Strömningsstressen – hög corona-frånvaro ett arbetsmiljöproblem

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Skolan ska hålla öppet, men elev- och lärarfrånvaron är hög. Nu är frågan, strömma eller inte strömma lektionerna? Merarbete nu eller senare?
– Problem i skolans värld hamnar ofta i vårt knä, säger läraren Mårten Sahlin.

Martin Johnsson.

Men där hon redan fattat beslut om distansundervisning, om än i en vecka, så ligger alla sådana beslut i framtiden för Romaskolan på Gotland.

– Jag ser det som ett stort kompetenskliv för många att ta sig dit. Vi är sjukt duktiga på att se våra elever i ansiktet och se deras reaktion, om de förstår eller inte. Man går från en tvåvägskommunikation till en extrem envägskommunikation. Och det går inte att ersätta det ena med det andra. Det kan uppfattas som väldigt stressande att få i knät att man ska göra samma jobb fast eleverna inte är här. Och jag vet inte om vinsten är så stor, att sändandet är det viktiga. Det handlar om att följa lärande och det är väldigt svårt att göra på distans, säger Mårten Sahlin.

 

På Guldhedsskolan i Göteborg har Martin Johnson, SO-lärare på högstadiet, börjat att testa att strömning lite smått.

Han är försiktigt positiv.

– Jag tror att vi under de här månaderna, i undantagstillståndet, får vi tillgängliggöra skolan för dem som sitter hemma. Men det finns en världsfrånvänd föreställning att elever måste erbjudas en likvärdig undervisning. När elever sitter hemma blir det sämre lektioner, och skillnaderna är större ju yngre barnen är.  På gymnasiet med studiemotiverade elever kanske det fungerar, men så är inte läget på högstadiet, säger Martin Johnson.