Skolverket har svängt – utan att berätta
”Vår roll är inte att tycka något eller driva en fråga” säger Ulrica Dahlén på Skolverket.
Fokus
Efter att ha varnat för riskerna med nivågrupperingar svänger Skolverket. Men något klargörande till landets skolor planeras inte.
– Vi utgår från att ingen läser en gammal rapport för att få stöd i hur man ska göra nu, säger enhetschefen Ulrica Dahlén.
LÄS ÄVEN: Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket
Stigmatisering, försvagade kamrateffekter, inlåsningseffekter och en negativ påverkan på elevers självbild och motivation. Det är effekter av nivågrupperingar som lyfts fram i två av Skolverkets kunskapsöversikter där myndigheten samlat studier som i flera fall varnar skolor för att nivåindela elever.
Men när Ämnesläraren söker myndigheten ger enhetschefen Ulrica Dahlén en betydligt mer nyanserad bild av nivåindelningars effekter.
”Forskningen är delvis motsägelsefull”
– Aktuella forskningsresultat är delvis motsägelsefulla men den samlade bilden är att en flexibel syn på nivågruppering kan gynna både lärande och känslomässig utveckling hos eleverna, säger Ulrica Dahlén.
Hon betonar att myndighetens forskningssammanställningar är gamla – de publicerades 2009 och 2013. Men att forskningsläget har förändrats är inget som Skolverket kommunicerar. Den som söker information om nivågrupper hos myndigheten kommer bara att hitta de äldre publikationerna.
”Vår roll är inte att tycka något”
Så här kommenterar Ulrica Dahlén Skolverkets ansvar för att en del lärare och rektorer uppfattar att myndigheten avråder från – eller rent av förbjuder – nivågrupperingar:
– Vår roll är inte att tycka något eller driva en fråga. Vi utgår från lagstiftningen och där finns inga specifika regleringar kring nivågrupper utan det beslutar man om lokalt. Det är det svar vi ger huvudmän och rektorer i dag, säger Ulrica Dahlén.
Du klassar själv de här kunskapsöversikterna som inaktuella. Varför finns de ändå kvar på er webb?
– Vi har låtit de äldre publikationerna ligga kvar eftersom det kan vara värdefullt att få historiska perspektiv på en fråga. Men det står tydligt när de är publicerade. Vi är övertygade om att ingen vänder sig till en gammal rapport för att få stöd i hur man ska göra nu.
Finns det ingen risk att de ändå blir vägledande och vilseledande när ingen ny information publicerats om detta?
– Det stämmer att vi inte har publicerat något explicit om nivågrupperingar på sistone, men när vi får frågor om detta så ger vi de svar som är aktuella nu.
LÄS ÄVEN: Riksrevisionens kritik: Svagt stöd för vetenskaplig grund
Läs hela granskningen av nivågrupperingar
Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!
Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte
Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs
Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket
Skolverket har svängt – utan att berätta
Här lyfter alla med nivågrupper i matte och engelska
Här lyfter alla med nivågrupper i musik