
Lärarna i Hudiksvall manifesterade på Skolans dag mot nedskärningar i kommunen.
Under Skolans dag gick lärare i Hudiksvall och Ragunda ut i protest mot de kommunala nedskärningar som bidrar till ökade sjuktal och tyngre arbetsbörda.
Nedskärningar
Budgetramarna för 2024 innebär ytterligare nedskärningar – och lärare i hela Sverige ansluter sig till protestvågen som inleddes före sommaren.
På Skolans dag, under tisdagen, gick lärare i Hudiksvall och Ragunda ut för att säga stopp.
– Vi får inte tillräckligt för att uppfylla de krav som finns på oss, säger Björn Brolund, vice ordförande för Sveriges Lärare i Hudiksvall.
Först hade Sveriges Lärare i Hudiksvall en plan att bränna en kopia av kommunens budget under manifestationen den 5 september – i protest mot att 2024 innebär fortsatta besparingar.
Men planen reviderades.
– Vi insåg att om vi skulle göra det, skulle det bli för mycket fokus på detta i och med koranbränningarna, säger Björn Brolund.
Men manifestation blev det – samma dag som det stod klart att kommunen inför vikarie- och inköpsstopp.
– Om vi inte får vikarier går jag sjuk till jobbet, eller så får en kollega jobba mer och riskerar att bli sjuk på längre sikt, säger han.
Lärarna i Hudiksvall manifesterade på Skolans dag mot nedskärningar i kommunen.
Besparingarna märks redan ute i klassrummen.
– Vi har kostnadsökningar och budgeten ökar inte i nominellt värde, det blir en ren besparing. Lärarna får större elevgrupper, fler lektioner, mer undervisningstid. Barngrupperna i förskolan blir större samtidigt som vi har höga mål för kvaliteten. Drar man ner på resurserna blir det bara att jobba mer, säger Björn Brolund, vice ordförande i kommunen.
Ellen Eriksson, Sveriges Lärare i Ragunda.
I Ragunda har kommunen halverat posten för kulturskolan, vilket gör att alla elever som vill gå inte får möjlighet.
– Vi har haft en av Sveriges bästa kulturskolor, som satt Ragunda på kartan, säger Ellen Eriksson, ordförande i kommunen.
Totalt har 11 tjänster försvunnit från kommunens skolor under 2023. Innan årsskiftet 23/24 ska 7,7 miljoner kronor sparas in.
Budgeten för 2024 ser enligt henne ”lika dålig ut”.
– Det innebär tajtare scheman, större risk för ökade sjuktal. Redan idag har vi enheter med 20 procents sjukskivna och vi ser fler tillbud, säger Ellen Eriksson.
På flera platser i Sverige planerar lärarna ytterligare manifestationer.
Manifestation 5 september
Manifestation 5 september
Manifestation 11 september
Lärare i folkhögskola protesterar på Sergels torg, samt ute på folkhögskolorna 19 september
Manifestation 27 september
Datum ännu ej fastslaget
LÄS ÄVEN:
Budgetkaoset bubblar – här tvingas skolorna spara
Elins ilska drog igång lärarnas manifestation
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.