Pia pluggar vidare för att få drömjobbet

Vilka ord finns att använda när man jobbar med matematik? Pia Kollberg visar Tuva, Sigge och Tiaurui hur man kan göra återkommande mönster med små byggklossar. Foto: Malin Grönborg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Efter 17 år som lärare i fritidshem bytte Pia Kollberg bana och började undervisa i förskoleklass. För att få rätt kompetens håller hon nu på att vidareutbilda sig.
– Jag älskar mitt jobb. Det är den perfekta blandningen mellan lek och undervisning, säger hon.

– ett streck och två magar. Det kan vara en krånglig bokstav att lära sig när man är sex år. Pia Kollberg visar på tavlan hur den ska skrivas. Hon undervisar barnen i förskoleklass på Böleängsskolan i Umeå. Här har Pia jobbat i tre år, men har mycket längre erfarenhet än så.

– Jag har arbetat inom skolan i 20 år och är utbildad lärare i fritidshem, men jag älskar att jobba i förskole­klass. Det är den perfekta blandningen mellan lek och undervisning, säger hon.

Pia upplever att förskoleklassen ”skolifieras” allt mer, exempelvis är det numera obligatoriskt att alla barns kunskaper inom matematik och svenska ska kartläggas. Då känner hon också att hon vill höja sin egen kompetens.

För att få rätt behörighet tog hon tjänstledigt under förra läsåret för att studera läs- och skrivinlärning. Plugget kombinerade hon med ett äventyr när hon och familjen bytte vardagen i Umeå mot ett år på Malta.

– Min man kunde arbeta därifrån och jag studerade på distans via Mittuniversitetet.

Pia Kollberg har nu skickat in sina intyg för validering och har redan fått veta att hon tack vare sin gamla fritidspedagogutbildning har möjlighet att undervisa i flera ämnen upp till årskurs sju.

Hon säger att det pågår en diskussion i sociala medier bland lärare i förskole­klass som känner sig oroliga för att mista sin behörighet om grundskolan blir tioårig och F görs om till 1.

– Jag läser vidare för att jag vill känna att jag har rätt kompetens där jag är. Det är egentligen bara för min egen känsla – att veta att jag är kompetent på mitt jobb och få en licens. Jag har hittat mitt drömjobb och vill verkligen vara kvar i förskoleklass. Därför har jag även sökt VAL (vidareutbildning av lärare) till våren så att jag blir färdig F-3-lärare. Kommer det sedan ett krav på att alla ska ha den kompetensen så känns det lugnt för mig, säger Pia Kollberg.

Lärande i förskoleklass ska göras med fantasi och kreativitet. Här får Kajsa får lära sig att skriva bokstaven B. Foto: Malin Grönborg

Hon menar att det finns både för- och nackdelar med regeringens ut­redning att göra grundskolan tioårig.

– För oss lärare i förskoleklass är det bra, för nu ser vår verksamhet väldigt olika ut i olika kommuner. Med en tioårig grundskola blir det mer lika för alla. Samtidigt har jag en rädsla för att förskoleklassen ska blir för skollik. Många barn kanske inte klarar det. Sexåringar i dag får en mjukare start in i skolan.

Hennes många år på fritids har gett mycket erfarenhet som hon har användning för även i förskoleklass. Framför allt handlar det om lekfullhet och praktiska övningar.

– Jag har en grej jag kallar för ”lata fröken”. Då sätter jag mig på en stol och dricker kaffe och säger att jag är trött och inte orkar baka som vi planerat, utan de får baka själva. På ett lekfullt och kreativt sätt får de öva på att använda decilitermått och matskedar. Sedan har vi chokladbollsfika. Jag älskar verkligen den blandningen av lek och undervisning.

Det hon vill att sexåringarna ska få med sig från sitt år i förskoleklass är att kunna lyssna på varandra, räcka upp handen när de vill säga något och titta på den som pratar.

– Det är rätt grundläggande saker. Barn i dag kan så mycket, men förskole­klass handlar även om att fånga upp dem som behöver extra stöd. Det är också viktigt för oss att få ihop gruppen så att de är trygga med varandra.

Vem är behörig att undervisa i förskoleklass?

För att bli behörig att undervisa i förskoleklassen behöver du något av följande:

  • En förskollärarexamen.
  • En grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3.
  • En äldre examen för arbete i förskolan, förskoleklass eller i minst en av årskurserna 1–3 i grundskolan.
  • Någon annan examen som ger behörighet att undervisa enligt behörighetsförordningen. Då måste du ha kompletterat din utbildning så att du har fått kunskaper och förmågor som motsvarar kraven för en förskollärarexamen eller en examen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3.

Källa: Skolverket

LÄS ÄVEN

De ska ta f-klassen till högre höjder

Fackets krav när grundskolan kan bli tioårig

Brister i särskilt stöd i förskoleklass

1 av 5 grundskolor inte redo för en skolstängning