
Marie Törnqvist tittar på när eleven Felicia Bordi övar på att slå en så kallad tappsko.
Digitala verktyg
Yrkesläraren Marie Törnqvist tycker att digitala verktyg passar bra även för yrkesutbildningar och har bland annat låtit landslagstränare bedöma elevernas ridlektioner på film. Nyligen blev hon nominerad till Guldäpplet.
På långt håll hörs metalliska slag från stallet på Ängens gård. Det är några av eleverna från Realgymnasiet i Trollhättan som lär sig grunderna i hovslageri, eller tappskokompetens som det egentligen heter. De slår av de gamla nitarna, bänder loss skon, raspar hoven plan och hamrar slutligen i en ny söm. Allt på ett avhugget ben från en död häst.
– Det känns ju lite konstigt, men det går ju inte att slå på en tappsko på en levande häst eftersom den kan bli halt om man gör fel, förklarar Felicia Bordi.
Marie Törnqvist tittar på när eleven Felicia Bordi övar på att slå en så kallad tappsko.
Hon och klasskamraterna Amanda Lundblad och Josefin Wedholm har hållit på med hästar sedan barnsben och trivs med att en stor del av undervisningen är i stallet. Just nu går de i trean på naturbruksprogrammet inriktning ridning och uppskattar att de äntligen får göra alla moment på plats.
– Själva utgångspunkten för Realgymnasiet är ju att det är praktiskt. Många elever väljer oss just för att de vill jobba mer ute i verkligheten och mindre i skolbänken, förklarar Marie Törnqvist, lärare i hästhållning.
– Därför är inte digitala verktyg det första man tänker på i mitt ämne, fortsätter hon.
Marie Törnqvist.
Men strax efter att hon blivit anställd som hästlärare slog pandemin till och i likhet med sina kollegor fick hon snabbt ställa om sin undervisning. Men hur gör man med kurser i hästskötsel, ridning och körning?
Lösningen blev ett helt smörgåsbord av digitala verktyg. Förutom inspelade föreläsningar och liveföreläsningar, använde hon filmer, vloggar, quiz och poddar för att fördjupa och instruera i moment som ingick i kurserna.
– Jag försökte vara kreativ och hitta på saker som skapar mervärde för eleverna och som de har nytta av, säger Marie Törnqvist.
Det gjorde hon så bra att hon tidigare i höst blev nominerad till Guldäpplet – ett pris för lärare som utvecklar och förnyar sin undervisning med digitalt stöd på ett bra sätt.
– Jag blev glad och förvånad. Och det är roligt att lyfta upp digitala verktyg inom yrkesprogrammen där man kanske inte tänker på dem från början.
I kursen ridning och körning fick eleverna be någon filma när de red och delade filmen med sina klasskamrater. Eleverna fick sedan ge återkoppling till varandra i grupper.
– Vi är vana vid att bli filmade vid tävlingar för att kunna titta på vår ritt tillsammans med våra tränare, så det var väl inte jättenervöst att visa upp för hela klassen även om det kändes lite ovant till en början, berättar Amanda Lundblad.
– Vi fick mycket bra feedback från varandra, inflikar Felicia Bordi. Vi kunde gå igenom varje ritt och titta noga på saker som tempo, vägar, anridningar, sits och balans. Det var kul att se andras teknik. Alla har ju sitt sätt och tar olika vägar för att ändå nå samma mål.
– I vanliga fall är vi ju helt koncentrerade på vår egen ritt under lektionerna, men nu kunde vi se och lära av hur andra gör. Fördelen med film är ju också att man kan titta hur många gånger som helst, instämmer Josefin Wedholm.
Även Marie Törnqvist tycker att hon fick god möjlighet att titta noga och ge individuell återkoppling som kan vara svårt att hinna med under en vanlig ridlektion. Dessutom bjöd hon in landslagstränaren Anna-Clara Pettersson till en av lektionerna för att ge eleverna feedback på en ny nivå.
– Jag fick exempelvis tips om hur jag skulle rida mina två hästar som skiljer sig mycket i sitt temperament och i sitt rörelsemönster. En är energisk och pigg och tar stora galoppsprång, den andra är mer långsam och tar kortare steg. När Anna-Clara förklarade utifrån filmen förstod jag precis vad hon menade, berättar Amanda Lundblad.
Filmerna och den gemensamma återkopplingen är något som kommer att bli ett permanent inslag i Marie Törnqvist undervisning. Också att knyta till sig personer i undervisningen som inte skulle kunna vara fysiskt på plats.
– Drömmen skulle vara att få feedback från Peder Fredricson, säger eleverna samstämmigt och syftar på Sveriges OS-stjärna i hoppning.
– Ja, varför inte. Man kan ju alltid fråga, säger Marie Törnqvist och ler. Det är bara fantasin som sätter gränserna.
Det har blivit dags att gå ut i stallet där det belgiska varmblodet Iggor står och väntar. Här i ridhuset har tjejerna tillbringat många timmar av övning och åter övning. Ett digitalt hjälpmedel som de skulle önska sig är att bli filmade och få upp sin ritt på en stor skärm i ridhuset.
– Då skulle vi direkt kunna se våra egna misstag och korrigera dem så att de fastnade i muskelminnet. Men det är tyvärr en dyr teknik, påpekar Josefin Wedholm.
Även om Marie Törnqvist tycker att de digitala arbetssätten är här för att stanna är hon glad att distansundervisningen är över.
– Jag har svårt att se att det skulle finnas några vinster i att ersätta undervisningen på plats med distans. Inte för de här eleverna i alla fall, säger hon.
Däremot tycker hon att det finns mycket att vinna på att använda digitalisering som ett sätt att variera och differentiera undervisningen. Exempelvis gör sig inte alla elever bäst i skrift och att låta dem redovisa genom ljudfiler, poddar eller filmer blir ett sätt att få fler att nå sin fulla potential.
– Det finns mycket teknik som kan stötta lärandet. Just nu använder vi exempelvis ett datorprogram där eleverna lär sig att räkna ut foderstater, alltså hur mycket näring fodret ska innehålla till varje häst, säger Marie Törnqvist.
Men hon understryker också att källkritik är ett område som behöver ges större plats när allt mer information i undervisningen söks och hämtas på nätet.
– Eleverna behöver lära sig granska och värdera. Vem är det som står bakom informationen? Är det lilla Gretas hästblogg? Vet vi i så fall om den är trovärdig eller inte? De frågorna behöver bli en naturlig del av undervisningen.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Vi lärare debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Vi lärare debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Vi lärare debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Vi lärare debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.