Afa Försäkring, säger Hans Flygare och påminner om att det aldrig går att veta om något ger problem längre fram. Han har själv stött på sådana ärenden.
Läs mer på Lärarförbundets sida om hot och våld på arbetsplatsen.
– En lärare slog huvudet i golvet efter en oavsiktlig knuff från en elev. Läraren tyckte inte att det var så farligt då och gjorde inget. När läraren sedan fick problem med yrsel och balans flera månader efteråt, fanns ingen anmälan eller vårdkontakt. Därmed gick det inte att få ut någon försäkring.
Ibland fungerar inte samarbetet med arbetsgivaren. Då kan skyddsombudet göra en begäran om arbetsmiljöåtgärd till arbetsgivaren, en så kallad 66A-anmälan.
– Händer inget, eller om åtgärderna är otillräckliga, kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket för avgörande. Om det finns akut fara för hälsa eller säkerhet och arbetsgivaren inte går att nå eller inte agerar, finns ytterligare ett verktyg. Det heter skyddsstopp, görs alltid av skyddsombud och innebär att verksamheten, eller delar av den, omedelbart stängs.
– Mitt råd är att alltid söka stöd hos huvudskyddsombudet eller ringa oss för att då inte stå ensam, säger Hans Flygare.
Afa Försäkring är samlingsnamnet för Afa Trygghetsförsäkringsaktiebolag, Afa Sjukförsäkringsaktiebolag och Afa Livförsäkringsaktiebolag.
Justitieombudsmannen, JO, anser att skolor bör vara försiktiga med att polisanmäla barn under 12 år. Uttalandet har lett till diskussion inom lärarkåren.
Arbetsmiljöexpert Hans Flygares råd är att generellt följa JO:s linje.
– Så pass unga människor blir ju inte dömda och ärendet hamnar ändå hos socialtjänst. Det handlar ju om att barnet behöver stöd, inte straff. En orosanmälan ger förhoppningsvis just den effekten och en sådan är vi enligt skollagen alltid skyldiga att göra om vi misstänker att ett barn far illa.
Det finns dock de som tycker att polisanmälan är viktig, inte minst för statistiken. Dessutom kanske man vill försäkra sig om att rättsliga instanser får kännedom om ärendet, det pratas ju mycket om att fånga upp barn tidigt i kampen mot en växande ungdomskriminalitet.
– Socialtjänsten blir ändå ansvarig myndighet. Det kan dock finnas fall där polisanmälan styrker och markerar att det är akut och mycket allvarligt. Jag har dock svårt att ge generella råd om vilka händelser det kan handla om, skolan måste göra en bedömning i det enskilda fallet, säger Hans Flygare och lyfter att det är jätteviktigt att man pratar om det här i kollegiet.
– Man bör ha rutiner så att medarbetare vet vad som gäller.
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”