Debatt: ”Skolan reducerar praktiska ämnen”

Marie-Louise Udde, legitimerad yrkeslärare i hantverk frisör, Grillska gymnasiet i Liljeholmen Stockholm. Foto: Privat och Amina Dahlab

Skolan pratar inte längre med lika värde om praktiska ämnen som för teoretiska ämnen. Hur ska det då gå att vara intresserad av något annat program än teoretiska inför gymnasievalet? Det undrar yrkesläraren Marie-Louise Udde.

Det finns så mycket som man önskar var annorlunda med yrkesutbildningarna.

Man kan konstatera att omotiverade elever som kommer till yrkesprogrammen har jobbat mycket en till en, alltså en lärare och en elev. Speciellt i nian då det måste göras en insats för att de eleverna ska komma in på gymnasiet något annat alternativ finns inte. Lärlingsutbildning som från början innebar att elever kunde gå bredvid en läromästare i ett yrke som de sen kunde få jobb i existerar inte längre utan är i dag också en skolutbildning. Skola innebär en lärare på 30 elever eller om man har tur en på 16 elever. Eller så blir det 1 till 1 eller 1 till 5 vilket kallas mindre grupp. De elever som behöver mycket bekräftelsebehov för att komma vidare i sin utveckling har det mycket svårt i skolan. Även elever som har diagnoser behöver mindre verksamheter.

Praktiska ämnen tas inte upp

Man kan också fundera hur det blev så att allt praktiskt arbete är tråkigt om det inte är som hobby. Skolan pratar inte längre med lika värden om praktiska ämnen som med teoretiska ämnen.  Hur ska det då gå att vara intresserad av något annat program än teoretiska inför gymnasievalet? Inget utvecklingssamtal i grundskolan tar upp hur det går för eleverna i träslöjd, syslöjd eller hur eleven ska nå högre mål i bild eller idrott eller hem- och konsumentkunskap.

Snarare vill skolan ännu mer fokusera på att reducera praktiska ämnen trots forskning om vikten av hjärnans återhämtning mår bra av att spela instrument, måla eller idrotta för att minska utbrändhet som är en dyr kostnad för staten i slutänden.Praktiska ämnen har samma värde som teoretiska det är bara två sidor av samma mynt.

Marie-Louise Udde, legitimerad yrkeslärare i hantverk frisör, Grillska gymnasiet i Liljeholmen Stockholm.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Yrkesläraren.

 

Läs mer:

”Känner att elever har hamnat fel”