![](/contentassets/407bbaca4ebb4664b53d56f6575e8eba/joakim_lektion.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
”Man blir gangster eller ung mamma”, säger Nytorpsskolans lärareJoakim Svärd, som menar att den här typen av områden borde vara en nationell angelägenhet. Foto Nicke Johansson
Våldet i skolan
GÖTEBORG. Lärare hotas och misshandlas, och den hårdbantade personalstyrkan har utrustats med trygghetslarm.
Nyligen anmälde Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund Nytorpsskolan i Angered till Arbetsmiljöverket. Nu står det klart att ytterligare fyra tjänster ska bort. Läraren.se är på plats i Hammarkullen.
I åttondeklassen, där Joakim Svärd just nu håller fysiklektion, har nära 7 av 10 elever F i ämnet. En tanig pojke i luvtröja sitter som han runnit ner i sin stol men viftar ivrigt efter varje fråga. Nu förklarar han för resten av klassen hur man räknar ut den kraft som en sumobrottare på 140 kilo utsätter marken han står på för.
– Svinbra, säger Joakim Svärd, lärare och Lärarförbundets skyddsombud på Nytorpsskolan, Hammarkullen, Angered.
”Man blir gangster eller ung mamma”, säger Nytorpsskolans lärareJoakim Svärd, som menar att den här typen av områden borde vara en nationell angelägenhet. Foto Nicke Johansson
– FUCKING IDIOT.
Hon skriker rakt ut. Flickan har tillfälligt pausat sitt snappande på den insmugglade mobiltelefon hon gömmer bakom bänklocket. FUCK YOU JAG KUNDE OCKSÅ. Ingen svarar.
Av de 360 eleverna på Nytorpsskolan har fyra svensktalande föräldrar. De allra flesta läser svenska som andraspråk, trots att de är födda i Sverige. Och skolans resultat är usla, om än på väg uppåt.
– I våras hade vi jättelåga resultat på sexorna. I år ser det ut som vi dubblar från 15 till 30 procent som får betyg i alla ämnen. Fortfarande är det skitlågt, men en resa. Vi har legat på 15-20 procent i flera år, säger Else-Marie Hallqvist.
Elever kommer och går lite som de vill på lektionerna på Nytorpsskolan. Foto Nicke Johansson
”Vi misshandlar de här barnen.”
På fysiklektionen sitter en pojke tyst, längst fram. Han kan ingen svenska, utan lär sig textpartier utantill till provet. Introduktionsklasserna försvann i besparingarna, men ska återvända till Nytorpsskolan. Lärarna har ännu inte fått veta när.
– Vi misshandlar de här barnen. Och det borde vara en nationell angelägenhet, den här typen av område. Barnen har ett dåligt ordförråd, och svårt att ta till sig skriven text. Jag siktar på att ge dem kunskap och ett hopp. Men vad ska det bli av dem, när de inte kommer in på någon utbildning? Här utanför finns det andra karriärer. Man blir gangster eller ung mamma. Någon som blir en belastning, säger Joakim Svärd.
Han är en av dem som drivit frågan om att anmäla skolan. Först till huvudmannen, sedan till Arbetsmiljöverket.
Läs mer: Skolorna och kommunerna med mest anmälningar
Under 2020 har en elev hotat att skjuta en lärare på skolan, en allvarlig arbetsskada enligt Arbetsmiljöverket. En anställd har blivit spottad på av en elev, en annan boxad och sparkad. En lärare hade fingret i vägen när en elev som avvisades från klassrummet slängde igen dörren. En elev vred om armen på en lärare som gick emellan i ett slagsmål. Under året har rektorn polisanmält ett femtontal av sina elever.
”Man blir gangster eller ung mamma”, säger Nytorpsskolans lärareJoakim Svärd, som menar att den här typen av områden borde vara en nationell angelägenhet. Foto Nicke Johansson
Samtidigt: På Nytorpsskolan har 20 vuxna sagts upp under året, för att skapa en budget i balans. Tio av dem är lärare.
Även om det samtidigt försvunnit ett sextiotal elever till andra skolor, så menar Joakim Svärd att färre vuxna ökar stöket.
Joakim Svärd, Lärarförbundets skyddsombud på Nytorpsskolan, är en av dem som drivit frågan om att anmäla skolan. Foto Nicke Johansson
Efter besked om att ytterligare fyra personer ur personalen ska bort, har Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund gemensamt anmält arbetsgivaren Göteborgs stad till Arbetsmiljöverket, eftersom de anser att rektor Else-Marie Hallqvists åtgärder mot våldet och hoten inte är tillräckligt skarpa. De saknar akuta åtgärder för att skydda medlemmarna.
Elever kommer och går under lektionen. Det knackar oavbrutet på dörren. Just nu finns ingen vuxen utanför.
– Vi har tappat korridorerna. Det är därför det springs så mycket, säger Joakim Svärd.
LÄS OCKSÅ: GÖTEBORGS REKTORER FÅR HJÄLP MED BESPARINGARNA
SÄMST RESULTAT I GÖTEBORG – SKÄR NER MED EN TREDJEDEL
Else-Marie Hallqvist har hyllats som rebellrektorn som spräckte budgeten 2019 för att rädda eleverna. Sedan dess är hon deltagare i kommunens coachningsprogram för totalt 32 rektorer som broderat sina skolors resultat i rött på sista raden.
