
Ateljén är en kreativ mötesplats för skapande verksamhet.
Ateljén (vänstra bilden) är en kreativ mötesplats och i verkstaden (högra bilden) kan barnen snickra, såga, spika och bygga, berättar förskolläraren Sanna Hansson.
Pedagogiska tips Kabyssens förskola i Visby har under två år gjort en stor satsning på att främja lek och lärande utomhus. Zoner blev deras lösning.
När pedagogerna uppmärksammade att de inomhus erbjöd barnen mängder av olika material för utforskande och lärande, men att det inte såg ut så utomhus, föddes idén om att arbeta med zoner på gården. De ville jobba mer aktivt med undervisning ute, öka tillgängligheten av material och sprida ut pedagogerna bättre på gården. Gemensamma diskussioner tog fart om vilka typer av zoner de ville erbjuda utifrån läroplanens olika mål och hur gården bäst kunde delas in. Sen fick varje avdelning ansvara för ett område och barnen var delaktiga i starten.
Ateljén är en kreativ mötesplats för skapande verksamhet.
Kabyssens 1–6-åringar har just nu tillgång till verkstad, bibliotek, ateljé, trädgårdsland och labb. Fler zoner är på gång. Utrustning och material till alla zoner är dels framplockat ur förskolans gömmor, dels fyndat på loppisar och under ”bortskänkes” på Blocket. Engagemanget hos pedagogerna för att fynda material har varit stort.
På gårdens whiteboard sätts dagligen bilder upp på de zoner som är öppna och vilken pedagog som är där. Barnen väljer själva vilken zon eller miljö de vill leka och vara i. De vuxna ansvarar för att locka in och erbjuda styrda aktiviteter till de barn som vill det.
– Vi ser många fördelar med det här arbetssättet. Gården har blivit mer inbjudande och lockar till lek och lärande. Att vi pedagoger nu sprider ut oss har gjort oss mer närvarande och tillgängliga för barnens lek och utforskande, säger Sanna Hansson, förskollärare.
I dag är Kabyssens utemiljö uppdelad i zonerna ateljén, biblioteket, verkstaden, skogsgården, trädgårdslandet och labbet. Påbörjade projekt är vattenzon, musikzon och motorikzon.
Följ deras arbete på Instagram: forskola_visby.
Labbet.
1. Just nu finns sex olika zoner som används av förskolans alla fem avdelningar. Vi ville bli bättre på att erbjuda samma saker ute som inne och skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling i utemiljön.
Vi ser att barnen gärna deltar i zonerna där det erbjuds aktiviteter och deras lärande har utvecklats mycket genom vår uteverksamhet.
2. Grunden till labbet var vårt projekt ”Världens små invånare” med fokus på insekter och fåglar.
Gårdens lekstuga, som sällan användes, blev ett perfekt ställe att starta labbet i. Tillsammans med barnen städade vi lekstugan och satte upp hyllor, fixade möbler och utrustning som behövdes. Nu finns material tillgängligt så att barnen kan undersöka insekter och annat spännande i naturen.
3. I vår verkstad kan barnen snickra, såga, spika och bygga. Vi hämtar spillvirke från ett byggvaruhus. På väggen har vi satt upp inspirationsbilder och olika byggbeskrivningar.
Utebiblioteket.
4. Utebiblioteket erbjuder både bilderböcker och faktaböcker. Soffan skänkte en privatperson till oss.
Vår gård har blivit mycket mer strukturerad och lättorienterad. Och nästan allt material här är tillgängligt på barnens nivå. Dessutom har det blivit mer gemenskap i förskolan mellan avdelningarna, berättar Sanna Hansson, förskollärare.
LÄS OCKSÅ:
Knepet som fick samlingen att lyfta
Pokémon fick fart på barnens språk
Mataffären fick fantasin att flöda
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.