Jag är så stolt över vår förskola. Men det är viktigt att också börja prata om det som inte funkar, säger Sara Agné.
Till startsidan
Förskolläraren Sara Agnés masterexamen och dokumentära dikter är en uppgörelse med den managementstyrda förskolan. Foto: Oskar Omne.
Reportage
Kropparna, personalens kroppar, far illa i den managementstyrda förskolevärlden
där så mycket är detaljplanerat. Om det handlar förskolläraren Sara Agnés masterexamen, som delvis är skriven i form av en avslöjande pratpoesi.
Sara Agné var med och öppnade förskolan Instrumentet 2013. Hon är kvar men har hunnit studera under tiden, hon tog en masterexamen i somras. Hennes examensarbete ”Om organisatoriska avstånd och invasiva arter: En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan” är en uppgörelse med styrsystem från managementvärlden.
Likt jättelokor och lupiner i ett sommarlandskap ligger de bakom en organisatorisk invasion, menar Sara Agné. Och, som hon väljer att uttrycka det, ökade organisatoriska avstånd.
Nu, en fuktig vårvinterdag i Örnsberg i södra Stockholm, med Mälaren nära, berättar hon om vad hon ville göra med sin essä och varför. Hon intervjuade förskollärare, barnskötare och rektorer om vilka erfarenheter, inte minst kroppsliga, de har av sin arbetssituation och om hur de kopplar det till organisationen de arbetar inom i Stockholms stad.
– Det som drabbade mig mest var barnskötarna jag pratade med. Det är så viktigt att ta del av erfarenheter som man själv inte har. Men det var svårt att få barnskötare som ville ställa upp och de som gjorde det, de var osäkra kring att formulera sig och våga sätta ord på sina erfarenheter, säger Sara Agné.
Jag träffade barnskötaren Jonas
som numera reduceras till sin yrkeskategori
oavsett vilka kompetenser han har.
Jonas undrar vart samtalet tog vägen och
när lyssnandet försvann?
Han svälter efter meningsfulla pedagogikprat.
Han äts upp av diskussioner om vem,
som ansvarar för förrådet på gården.
Jonas sa att förskolans värld speglar omvärlden:
alltmer opersonlig, likriktad.
Då behöver ingen ta verkligt ansvar,
och det mätbara, som kan dokumenteras,
blir det enda som räknas.
Lärloggar publiceras, check!
Kunskap och vetenskap matas ut
på löpande band, jagar status
utan tid till förankring.
Alla har sett språkfilmen, check!
När bandet rullar konstant, utarmas förskolan
på innehållet, det med barnen
som skapar Jonas energi, kreativitet
och arbetsglädje.
Hon lägger till att hon också är väldigt glad att två rektorer ville intervjuas av henne. De är anonymiserade i examensarbetet precis som de andra som medverkar.
– Tystnadskulturen är stark inom förskolan och det är så lätt att hamna i ett ’vi och dom’, att rektorerna, som i texten där en av de intervjuade är aktiv nu och en har gått i pension, representerar något annat. Jag har försökt tänka att alla vi påverkas av det här. Även rektorerna är låsta av det som sker, säger Sara Agné.
Sara Agné.
Själv har hon jobbat i samma stadsdel sedan 2006 och möjligheten att blicka tillbaka gör att de förändringar som gjorts blir tydligare för henne. Hon konstaterar att hon med sitt examensarbete velat lyfta hur verkligheten ser ut, men att det också har varit viktigt att inte göra det på ett gnälligt sätt.
– Men är vi bara tysta och accepterar, då är det som att det inte finns något problem. Och det finns det verkligen, säger Sara Agné, där hon sitter i personalrummet på Instrumentet.
Hon har bland annat gjort det hon kallar för pratpoesi av de intervjuades svar, något som hon tror gör deras tankar mer tillgängliga. Hon har plockat upp vissa ord och formuleringar, hur de uttryckte sig. Det är intervjupoesi som kommer nära, både läsaren och den det handlar om, poesi besläktad med det Marit Kapla gjorde i boken ”Osebol”, eller varför inte det Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj ägnar sig åt.
Jag pratade med förskolläraren Miranda
Hennes kropp är ett spår, ett sår.
Hjärtklappning,
hög puls,
minnesproblem,
ytlig andning.
Det gick snett, när förskolans status skulle höjas.
Det blev kallt och kliniskt, sa hon.
Som att fila på omaka pusselbitar,
för att få dem att passa ihop.
Men också,
att aldrig lyckas.
Känna sig falsk.
Känna sig splittrad.
Och kroppen reagerade, hanterade, gav ifrån
sig ilskna vrål.
En kramp i bröstkorgen!
Att till slut ge efter,
ge upp?
Komma till sans,
kring vad som är viktigt i livet.
Med en avverkad kropp som aldrig verkar återhämta sig
och ett drömyrke som inte längre är hennes.
