
”Pricka burken” var en av aktiviteterna.
Fritidshemsläraren Sofia Högström är popcorn-försäljare och rektorn Cecilia Björklund får ”tigerbajs” på sig, med hjälp av Johan Axelsson. Hela skolan deltar när Fritidshemmens dag firas på Köpingebro skola. Foto: Vanessa Ferguson
Fritidshemmens dag
På Köpingebro skola firades Fritidshemmens dag stort. I år var temat nöjesfält och den populäraste aktiviteten var utan tvekan ”dunk tank” med skolans rektor.
– Hela skolan jobbar tillsammans på fritidshemmet den här dagen, säger läraren i fritidshem Sofia Högström.
Fritidshemmens dag bjöd på strålande sol i Ystad. Strax utanför ligger Köpingebro skola, där fritidspersonalen för tredje året i rad ordnade festligheterna. De anställda på fritidshemmet har planerat dagen, men såväl klasslärare som kökspersonal och vaktmästare hjälper till under firandet.
– På eftermiddagen sluter alla i personalen upp och gör det här för fritidsbarnen, säger läraren i fritidshem Sofia Högström.
På nöjesfältet fanns popcorn-hjul, spådam och aktiviteter som lindans på ”slack line”, ”what’s-in-the-box”(stick ner handen i en låda och gissa vad som är inuti), pricka burkar, ansiktsmålning och pilkastning på ballonger.
Ett stående inslag på Fritidshemmens dag på skolan är ”dunk tank” med rektorn. Barnen kastar en handboll och om de träffar skylten över rektorn får hon en dunk vatten över sig.
– I år hade vi en extra överraskning, ett snurrande hjul som gjorde att rektorn även kunde få snor, i form av slime, eller tigerbajs (chokladpudding) på sig.
Det var populärt att försöka träffa skylten ovanför rektorn.
– Det är väldigt uppskattat både bland personal och elever, och inte minst av rektorn själv, säger Sofia Högström och skrattar.
För att barnen skulle sprida ut sig på de olika aktiviteterna fick de varsin bingobricka med alla aktiviteter. De fick också titta på en film som informerade om hur eftermiddagen skulle gå till innan de gick in på nöjesfältet. För att få sitt mellanmål behövde barnen göra minst tre aktiviteter och få ”tre i rad” på bingobrickan.
– Vi delade ut olika bingobrickor för att få barnen att prova på olika aktiviteter, det var inte säkert att man kunde gå med bästa kompisen på alla, säger Sofia Högström.
”Pricka burken” var en av aktiviteterna.
Varje station var bemannad med personal som prickade i aktiviteten på bingobrickan. Hamburgerservering och glassbord – med glass på tallrik och chokladsås – fanns också på nöjesfältet.
– I år sa vi att vi struntar i om de tar glass före hamburgaren, de får göra som de vill! säger Sofia Högström.
Hon tycker att det är viktigt att fira Fritidshemmens dag eftersom fritidshemmen ofta har dåliga förutsättningar, och tvingas göra sitt bästa utifrån det.
– Det är jätteviktigt att vi visar framfötterna, och vad fritidspedagogik är, genom att styra upp en sådan här dag. När skolan anordnar heldagar kring exempelvis avslutningar så tycker vi ofta att det skulle kunna göras lite bättre, nu visar vi hur vi gör det på fritids sätt. Genom att ha bingobrickor så flyter exempelvis aktiviteterna smidigt, utan en massa regler. Det blir fritt och barnen får röra sig som de vill.
Vid popcorn-hjulet kunde man vinna popcorn.
Vilka är dina bästa tips för en lyckad dag?
– Börja planera tidigt, det är A och O! Vi avsatte tid redan på påsklovet för att gå ifrån och måla, sy och fixa. Ha en dialog med ledningen så att man tidigt lägger in Fritidshemmens dag i kalendern och inte planerar något annat då. Om alla i personalen är med blir det ett gemensamt firande, säger Sofia Högström.
Köpingebro skola har cirka 360 elever, varav 200 är inskrivna på fritidshemmet. De flesta brukar vara med på Fritidshemmens dag.
Får barn som inte är inskrivna på fritidshemmet komma?
– Vi har dragit gränsen vid dem som är inskrivna, men vi ska lyfta det till nästa år och kanske starta tidigare på dagen. Om det är någon som nyss fått syskon och vill komma så är vi inte stenhårda, förstås.
LÄS OCKSÅ
Fritidshemmens dag firades med ”Bäst-i-test”
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.