Lärarna larmar: ”Vi sviker hela gruppen”

Lärarnas egna vittnesmål ur Ämneslärarens enkät.

Här beskriver tio lärare varför de vill se nivågrupperingar av elever. Citaten är hämtade ur Ämneslärarens enkät som besvarats av drygt 3 000 lärare.

  1. I en vanlig klass kan spannet sträcka sig över flera år av kunskap och förmåga. Vi har inte en chans att hjälpa dem som verkligen behöver och de lättlärda lämnas åt sig själva.
  2. I dag får nivån läggas flera årskurser lägre för alla och de som kunde nått högre får oftast ”lösa det själv med extra fördjupningar” vid sidan om. Vi sviker hela gruppen.
  3. Vi får elever till gymnasiet som är på mellanstadienivå i vissa ämnen. Det blir omöjligt att stötta dem samtidigt som man utmanar de elever som klarar kunskapsmålen.
  4. Kunskapsnivån är i dag så spridd att man i en klass i samma klassrum måste bedriva minst tre separata lektioner samtidigt.
  5. I engelska har vi en ökande segregation. Elever i årskurs 3 vågar inte öppna munnen för att klasskamraterna pratar flytande.
  6. Elever som ligger solklart högt över ”det förväntade” har också rätt att utvecklas i egen takt. Att behålla dem i den stora gruppen för att de kanske lyfter andra genom att vara en hjälpfröken är ett fruktansvärt slöseri med allas tid.
  7. När alla elever undervisas i samma grupp och läraren piskas för att alla ska bli godkända får stimulans för de duktiga tyvärr ofta stå tillbaka.
  8. Med 30 elever i ett klassrum finns inte utrymme att sitta ned och förklara ett område mer ingående utan att det blir kaos i klassrummet.
  9. När särskild och allmän kurs togs bort var ett av skälen att det var stigmatiserande men eleverna vet mycket väl vem som är bättre och vem som är sämre. Nuvarande system är mer stigmatiserande.
  10. Tyvärr tycks nivågruppering ha blivit en politisk/ideologisk fråga och därför omöjligt. Risk för instängningseffekter för enstaka elever har lett till att en halv generation elever inte fått adekvat undervisning