För att lämna plats åt nya kroppar,
kalla fabriksarbetare,
vars tur det nu blivit,
att vara duktiga,
och slitas ut.
Strax ska vi i texten återkomma till problemen, till New Public Management och hur de tankarna påverkar dagens förskola, men först ska vi stanna vid den kluvenhet Sara Agné känner inför sitt arbete. Många har frågat vad hon ska göra nu när hon är klar med sin utbildning och hon har erbjudits att hoppa in på förskollärarutbildningen.
– Jag ville tillbaka hit på heltid för att känna av hur det kändes. Jag vill inte ge upp. Jag jobbade halvtid under hela min utbildning och det var väldigt givande, men det var som om jag nästan skrev ut mig ur mitt eget jobb.
Sara Agné funderar ständigt på hur hon ska förhålla sig till sitt arbete. Hon tycker ju så mycket om att arbeta med barnen, själva grunduppdraget. Det är hon NOLL trött på och hon vill fortsätta göra sitt jobb.
– Men jag känner inte att jag kan göra mitt jobb. Jag skulle jättegärna vara lärarutbildare på deltid men det är lite skevt om det är så att de karriärvägar som finns handlar om att lämna förskolan och att försvinna längre bort från barnen.
Förskolan måste få kosta pengar, det vinner samhället på på lång sikt.
Hon lägger till, med en suck, att till exempel biträdande rektorer i princip inte har tid alls över till pedagogiska frågor. De löser personalpussel och ”går på utbildningar som inte gör så stor skillnad på förskolegolvet”. De tjänsterna lockar henne alltså inte, inte som organisationen ser ut nu. Men den ambivalens hon känner genomsyrar essän och vårt samtal.
– Jag är så stolt över vår förskola. Vi har höga poäng på föräldraenkäten och har långa köer. Men det är viktigt att också börja prata om det som inte funkar. Det har vi blivit bättre på de senaste åren. Vi har, efter pandemin, blivit tvungna att informera föräldrar om situationen, säger Sara Agné.
Jag är så stolt över vår förskola. Men det är viktigt att också börja prata om det som inte funkar, säger Sara Agné.
Hon menar att Stockholms stad är extrem när det kommer till ett förhållningssätt där kunden, det vill säga föräldrarna i det här fallet, är i centrum. Det gör bland annat att personalen inte kan be föräldralediga att stanna hemma med sina barn, inte ens när personalfrånvaron är stor. Alla barn ska få vara på plats, det är Sara Agné tydlig med, men ja, då måste de få resurser som motsvarar behoven.
– Det är så mycket tid som går åt till handlingsplaner och dokument. Jag gillar struktur och tycker självklart att vi ska kartlägga till exempel barns behov av stöd. Men om man inte kan jobba utifrån de handlingsplanerna i praktiken, om de kommer från andra håll än inifrån den egna verksamheten, är de helt värdelösa. Men då kan man uppåt säga att vi har sett ”den där språkfilmen”. Som en intervjuad uttrycker det, då kan vi säga att vi jobbar med språkutveckling.
Sara Agné understryker att de behöver mer schemalagd tid utanför barngrupp för att hinna med sitt uppdrag. Det ger mening till arbetet att hinna reflektera, spåna och planera pedagogiskt innehåll, men den lilla tid som finns har blivit alltmer detaljstyrd, menar hon.
Situationen som också skapar stress, både hjärtats och hjärnans stress, innebär bland annat att när någon är i väg utanför barngruppen så blir det extremt pressat för dem som är kvar.
Kvällen efter intervjun mejlar Sara Agné. Det finns så mycket mer att säga. Som att den alltmer slimmade organisationen har byggt bort all ”luft” från verksamheten. Hon anser att det är absurt att effektivisera så mycket, inte minst i ett arbete som uteslutande handlar om människor och mänskliga relationer. Som hon ser det är administratörerna mil från verksamheten och saknar kunskap om människorna, om deras behov, process och dagsform.
– Styrsystemet bortser helt från mänskliga faktorer, vilket får hemska konsekvenser för såväl barn som vuxna i verksamheterna. Förskolan måste få kosta pengar, det vinner samhället på på lång sikt.
Gör: Förskollärare på Instrumentet i Örnsberg i södra Stockholm.
Ålder: 44 år.
Aktuell: Med en masteruppsats på Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola. ”Arbetet som görs där är viktigt för att minska avstånden mellan teori och praktik. Att sätta ord på sitt praktiska kunnande kan bli ett sätt att medvetandegöra och på sikt skapa makt och motstånd, om vi är tillräckligt många. Ett väldigt viktigt arbete!”
Här kan du läsa Sara Agné masteruppsats
LÄS OCKSÅ
Nya siffror stärker kravet på mer tid till förskollärare
Lindström: Underskatta inte hur svårt det är att arbeta med omsorg
Förskollärarnas larm: Barnen klarar inte enkla rörelser
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.