Nu är uppgiften en budget i balans. Hon har sex miljoner kronor att beta av – och det ser ut som att det blir plus minus noll år 2021 om skolpengen ligger kvar på samma nivå som 2020.
– Det är så förenklat att säga att allt beror på att vi är för få vuxna. Gängkriget som var i augusti är omskrivet i hela världen. Och det lever våra barn i. De går och lägger sig med helikoptrarna hovrande. De blev stoppade i vägspärrar på vägen hem. Och sen går de i skolan med barn som de vet är inblandade i gängen, säger Else-Marie Hallqvist.
Else-Marie Hallqvist kämpar mot nedskärningarna och uppmärksammades 2019 för att hon medvetet sprängde budgeten.
Men ändå menar hon att de familjebaserade kriminella nätverken märks väldigt lite på skolan.
– När jag började hade förra rektorn en låda med trettio nödhammare från bussar, och stickvapen. Men idag har jag inte sett något sånt. Och jag vet vad som sker här, säger hon.
Joakim Svärd håller inte med. Han vet vilka elever som tillhör den dominerande kriminella familjen i Angered, även om han säger att han inte är rädd själv.
– När en elev i affekt säger ”jag ska döda dig”, svarar jag ”jag älskar dig också”. Men det är klart att det är en annan sak om man vet att eleven har släktingar med vapen, säger han.
Ett av Else-Marie Hallqvists förslag för att trygga personalen på skolan är larm. Tre personer är redan utrustade med trygghetslarm som går till polisen, tre personer ett som går till annan personal på skolan, och hon har föreslagit en app där alla anställda kan larma kollegor när de behöver snabb hjälp.
Lärarna röstade ner appen.
– På vilket jobb, där du jobbar med vanliga människor, ska du behöva ha larm? Lärare är inte poliser eller väktare. Vi jobbar med barn! Och vem ska komma när vi larmar? Vi är en anorektisk organisation från början, och nu är vi nere och skrapar på benen, säger han.
Så larm-appen ligger på is, än så länge.
Ett tag flyttade Else-Marie Hallqvist ut sitt arbete, från rektorsrummet till ett hörnbord i ett uppehållsrum. Hon ville synas för eleverna.
Ett av Else-Maries förslag var att testa ett larmsystem för lärarna.
– Den här rektorn gör verkligen allt hon kan. Men vi kan inte trolla med knäna, säger Joakim Svärd.
På tavlan i rektorsrummet har Else-Marie Hallqvist skissat sitt mål, en nybyggd drömskola på platsen där den nu ganska slitna Nytorpsskolan står.
– Då skulle vi visa föräldrarna att vi verkligen bryr oss om deras barn säger hon.
”Jag kommer aldrig att ge mig.”
Else-Marie Hallqvist säger att ingen ska behöva vara rädd för sitt liv eller för att bli skadad på jobbet. Men ändå:
– Jag är inte besviken på att facken gick till Arbetsmiljöverket, men att de gjorde det så fort, att vi inte testade åtgärderna några veckor för att se vad de gav, säger hon.
Else-Marie.
I sitt svar på Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds första anmälan av skolan låter hon inte som en rebell. Bland annat konstaterar hon att lärare inte bedöms som riskgrupp för våldet. Och hon presenterar schemalösningar och personalförändringar som åtgärd, utöver larmen.
Kanske har coachningen och återbetalningskraven förvandlat henne?
– Det är inte så att jag blivit samma sak som grundskoleförvaltningen. Jag kommer aldrig att ge mig. Ser du pojken i röd tröja där borta? Han kom hit samtidigt som jag. Ensam. Han ska gå ut med betyg i alla ämnen, säger hon.
– Jag visste ju att jag hade en uppförsbacke när jag började. Jag visste att de hade bestämt sig för att de inte kan. Och då får man tänka, hur ska jag lösa detta? De klarar inte tjocka böcker, så jag gör sammanfattningar. Och så Björklund special, katederundervisning. Det bästa sättet att få dem att förstå är att berätta hur det går till, säger Joakim Svärd.
Han beskriver barnen som dränerande.
– Men när jag lyckas – då är det värt det. Det finns elever som är begåvade – men de måste få chansen.
Egentligen tror han inte på att mer pengar skulle lösa situationen på Nytorpsskolan. Han vill att universitetet ska flytta in, forskare som kan vara med och utveckla arbetet efter de senaste vetenskapliga rönen.
En omedelbar nedstängning av Nytorpsskolan är inte aktuellt.
Och Joakim Svärd hoppas att Arbetsmiljöverkets kommande utlåtande ska få människor med makt att gripa in. Situationen är för stor för att hanteras av en ensam kommun, menar han.
Men att genomföra ett skyddsstopp, och akutstänga skolan, är inte aktuellt för Lärarförbundet.
– Man ska vara seriös när man gör det här. Ha respekt för motparten. Och egentligen vill vi samma sak, vi och Else-Marie, säger Joakim Svärd.
Joakim Svärd tror inte att mer pengar är lösningen på problemet: ”Det finns elever som är begåvade, men de måste få chansen”.
LÄS ÄVEN
”REKTORNS EGEN COVID-FILM LOCKADE ELEVERNA TILLBAKA TILL SKOLAN”
”GE PERSONAL MED INVANDRARBAKGRUND MER UPPMÄRKSAMHET”
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.