
Varje uppdrag kräver mycket sammanställande och analys.
Särskilt stöd Pia Svensson är förskollärare, Anne Sterner socionom och psykoterapeut – tillsammans är de ett ambulerande stödsystem som rullar runt mellan förskolorna i Jönköpings kommun.
Berätta om hur projektet startade!
Anne: Kommunen har haft rörligt elevstöd för grundskolan i snart 15 år, med specialpedagoger i par, men när man bestämde sig för motsvarande team för förskolan utvecklades idén. Pia och jag kommer med olika kunskap om och erfarenhet av vikten av tydlig struktur och pedagogik. Vi blev ett tvärvetenskapligt litet team, det har varit väldigt lyckosamt att vi kompletterar varandra så bra.
Pia: Vi fick slå våra kloka huvuden ihop och fundera på hur processen skulle se ut. Vi är ute två veckor i stöten, det brukar bli ungefär tolv förskolor per år.
Hur kan behoven se ut?
Anne: Det kan handla om tydliggörande pedagogik, att prata om olika svårigheter som barn kan ha med samspel eller kommunikation, eller koncentrationssvårigheter, men också egna dilemman som personalen behöver prata om.
Hur funkar det rent praktiskt?
Pia: Rektor skickar in en uppdragsförfrågan och vi ställer frågor om vad de gjort tidigare. Ofta har man gjort mycket redan innan vi kommer ut men vi har med oss utifrånperspektivet.
Anne: Ofta vill man ha hjälp med att göra strukturer och rutiner ännu tydligare för att underlätta arbetet, det kan handla om hur man förhåller sig till barn som utmanar mycket, eller att man behöver fler infallsvinklar för att göra lärmiljöerna så tillgängliga som möjligt.
Pia: Många gånger kan pedagogerna själva komma på svaren när de får sitta ner och bolla och reflektera lite, och vi bekräftar det de gör. Vi skruvar lite grann på det som fungerar och ser vad som händer.
Anne: Man blir imponerad av att alla är så flexibla och med på förändring. De sätter i gång direkt, och både de och vi kan se att ”det händer grejer här”.
Pia: Precis i början kan det kännas lite konstigt, det kommer in två personer som är med, men ska vara osynliga. Men efter ett par dagar upptäcker de att vi inte är så farliga och att vi är där för deras skull. En del säger att det här borde alla få, lite tid att reflektera och någon utifrån som ställer nya frågor.
Varje uppdrag kräver mycket sammanställande och analys.
Vad tycker barnen?
Anne: Vi lägger mycket arbete på att skapa relationer med personalen, vi är ju främlingar som kommer och tittar, men barnen är så vana vid att det är mycket folk. Vi får läsa sagor och lägga pussel och dra på galonisar men ibland får vi gå undan lite, vi ska ju inte vara extrapersonal.
Har ni stött på några svårigheter?
Anne: Nä, jag kommer faktiskt inte på något! Det är ett så väldigt roligt jobb. Vi har ju haft rätt fria händer att utveckla vårt lilla team. Det är inte heller svårt att ändra på saker när vi bara är två.
Pia: En extra styrka är att vi tillhör en grupp inom förvaltningen, där vi kan få stöd och hjälp från till exempel specialpedagoger eller psykologer som kan gå in om det behövs. Jag fascineras av hur snabbt det kan bli förändring. Pedagogerna är så flexibla och villiga att göra något åt sitt dilemma, och det blir som ett självgenererande system. Vi får se att de lyckas och de får se att det går bra, och så fortsätter det.
LÄS ÄVEN
Så hanterar du härskarteknik på jobbet
Marie Eriksson: ”Kan barnen själva leda digitaliseringen?”
Frida Kahlo för de yngsta – vilket konstlyft!
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”