Professorns kritik: ”Klart det påverkar resultatet”

Enligt Christian Lundahl, professor i pedagogik vid universitet i Örebro, är det allvarligt att man inte kan lita på Pisa-resultaten.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Utbildningsminister Anna Ekström har försvarat OECD:s granskning av det svenska elevurvalet till Pisa.
–  Det är allvarligt att man inte kan lita på resultaten. Man borde ha varit mer försiktig från början att dra stora växlar på Pisa, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik.

LÄSTIPS Ekström om kritiken: ”Inga planer på att avgå”

Christian Lundahl är professor i pedagogik vid universitetet i Örebro, och forskar om bedömning:

–  Det är klart att om man exkluderar på pappret svaga elevgrupper så påverkar det resultatet. Men i vilken utsträckning det vet inte jag, säger Christian Lundahl.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) har tidigare försvarat OECD:s egen granskning av den svenska Pisa-undersökningen.

LÄSTIPS Riksrevisionen sågar Pisahanteringen – struntade i varnin

– Jag har ett stort förtroende för OECD:s integritet. Pisa-studien omfattar 79 länder och regioner och de övriga 78 skulle inte acceptera om OECD särbehandlade ett land, och gav det landet en bättre placering än de förtjänade, har Anna Ekström sagt till Läraren.se.

Regeringen har också avstått från att tillsätta en egen, oberoende utredning – något som Roger Haddad och Liberalerna krävt.

– Så här i efterhand är jag tacksam för att Riksrevisionen som oberoende myndighet har genomfört granskningen, utifrån den allmänna debatt som fördes. Vi fick ju inte majoritet för vårat krav i kammaren, säger partiets skolpolitiske talesperson Roger Haddad.

– Vi kommer att utkräva ansvar från regeringen och en förklaring kring hur de hanterat hela frågan om den viktiga Pisa-mätningen, säger han.

LÄSTIPS ”Erkänn, be om ursäkt – och avgå Anna Ekström!”

”Resultaten inte vår huvudfråga”

Moderaterna är ännu skarpare i kraven på regeringen och Anna Ekström:

– Jag vill höra att hon ber om ursäkt, säger Kristina Axén Olin, till TT.

Från Riksrevisionen kommer ingen vägledning om hur själva resultatet påverkas.

– Det är inte det vi tittat på. Vi har tittat på om man säkerställt elevdeltagandet blev så bra som det kan bli både vad det gäller bortfall och inkluderingar. Men resultaten har inte varit del av vår huvudfråga, säger Sofia Sandgren Massih vid Riksrevisionen.

Christian Lundahl menar att Pisa i sig har inbyggda problem, som uppstår när man jämför resultat från olika utbildningssystem.

– Jag har påpekat tidigare att man bör vara försiktig när man tolkar resultaten av den här typen av prov. Det blir partipolitiska tolkningar av Pisa-resultaten. Det är trots allt bara 5 000 elever som gör testet på ett begränsat kunskapsområde och man bör vara försiktig med att ta ut segrar om resultaten inte markant går upp, och de gjorde de inte sist. Det kan slå tillbaka på politiker, säger han.

Följ rapporteringen på Läraren.se.

LÄS ÄVEN

 L kräver oberoende utredning
Kritiken mot Pisa-firandet