Anne Pihlo, ordförande för Sveriges Lärare i Borås.
Till startsidan
285 000 elever har inte fått godkänt betyg i alla ämnen – det är betydligt fler människor än vad det bor i Sveriges fjärde största stad Uppsala.
Granskning
Trots återkommande politiska tal och löften om en kompensatorisk och likvärdig skola är det mycket stora skillnader mellan skolor, stadsdelar och kommuner när det gäller andelen elever som inte uppnår gymnasiebehörighet.
Detsamma gäller andelen behöriga lärare, visar Vi Lärares resa genom det olikvärdiga Skolsverige.
I dagarna går fler än 100 000 ungdomar ut årskurs nio. Ungefär en fjärdedel väntas lämna grundskolan utan att ha uppnått kunskapskraven i alla ämnen, varav merparten inte kommer att vara behöriga att studera vidare på något av gymnasiets nationella program.
Trots betygsinflationen är det nästan 175 000 nior som under de senaste tio åren inte klarat gymnasiebehörigheten. Det är fler människor än vad det bor i de flesta av Sveriges största städer, till exempel Örebro, Helsingborg och Umeå.
I vintras presenterade regeringens utredare Magnus Henrekson ett förslag till ett nytt betygssystem som – om det blir verklighet – väntas öka andelen ungdomar som blir behöriga att studera på gymnasiet.
Men även med ett mer förlåtande betygssystem kommer elever lämna grundskolan utan grundläggande färdigheter i flera ämnen.
Enligt skollagen har alla barn i Sverige rätt till en likvärdig utbildning. Skolan ska dessutom agera kompensatoriskt, ta hänsyn till elevers olika behov och sträva efter att uppväga skillnader i elevers olika förutsättningar. Det ska inte spela någon roll var i landet en elev går i skolan.
Verkligheten talar ett annat språk. Inte minst Skolverkets statistik visar med brutal tydlighet hur andelen elever som inte klarar grundskolan skiljer sig åt mellan skolor, stadsdelar och kommuner i Sverige.
Detsamma gäller lärarbehörigheten. Nyligen konstaterade Riksrevisionen i en kritisk rapport att undantagen från kravet på lärarlegitimation har gjort att andelen legitimerade lärare är låg inom vissa skolverksamheter vilket påverkar måluppfyllelsen.
Vi Lärares ”resa” genom Sverige ger några tydliga exempel (se Sverigekartan i grafiken här nedan). Det finns många fler.
Under de senaste åren har det kommit en mängd rapporter och undersökningar som visar hur skillnaderna dessutom ökar och hur det svenska skolsystemet blir allt mindre likvärdigt.
Sambandet mellan elevernas socioekonomiska bakgrund och deras skolresultat är starkt. I fjol blev till exempel drygt 91 procent av de elever som gick ut årskurs nio och som har föräldrar med eftergymnasial utbildning gymnasiebehöriga. Bland övriga nior var andelen 73 procent.
Ökade resultatskillnader mellan skolor, mätt som elevernas provresultat och betyg, förklaras främst av ökad skolsegregation som i sin tur anses bero på ökad bostadssegregation, det fria skolvalet – egentligen önskemål – i kombination med ett växande antal friskolor.
Även förändrad elevsammansättning till följd av en ökad andel utlandsfödda har betydelse.
– Rekryteringen till skolor speglar den ökande ojämlikhet som finns i samhället i stort. Utbildningssystemet kan utjämna skillnader mellan människor, men även förstärka dem, säger Håkan Forsberg, docent i utbildningssociologi vid Uppsala universitet.
Kommunala skolor med svaga elevförutsättningar har ofta högre personaltäthet jämfört med skolor med en starkare elevsammansättning.
– Det finns en kompensatorisk resursfördelning i svensk skola i form av kvantitet, men inte i när det gäller lärarkvalitet mätt i lärarnas erfarenhet och utbildningsbakgrund, säger professor Björn Öckert vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU).
Det är ofta i stället tvärtom; en större andel legitimerade och behöriga lärare på skolor i socialt starkare områden än i svagare.
– Förutom att skillnaderna i skolresultat har ökat mellan skolor i samma kommun och mellan kommuner, är det också tydligt att de har ökat mellan stad och land.
I våras var 57 procent av grundskollärarna i Hagfors behöriga, enligt Skolverkets statistik.
– Som en glesbygdskommun har vi rent allmänt svårt att locka hit personal. Löneläget gör det inte lättare. Vi har haft behöriga sökande till lärartjänster, men det har spruckit på lönen, berättar Bibbi Engesäth som är huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Hagfors.
Budgeten skulle inte gå ihop med full behörighet.
Anne Pihlo, ordförande för Sveriges Lärare i Borås, efterlyser tydliga kompetensförsörjningsplaner som tar hänsyn till såväl skolresultat och behörighet som den bristande likvärdigheten.
– Det gäller Borås kommun, men även i Sverige som helhet. Planerna ska ange vad som behövs för att säkerställa en långsiktig kompetensförsörjning med behöriga och legitimerade lärare, inte minst när det gäller skolor i socialt utsatta områden. Det handlar om bättre lön och andra ekonomiska förutsättningar, men även om arbetsvillkoren i övrigt.
– Ett stort problem, åtminstone här i Borås, är att kommunen inte budgeterar som om alla som arbetar som lärare i skolan är legitimerade och behöriga. Med full behörighet skulle budgeten inte gå ihop.
Anne Pihlo, ordförande för Sveriges Lärare i Borås.
I många städer är det geografiska avståndet mellan till synes liknande grundskolor kort, kanske bara någon eller några kilometer. Det socioekonomiska och kulturella kan vara desto längre.
– Det fria skolvalet som var tänkt som ett val mellan olika pedagogiska alternativ, att man som förälder skulle kunna välja den pedagogik som passar ens barn bäst, har i stor utsträckning blivit ett val av klasskompisar, menar Petter Sandgren som är legitimerad gymnasielärare, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet och tidigare styrelseledamot i Stiftelsen Lundsbergs skola.
– Det är en utveckling som är deprimerande ur ett medborgarperspektiv och inte är hållbar i längden.
Vad kan man göra?
– Jag tror att system med skolzoner, som man bland annat har i Finland och Frankrike, skulle kunna ha en positiv effekt, men det är politiskt otänkbart i dagens Sverige. Det är svårt att stänga Pandoras ask när man väl har öppnat den.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”