
Jag är så stolt över vår förskola. Men det är viktigt att också börja prata om det som inte funkar, säger Sara Agné.
Förskolläraren Sara Agnés masterexamen och dokumentära dikter är en uppgörelse med den managementstyrda förskolan. Foto: Oskar Omne.
Reportage
Kropparna, personalens kroppar, far illa i den managementstyrda förskolevärlden
där så mycket är detaljplanerat. Om det handlar förskolläraren Sara Agnés masterexamen, som delvis är skriven i form av en avslöjande pratpoesi.
Sara Agné var med och öppnade förskolan Instrumentet 2013. Hon är kvar men har hunnit studera under tiden, hon tog en masterexamen i somras. Hennes examensarbete ”Om organisatoriska avstånd och invasiva arter: En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan” är en uppgörelse med styrsystem från managementvärlden.
Likt jättelokor och lupiner i ett sommarlandskap ligger de bakom en organisatorisk invasion, menar Sara Agné. Och, som hon väljer att uttrycka det, ökade organisatoriska avstånd.
Nu, en fuktig vårvinterdag i Örnsberg i södra Stockholm, med Mälaren nära, berättar hon om vad hon ville göra med sin essä och varför. Hon intervjuade förskollärare, barnskötare och rektorer om vilka erfarenheter, inte minst kroppsliga, de har av sin arbetssituation och om hur de kopplar det till organisationen de arbetar inom i Stockholms stad.
– Det som drabbade mig mest var barnskötarna jag pratade med. Det är så viktigt att ta del av erfarenheter som man själv inte har. Men det var svårt att få barnskötare som ville ställa upp och de som gjorde det, de var osäkra kring att formulera sig och våga sätta ord på sina erfarenheter, säger Sara Agné.
Jag träffade barnskötaren Jonas
som numera reduceras till sin yrkeskategori
oavsett vilka kompetenser han har.
Jonas undrar vart samtalet tog vägen och
när lyssnandet försvann?
Han svälter efter meningsfulla pedagogikprat.
Han äts upp av diskussioner om vem,
som ansvarar för förrådet på gården.
Jonas sa att förskolans värld speglar omvärlden:
alltmer opersonlig, likriktad.
Då behöver ingen ta verkligt ansvar,
och det mätbara, som kan dokumenteras,
blir det enda som räknas.
Lärloggar publiceras, check!
Kunskap och vetenskap matas ut
på löpande band, jagar status
utan tid till förankring.
Alla har sett språkfilmen, check!
När bandet rullar konstant, utarmas förskolan
på innehållet, det med barnen
som skapar Jonas energi, kreativitet
och arbetsglädje.
Hon lägger till att hon också är väldigt glad att två rektorer ville intervjuas av henne. De är anonymiserade i examensarbetet precis som de andra som medverkar.
– Tystnadskulturen är stark inom förskolan och det är så lätt att hamna i ett ’vi och dom’, att rektorerna, som i texten där en av de intervjuade är aktiv nu och en har gått i pension, representerar något annat. Jag har försökt tänka att alla vi påverkas av det här. Även rektorerna är låsta av det som sker, säger Sara Agné.
Sara Agné.
Själv har hon jobbat i samma stadsdel sedan 2006 och möjligheten att blicka tillbaka gör att de förändringar som gjorts blir tydligare för henne. Hon konstaterar att hon med sitt examensarbete velat lyfta hur verkligheten ser ut, men att det också har varit viktigt att inte göra det på ett gnälligt sätt.
– Men är vi bara tysta och accepterar, då är det som att det inte finns något problem. Och det finns det verkligen, säger Sara Agné, där hon sitter i personalrummet på Instrumentet.
Hon har bland annat gjort det hon kallar för pratpoesi av de intervjuades svar, något som hon tror gör deras tankar mer tillgängliga. Hon har plockat upp vissa ord och formuleringar, hur de uttryckte sig. Det är intervjupoesi som kommer nära, både läsaren och den det handlar om, poesi besläktad med det Marit Kapla gjorde i boken ”Osebol”, eller varför inte det Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj ägnar sig åt.
Jag pratade med förskolläraren Miranda
Hennes kropp är ett spår, ett sår.
Hjärtklappning,
hög puls,
minnesproblem,
ytlig andning.
Det gick snett, när förskolans status skulle höjas.
Det blev kallt och kliniskt, sa hon.
Som att fila på omaka pusselbitar,
för att få dem att passa ihop.
Men också,
att aldrig lyckas.
Känna sig falsk.
Känna sig splittrad.
Och kroppen reagerade, hanterade, gav ifrån
sig ilskna vrål.
En kramp i bröstkorgen!
Att till slut ge efter,
ge upp?
Komma till sans,
kring vad som är viktigt i livet.
Med en avverkad kropp som aldrig verkar återhämta sig
och ett drömyrke som inte längre är hennes.
