Noah och Emmie pärlar efter ett bestämt mönster i ateljén.
Till startsidan
Max och Ture spelar ett mattespel. Foto: Johan Strindberg
Reportage På Fågelsångens förskola i Norrköping märks det tydligt hur det stora antalet barn påverkar stämningen. När många är sjuka sänks tempot markant och till och med de vanligtvis mest rörliga barnen sitter stillsamt och pysslar.
LÄS MER Krav på nya ministern – för stora barngrupper ska vara ett lagbrott
På avdelningen Kråkan, med 3–5-åringar, har många av barnen långa dagar och det är inte ovanligt att nästan alla 22 barnen är kvar när det är dags för mellanmål. Men för att få arbetstiderna att gå ihop får barnen sällan sällskap av fler än två av de tre pedagoger som jobbar på avdelningen.
– Det är tufft med stora barngrupper, och vi har vädjat till chefen men det är ingenting hon kan göra någonting åt, säger förskolläraren Madeléne Nordenberg. Vi har fått veta att vi måste finna oss i att det ser ut så här och att alternativet är att sluta. Det var många som blev ledsna när vi fick höra det där.
Hennes förskollärarkollega Erik Stenkula instämmer och tillägger att ingen skugga ska falla över deras närmsta chef:
– Kritiken måste riktas högre upp, det här är en fråga för beslutsfattarna. Om de vill att alla barn ska lyckas, att alla är lika mycket värda, då måste satsningarna in tidigt. Ju längre tid de väntar, desto dyrare blir det.
Förskolläraren Erik Stenkula
Nyligen fick de veta på ett APT-möte att förskolan Fågelsången har högst beläggning i hela kommunen. I dagsläget är 72 barn fördelade på de fyra avdelningarna, men lokalerna som byggdes i början av 1980-talet är inte anpassade för så stora barngrupper.
– Ja, lokalerna är också en utmaning, säger Erik Stenkula. Det gäller att vara uppfinningsrik för att få det att fungera. Vi jobbar mycket med mindre grupper och är ofta ute på gården. Jag önskar att jag kunde säga att alla barn blir sedda, men i ärlighetens namn får man vara glad om man hinner med det på en vecka.
Men att arbeta med små grupper bygger på att all personal är på plats, inflikar Madeléne Nordenberg:
– Det är svårt att få till om många är sjuka. Det är ont om vikarier och då måste man pussla ihop det med kollegor från andra avdelningar.
Hon upplever också att det är svårt att ägna alla barn lika mycket uppmärksamhet, hon säger att det är allra svårast med de barn som inte gör så mycket väsen av sig, att de lätt glöms bort.
– Vi är måna om att se alla barn. Men vi har också ett par barn som behöver ögon på sig mest hela tiden, och tyvärr har vi inte fler ögon än två var.
När ett större antal barn är sjuka samtidigt får det däremot direkt positiva effekter. Erik och Madeléne berättar att även de barn som i vanliga fall far runt i högt tempo då sitter lugnt och pysslar.
– Häromveckan var halva gruppen sjuka och då har man verkligen tid att fokusera på de barn som är kvar, säger Madeléne Nordenberg. Jag tog med några till biblioteket och man märker att även barnen trivdes med att få sitta i lugn och ro. Vi älskar vårt jobb men att inte ha de rätta förutsättningarna för att sköta uppdraget gör att man känner frustration.
Noah och Emmie pärlar efter ett bestämt mönster i ateljén.
För att komma tillrätta med problemen anser de att det krävs en maxgräns för antalet barn och tillräckligt med personal.
– I dag har vi krav som är satta vid taket och resurser vid golvet, det borde vara likställt, säger Erik Stenkula. De riktmärken som finns känns bara som något politikerna satt upp för att lätta sitt samvete. Men en siffra hjälper inte oss, de måste se till att det blir verklighet. Under de 25 år jag har arbetat i förskolan har jag nog aldrig jobbat med så små grupper.
Att personalen på Kråkan trots allt mäktar med den ansträngda situationen säger de beror på att de har ett stabilt arbetslag.
– Vi är experter på att anpassa oss, och med bra kollegor känns det fortfarande superkul att gå till jobbet, säger Madeléne Nordenberg. Men det är tufft med så här stora grupper, även för barnen, och de kan inte ta paus under dagen som vi kan. Man kan undra hur det påverkar dem. Grunden läggs ju i förskolan och därför måste politikerna tänka långsiktigt och sätta in resurserna tidigt.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om att komma ut i arbetslivet som nyexaminerad lärare i förskolan. Vad är viktigt att fokusera på när man är ny på jobbet, hur skiljer sig arbetet på förskolan mot utbildningen och hur handskas man med sin osäkerhet i mötet med nya kollegor, barn och vårdnadshavare?
Forskning En ny studie pekar på att vårdnadshavarna är nöjda med förskolan – men de vill få mer tid att prata med personalen vid lämning och hämtning.
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Krönika Lika säkert som att det blir kaos i trafiken när den första snön faller, lika säkert behöver vi varje år läsa om dessa stackars föräldrar som inte får se sina barn leka luciatåg på förskolorna, skriver Eva Lindström.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.