
Noah och Emmie pärlar efter ett bestämt mönster i ateljén.
Max och Ture spelar ett mattespel. Foto: Johan Strindberg
Reportage På Fågelsångens förskola i Norrköping märks det tydligt hur det stora antalet barn påverkar stämningen. När många är sjuka sänks tempot markant och till och med de vanligtvis mest rörliga barnen sitter stillsamt och pysslar.
LÄS MER Krav på nya ministern – för stora barngrupper ska vara ett lagbrott
På avdelningen Kråkan, med 3–5-åringar, har många av barnen långa dagar och det är inte ovanligt att nästan alla 22 barnen är kvar när det är dags för mellanmål. Men för att få arbetstiderna att gå ihop får barnen sällan sällskap av fler än två av de tre pedagoger som jobbar på avdelningen.
– Det är tufft med stora barngrupper, och vi har vädjat till chefen men det är ingenting hon kan göra någonting åt, säger förskolläraren Madeléne Nordenberg. Vi har fått veta att vi måste finna oss i att det ser ut så här och att alternativet är att sluta. Det var många som blev ledsna när vi fick höra det där.
Hennes förskollärarkollega Erik Stenkula instämmer och tillägger att ingen skugga ska falla över deras närmsta chef:
– Kritiken måste riktas högre upp, det här är en fråga för beslutsfattarna. Om de vill att alla barn ska lyckas, att alla är lika mycket värda, då måste satsningarna in tidigt. Ju längre tid de väntar, desto dyrare blir det.
Förskolläraren Erik Stenkula
Nyligen fick de veta på ett APT-möte att förskolan Fågelsången har högst beläggning i hela kommunen. I dagsläget är 72 barn fördelade på de fyra avdelningarna, men lokalerna som byggdes i början av 1980-talet är inte anpassade för så stora barngrupper.
– Ja, lokalerna är också en utmaning, säger Erik Stenkula. Det gäller att vara uppfinningsrik för att få det att fungera. Vi jobbar mycket med mindre grupper och är ofta ute på gården. Jag önskar att jag kunde säga att alla barn blir sedda, men i ärlighetens namn får man vara glad om man hinner med det på en vecka.
Men att arbeta med små grupper bygger på att all personal är på plats, inflikar Madeléne Nordenberg:
– Det är svårt att få till om många är sjuka. Det är ont om vikarier och då måste man pussla ihop det med kollegor från andra avdelningar.
Hon upplever också att det är svårt att ägna alla barn lika mycket uppmärksamhet, hon säger att det är allra svårast med de barn som inte gör så mycket väsen av sig, att de lätt glöms bort.
– Vi är måna om att se alla barn. Men vi har också ett par barn som behöver ögon på sig mest hela tiden, och tyvärr har vi inte fler ögon än två var.
När ett större antal barn är sjuka samtidigt får det däremot direkt positiva effekter. Erik och Madeléne berättar att även de barn som i vanliga fall far runt i högt tempo då sitter lugnt och pysslar.
– Häromveckan var halva gruppen sjuka och då har man verkligen tid att fokusera på de barn som är kvar, säger Madeléne Nordenberg. Jag tog med några till biblioteket och man märker att även barnen trivdes med att få sitta i lugn och ro. Vi älskar vårt jobb men att inte ha de rätta förutsättningarna för att sköta uppdraget gör att man känner frustration.
Noah och Emmie pärlar efter ett bestämt mönster i ateljén.
För att komma tillrätta med problemen anser de att det krävs en maxgräns för antalet barn och tillräckligt med personal.
– I dag har vi krav som är satta vid taket och resurser vid golvet, det borde vara likställt, säger Erik Stenkula. De riktmärken som finns känns bara som något politikerna satt upp för att lätta sitt samvete. Men en siffra hjälper inte oss, de måste se till att det blir verklighet. Under de 25 år jag har arbetat i förskolan har jag nog aldrig jobbat med så små grupper.
Att personalen på Kråkan trots allt mäktar med den ansträngda situationen säger de beror på att de har ett stabilt arbetslag.
– Vi är experter på att anpassa oss, och med bra kollegor känns det fortfarande superkul att gå till jobbet, säger Madeléne Nordenberg. Men det är tufft med så här stora grupper, även för barnen, och de kan inte ta paus under dagen som vi kan. Man kan undra hur det påverkar dem. Grunden läggs ju i förskolan och därför måste politikerna tänka långsiktigt och sätta in resurserna tidigt.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.