Satsning på förstelärare ska lyfta fritidshemmen

Sigtuna kommun vill få fler utbildade lärare till sina fritidshem, enligt Pernilla Bergqvist (L).
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Sigtuna har få utbildade lärare i sina fritidshem. Det vill kommunen ändra på och söker nu fyra förstelärare.
– Det är ett sätt för oss att locka hit utbildade lärare i fritidshem, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Behörighetsgraden bland de anställda på fritidshemmen i Sigtuna är mycket låg: Endast 12 procent har en pedagogisk högskoleexamen. Riksgenomsnittet är 36 procent, enligt Skolverket.

– Jag ser en liknande tendens även i våra förskolor och grundskolor. Det har att göra med att konkurrensen är hård i storstadsregionen och att det kan vara bökigt att välja Märsta och Sigtuna, säger Pernilla Bergqvist.

Nu söker kommunen fem lärare i fritidshem till sina verksamheter, varav fyra förstelärare. Pernilla Bergqvist hoppas att det ska öka Sigtunas attraktionskraft.

– Det är en politisk prioritet för oss att satsa på fritidshemmen. Vi har sedan tidigare ett fritidshemsnätverk för att höja kvaliteten, men vi vill göra ännu mer och visa att vi är en arbetsgivare där man kan göra karriär, säger Pernilla Bergqvist.

På vilket sätt ska förstelärarna höja kvaliteten?

– De kommer att driva och stötta utvecklingsarbetet på fritidshemmen och utveckla samverkan mellan fritidshem, förskola och skola. Det är jätteviktigt att man är flera som jobbar med utveckling. De som anställs kommer att få skapa sin arbetsbeskrivning i dialog med rektorn utifrån behoven i den lokala verksamheten, säger Pernilla Bergqvist.

De sökande ska vara legitimerade lärare i fritidshem med minst två års erfarenhet. Förstelärarna får 5 000 kronor i lönepåslag.

– Fritidshemmet är jätteviktigt för våra barn och unga och det finns en stor potential i verksamheten. Jag ser redan att vårt arbete med nätverken börjat ge resultat.

LÄS ÄVEN

Här tjänar lärare i fritidshem mest – och minst

Skolverkets prognos för lärare i fritidshem får hård kritik

Få mer tid för planering – här är argumenten