Ateljén är en kreativ mötesplats för skapande verksamhet.
Till startsidan
Ateljén (vänstra bilden) är en kreativ mötesplats och i verkstaden (högra bilden) kan barnen snickra, såga, spika och bygga, berättar förskolläraren Sanna Hansson.
Pedagogiska tips Kabyssens förskola i Visby har under två år gjort en stor satsning på att främja lek och lärande utomhus. Zoner blev deras lösning.
När pedagogerna uppmärksammade att de inomhus erbjöd barnen mängder av olika material för utforskande och lärande, men att det inte såg ut så utomhus, föddes idén om att arbeta med zoner på gården. De ville jobba mer aktivt med undervisning ute, öka tillgängligheten av material och sprida ut pedagogerna bättre på gården. Gemensamma diskussioner tog fart om vilka typer av zoner de ville erbjuda utifrån läroplanens olika mål och hur gården bäst kunde delas in. Sen fick varje avdelning ansvara för ett område och barnen var delaktiga i starten.
Ateljén är en kreativ mötesplats för skapande verksamhet.
Kabyssens 1–6-åringar har just nu tillgång till verkstad, bibliotek, ateljé, trädgårdsland och labb. Fler zoner är på gång. Utrustning och material till alla zoner är dels framplockat ur förskolans gömmor, dels fyndat på loppisar och under ”bortskänkes” på Blocket. Engagemanget hos pedagogerna för att fynda material har varit stort.
På gårdens whiteboard sätts dagligen bilder upp på de zoner som är öppna och vilken pedagog som är där. Barnen väljer själva vilken zon eller miljö de vill leka och vara i. De vuxna ansvarar för att locka in och erbjuda styrda aktiviteter till de barn som vill det.
– Vi ser många fördelar med det här arbetssättet. Gården har blivit mer inbjudande och lockar till lek och lärande. Att vi pedagoger nu sprider ut oss har gjort oss mer närvarande och tillgängliga för barnens lek och utforskande, säger Sanna Hansson, förskollärare.
I dag är Kabyssens utemiljö uppdelad i zonerna ateljén, biblioteket, verkstaden, skogsgården, trädgårdslandet och labbet. Påbörjade projekt är vattenzon, musikzon och motorikzon.
Följ deras arbete på Instagram: forskola_visby.
Labbet.
1. Just nu finns sex olika zoner som används av förskolans alla fem avdelningar. Vi ville bli bättre på att erbjuda samma saker ute som inne och skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling i utemiljön.
Vi ser att barnen gärna deltar i zonerna där det erbjuds aktiviteter och deras lärande har utvecklats mycket genom vår uteverksamhet.
2. Grunden till labbet var vårt projekt ”Världens små invånare” med fokus på insekter och fåglar.
Gårdens lekstuga, som sällan användes, blev ett perfekt ställe att starta labbet i. Tillsammans med barnen städade vi lekstugan och satte upp hyllor, fixade möbler och utrustning som behövdes. Nu finns material tillgängligt så att barnen kan undersöka insekter och annat spännande i naturen.
3. I vår verkstad kan barnen snickra, såga, spika och bygga. Vi hämtar spillvirke från ett byggvaruhus. På väggen har vi satt upp inspirationsbilder och olika byggbeskrivningar.
Utebiblioteket.
4. Utebiblioteket erbjuder både bilderböcker och faktaböcker. Soffan skänkte en privatperson till oss.
Vår gård har blivit mycket mer strukturerad och lättorienterad. Och nästan allt material här är tillgängligt på barnens nivå. Dessutom har det blivit mer gemenskap i förskolan mellan avdelningarna, berättar Sanna Hansson, förskollärare.
LÄS OCKSÅ:
Knepet som fick samlingen att lyfta
Pokémon fick fart på barnens språk
Mataffären fick fantasin att flöda
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.