10 tips till lärare – så väljer du rätt digitalt verktyg

Illustration: Getty Images
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Det finns många digitala verktyg för dig som lärare, men hur väljer man rätt? Här är 10 tips som hjälper dig att inte bli lurad.

Blir du översköljd av reklam för sajter och appar som sägs revolutionera både undervisning och administration? Du är inte ensam. Utbudet av digitala hjälpmedel i skolan växer snabbt, och alla är givetvis inte bra.

Vi har samlat tio tips som hjälper dig att stå emot påstridig marknadsföring – och välja rätt.

1. Tänk på GDPR. Dataskyddsförordningen (GDPR) är extremt viktig i skolans värld. Tänker du använda ett digitalt verktyg som på något sätt kräver tillgång till elevernas personuppgifter? I så fall måste du förankra det hos skolledningen, eftersom den bär det formella ansvaret.

2. Använd befintliga tjänster. Många skolor har skaffat lösningar som Google Classroom och Microsoft 365, och här finns en rad praktiska verktyg inbyggda. Det är med andra ord klokt att kontrollera vad ni redan har tillgång till innan ni skaffar något nytt. Genom att använda skolans befintliga tjänster undviker ni också GDPR-problematiken.

3. Tänk på användarvänlighet. Hur lätt är det att komma igång? Är tjänsten svår att använda? Vilken support ingår? Tänk på att användarvänligheten skiljer sig stort mellan olika digitala tjänster.

4. Glöm inte innehållet. När det gäller digitala läromedel är det lätt att bländas av snygg design. Men det viktiga är förstås innehållet och om materialet verkligen tillför något till undervisningen – utifrån kursplan och läroplan. 

5. Kolla utvecklingsmöjligheterna. Hur kan man gå vidare med ett material? Vad finns det för utvecklingsmöjligheter? Det här är framför allt viktigt för material som kostar mycket pengar.

6. Tänk på plattformen. Windows, Mac, Iphone och Android. Eftersom eleverna har olika teknisk utrustning är det smart att använda lösningar som är plattformsoberoende, framför allt om de ska användas utanför klassrummet.

7. Fråga eleverna. Att själv utvärdera materialet är klokt, men glöm inte bort att dina elever är kunniga – och kräsna. Att även låta dem testa kan vara klokt, eftersom det du tycker känns bra kan uppfattas som mindre bra av en elev.

Glöm inte att fråga eleverna. Foto: Getty Images

8. Kolla recensionerna. Det finns sajter som recenserar digitala hjälpmedel. Här kan du få hjälp att välja – även om det givetvis är viktigt att vara källkritisk.

9. Använd sociala medier. Den som bäst kan bedöma ett material är förstås en befintlig användare. Ett bra tips är att prata med lärare som redan har de hjälpmedel ni tänker skaffa. Via exempelvis Facebookgrupper för lärare brukar det gå att få hjälp och råd – plus förslag på alternativa lösningar.

10. Glöm inte gratisalternativen. Det finns många bra gratistjänster på nätet, i stil med Wikipedia, Svenska.se och Khan Academy. Att ta fram plånboken är med andra ord inte alltid nödvändigt. Däremot är det givetvis viktigt att kolla vem som är avsändare bakom en tjänst och se vad den har för syfte.