Analogier gör kemin tydligare

Ärtor kan vara en utmärkt analogi till atomer, visar gymnasieläraren Niklas Jeppssons studie.

Kemiska beräkningar blir lättare med hjälp av analogier, visar en studie av Niklas Jeppsson, kemilärare på Österänggymnasiet i Kristianstad.
– Jag testade det i en klass och kunde visa att det ledde till viss förbättring, säger han.

Kemisk beräkning en utmaning

När eleverna tar steget från grundskolan till gymnasiet har de med sig en hel del kunskaper om centrala begrepp i kemiämnet. De vet hur man skriver och tolkar kemiska symboler. I matten har de lärt sig algebra, men har ingen erfarenhet av att räkna i kemiämnet.

– När de kommer till gymnasiet och läser kemi 1 stöter de på kemisk beräkning. Många upplever det som främmande och svårt, inte minst på grund av att de möter nya storheter som till exempel substansmängd och molmassa, säger Niklas Jeppsson.

Svårt för eleverna förstå i början

Ett sätt att stödja lärande av abstrakta fenomen inom natur­vetenskap är att använda analogier, framhåller Niklas Jeppsson. En analogi kan hjälpa elever att sätta ord på något abstrakt genom att jämföra med förhållanden de redan känner till.

– När vi lär ut kemisk beräkning har eleverna alltid problem att förstå i början. Jag funderade över hur jag kunde variera undervisningen och kom att tänka på en analogiövning jag jobbat med tidigare. Jag testade det i en klass och kunde i min studie visa att det ledde till viss förbättring.

Ärtor som analogi till atomer

I det här fallet använde Niklas Jeppsson ärtor som analogi till atomer. Han lät hälften av sina elever räkna och väga ärtorna på ett sätt som liknar det man gör när man beräknar antalet sockermolekyler i en sockerbit. Den andra hälften fick arbeta med traditionella räkneuppgifter i läroboken.

– Övningen åskådliggör hur man skulle ha gjort med de verkliga partiklarna, atomerna och molekylerna om det hade varit möjligt. Eleverna i analogigruppen lyckades bättre med sina beräkningar än de övriga eleverna.

Chans till fördjupning

Niklas Jeppsson har jobbat som kemilärare i 20 år. Under arbetet med studien blev han övertygad om att lärare behöver jobba mer med analogier i kemiundervisningen. Arbetet gav honom också en bra fördjupning inom kemi­didaktik.

– Analogier ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation. Jag tror också att det kan vara bra att jobba mer med interaktiva övningar på datorn och animationer där man visar hur det ser ut. Det är också en form av analogier.

Läraren: Niklas Jeppsson är gymnasielärare i biologi, kemi och bioteknik på naturvetenskapsprogrammet på Österänggymnasiet i Kristianstad. Hans studie ”Analogiövning som stöd för elevers lärande om kemisk beräkning” hittar du i ATENA Didaktik, 5(2).

LÄS ÄVEN

Debatt: Skolverkets beslut kommer ge fler godtyckliga betyg

Debatt: Skolverkets omskrivna betygskriterier sänker nivån i kemin

Så blir du bättre på att sätta betyg

Så får vi fler tjejer att välja teknik

Dissektioner av djur skapar starka känslor i biologin