Så upptäcker du särskilt begåvade elever

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Många elever med särskild begåvning upptäcks aldrig.
Det vill specialpedagogen Mona Liljedahl ändra på.
– Det enda som förenar dessa elever är deras förmåga att lära sig komplext, abstrakt och på djupet, säger hon.

Mona Liljedahl är specialpedagog i grundskolan och legitimerad gymnasielärare i svenska och engelska. Hon anlitas även som föreläsare och är medförfattare till Skolverkets handledningsmaterial ”Särskilt begåvade elever”. Hennes bok ”Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever” bygger på studier av dessa elever och deras skolsituation.

– ABC står för acceleration, berikning och coachning. Jag brukar säga att det fungerar som första hjälpens ABC (andning, blödning och chock). Det handlar om elever som håller på att gå under av brist på stimulans, men bäst fungerar det om det sätts in i förebyggande syfte för att undvika akutfall.

Inom expertisen råder det delade meningar om hur många särskilt begåvade elever det finns i Sverige.

– Skolverket anger fem procent, men det är ingen klinisk sanning.