För att lämna plats åt nya kroppar,
kalla fabriksarbetare,
vars tur det nu blivit,
att vara duktiga,
och slitas ut.
Strax ska vi i texten återkomma till problemen, till New Public Management och hur de tankarna påverkar dagens förskola, men först ska vi stanna vid den kluvenhet Sara Agné känner inför sitt arbete. Många har frågat vad hon ska göra nu när hon är klar med sin utbildning och hon har erbjudits att hoppa in på förskollärarutbildningen.
– Jag ville tillbaka hit på heltid för att känna av hur det kändes. Jag vill inte ge upp. Jag jobbade halvtid under hela min utbildning och det var väldigt givande, men det var som om jag nästan skrev ut mig ur mitt eget jobb.
Sara Agné funderar ständigt på hur hon ska förhålla sig till sitt arbete. Hon tycker ju så mycket om att arbeta med barnen, själva grunduppdraget. Det är hon NOLL trött på och hon vill fortsätta göra sitt jobb.
– Men jag känner inte att jag kan göra mitt jobb. Jag skulle jättegärna vara lärarutbildare på deltid men det är lite skevt om det är så att de karriärvägar som finns handlar om att lämna förskolan och att försvinna längre bort från barnen.
Förskolan måste få kosta pengar, det vinner samhället på på lång sikt.
Hon lägger till, med en suck, att till exempel biträdande rektorer i princip inte har tid alls över till pedagogiska frågor. De löser personalpussel och ”går på utbildningar som inte gör så stor skillnad på förskolegolvet”. De tjänsterna lockar henne alltså inte, inte som organisationen ser ut nu. Men den ambivalens hon känner genomsyrar essän och vårt samtal.
– Jag är så stolt över vår förskola. Vi har höga poäng på föräldraenkäten och har långa köer. Men det är viktigt att också börja prata om det som inte funkar. Det har vi blivit bättre på de senaste åren. Vi har, efter pandemin, blivit tvungna att informera föräldrar om situationen, säger Sara Agné.
Jag är så stolt över vår förskola. Men det är viktigt att också börja prata om det som inte funkar, säger Sara Agné.
Hon menar att Stockholms stad är extrem när det kommer till ett förhållningssätt där kunden, det vill säga föräldrarna i det här fallet, är i centrum. Det gör bland annat att personalen inte kan be föräldralediga att stanna hemma med sina barn, inte ens när personalfrånvaron är stor. Alla barn ska få vara på plats, det är Sara Agné tydlig med, men ja, då måste de få resurser som motsvarar behoven.
– Det är så mycket tid som går åt till handlingsplaner och dokument. Jag gillar struktur och tycker självklart att vi ska kartlägga till exempel barns behov av stöd. Men om man inte kan jobba utifrån de handlingsplanerna i praktiken, om de kommer från andra håll än inifrån den egna verksamheten, är de helt värdelösa. Men då kan man uppåt säga att vi har sett ”den där språkfilmen”. Som en intervjuad uttrycker det, då kan vi säga att vi jobbar med språkutveckling.
Sara Agné understryker att de behöver mer schemalagd tid utanför barngrupp för att hinna med sitt uppdrag. Det ger mening till arbetet att hinna reflektera, spåna och planera pedagogiskt innehåll, men den lilla tid som finns har blivit alltmer detaljstyrd, menar hon.
Situationen som också skapar stress, både hjärtats och hjärnans stress, innebär bland annat att när någon är i väg utanför barngruppen så blir det extremt pressat för dem som är kvar.
Kvällen efter intervjun mejlar Sara Agné. Det finns så mycket mer att säga. Som att den alltmer slimmade organisationen har byggt bort all ”luft” från verksamheten. Hon anser att det är absurt att effektivisera så mycket, inte minst i ett arbete som uteslutande handlar om människor och mänskliga relationer. Som hon ser det är administratörerna mil från verksamheten och saknar kunskap om människorna, om deras behov, process och dagsform.
– Styrsystemet bortser helt från mänskliga faktorer, vilket får hemska konsekvenser för såväl barn som vuxna i verksamheterna. Förskolan måste få kosta pengar, det vinner samhället på på lång sikt.
Gör: Förskollärare på Instrumentet i Örnsberg i södra Stockholm.
Ålder: 44 år.
Aktuell: Med en masteruppsats på Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola. ”Arbetet som görs där är viktigt för att minska avstånden mellan teori och praktik. Att sätta ord på sitt praktiska kunnande kan bli ett sätt att medvetandegöra och på sikt skapa makt och motstånd, om vi är tillräckligt många. Ett väldigt viktigt arbete!”
Här kan du läsa Sara Agné masteruppsats
LÄS OCKSÅ
Nya siffror stärker kravet på mer tid till förskollärare
Lindström: Underskatta inte hur svårt det är att arbeta med omsorg
Förskollärarnas larm: Barnen klarar inte enkla rörelser
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.