
Noah och Emmie pärlar efter ett bestämt mönster i ateljén.
Max och Ture spelar ett mattespel. Foto: Johan Strindberg
Reportage På Fågelsångens förskola i Norrköping märks det tydligt hur det stora antalet barn påverkar stämningen. När många är sjuka sänks tempot markant och till och med de vanligtvis mest rörliga barnen sitter stillsamt och pysslar.
LÄS MER Krav på nya ministern – för stora barngrupper ska vara ett lagbrott
På avdelningen Kråkan, med 3–5-åringar, har många av barnen långa dagar och det är inte ovanligt att nästan alla 22 barnen är kvar när det är dags för mellanmål. Men för att få arbetstiderna att gå ihop får barnen sällan sällskap av fler än två av de tre pedagoger som jobbar på avdelningen.
– Det är tufft med stora barngrupper, och vi har vädjat till chefen men det är ingenting hon kan göra någonting åt, säger förskolläraren Madeléne Nordenberg. Vi har fått veta att vi måste finna oss i att det ser ut så här och att alternativet är att sluta. Det var många som blev ledsna när vi fick höra det där.
Hennes förskollärarkollega Erik Stenkula instämmer och tillägger att ingen skugga ska falla över deras närmsta chef:
– Kritiken måste riktas högre upp, det här är en fråga för beslutsfattarna. Om de vill att alla barn ska lyckas, att alla är lika mycket värda, då måste satsningarna in tidigt. Ju längre tid de väntar, desto dyrare blir det.
Förskolläraren Erik Stenkula
Nyligen fick de veta på ett APT-möte att förskolan Fågelsången har högst beläggning i hela kommunen. I dagsläget är 72 barn fördelade på de fyra avdelningarna, men lokalerna som byggdes i början av 1980-talet är inte anpassade för så stora barngrupper.
– Ja, lokalerna är också en utmaning, säger Erik Stenkula. Det gäller att vara uppfinningsrik för att få det att fungera. Vi jobbar mycket med mindre grupper och är ofta ute på gården. Jag önskar att jag kunde säga att alla barn blir sedda, men i ärlighetens namn får man vara glad om man hinner med det på en vecka.
Men att arbeta med små grupper bygger på att all personal är på plats, inflikar Madeléne Nordenberg:
– Det är svårt att få till om många är sjuka. Det är ont om vikarier och då måste man pussla ihop det med kollegor från andra avdelningar.
Hon upplever också att det är svårt att ägna alla barn lika mycket uppmärksamhet, hon säger att det är allra svårast med de barn som inte gör så mycket väsen av sig, att de lätt glöms bort.
– Vi är måna om att se alla barn. Men vi har också ett par barn som behöver ögon på sig mest hela tiden, och tyvärr har vi inte fler ögon än två var.
När ett större antal barn är sjuka samtidigt får det däremot direkt positiva effekter. Erik och Madeléne berättar att även de barn som i vanliga fall far runt i högt tempo då sitter lugnt och pysslar.
– Häromveckan var halva gruppen sjuka och då har man verkligen tid att fokusera på de barn som är kvar, säger Madeléne Nordenberg. Jag tog med några till biblioteket och man märker att även barnen trivdes med att få sitta i lugn och ro. Vi älskar vårt jobb men att inte ha de rätta förutsättningarna för att sköta uppdraget gör att man känner frustration.
Noah och Emmie pärlar efter ett bestämt mönster i ateljén.
För att komma tillrätta med problemen anser de att det krävs en maxgräns för antalet barn och tillräckligt med personal.
– I dag har vi krav som är satta vid taket och resurser vid golvet, det borde vara likställt, säger Erik Stenkula. De riktmärken som finns känns bara som något politikerna satt upp för att lätta sitt samvete. Men en siffra hjälper inte oss, de måste se till att det blir verklighet. Under de 25 år jag har arbetat i förskolan har jag nog aldrig jobbat med så små grupper.
Att personalen på Kråkan trots allt mäktar med den ansträngda situationen säger de beror på att de har ett stabilt arbetslag.
– Vi är experter på att anpassa oss, och med bra kollegor känns det fortfarande superkul att gå till jobbet, säger Madeléne Nordenberg. Men det är tufft med så här stora grupper, även för barnen, och de kan inte ta paus under dagen som vi kan. Man kan undra hur det påverkar dem. Grunden läggs ju i förskolan och därför måste politikerna tänka långsiktigt och sätta in resurserna tidigt.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.