Podcast: Hur fri är den fria leken?

Blir barnen mindre kreativa om de får en färdig hemvrå eller en doktorsväska i plast? Förskollärarna Dan Björne, Linda Johansson och Eva Lindström debatterar.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Finns den fria leken i förskolan? Är styrd lek sämre för barnen och vad är det som är så hemskt med plastleksaker och färdiga lekmiljöer egentligen?

LÄSTIPS Högre förskollärarlöner – ”men nu krävs karriärtjänster”

I senaste avsnittet av podden Förskolan diskuterar panelen leken i förskolan med extra fokus på den fria leken. Finns det fri lek i förskolan egentligen? Förskolläraren Linda Johansson säger: ”Ja, absolut!”. Medan kollegan Eva Lindström har en helt annan uppfattning och säger: ”Nej, fria leken finns inte. Vi vuxna bestämmer ju allt”.

I avsnittet debatteras även färdiga lekmiljöer. Eva Lindström säger att hon håller på att bli galen på icke-kreativa färdigbyggda redskap.

– Alla dessa kiosker och kaféer står mig upp i halsen. Vilka signaler skickar vi till barnen om deras lek? När jag började arbeta på min nuvarande förskola så slängde jag ut hemvrån och många av de färdiga leksakerna.

Riskerar missa vissa barn

Dan Björne håller med men tycker att ”kodade” leksaker och lekmiljöer faktiskt kan fylla en funktion för vissa barn.

– Jag gillar odefinierbara material men en del barn behöver en tydlighet och en mall för att sedan kunna bli mer fria, säger han.

Linda Johansson fyller i:

– Ja, vi har väl alla jobbat med barn ännu som inte knäckt koderna och som inte riktigt vet hur man leker. Där har vi en viktig uppgift. De barnen riskerar vi att missa i det här som vi kallar den fria leken, säger hon.

Lyssna på Förskolan här!

LÄS ÄVEN

Lärarförbundet tar strid för förskollärarna i f-klass

Förskollärare blir av med behörighet – ministerns förklaring