Enkät om sex- och samlevnad

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Fem lärare om hur de undervisar i sex- och samlevnad, och vad de själva minns från sin skolgång.

Foto: Emelie Otterbeck

Sandra Leedotter, slöjdlärare i årskurs 3–9, Rotundaskolan, Västerås:

Hur undervisar du i sex och samlevnad?

”Jag har låtit nior sy snippor och snoppar medan vi gått igenom könssjukdomar, trakasserier och vad porren gör med oss. Nu har jag treor, som gör nästan nakna klippdockor och kläder, samtidigt som vi pratar om ’Stopp min kropp’ och att alla ser olika ut. Sedan får killarna och tjejerna byta kläder mellan sina dockor och diskutera klädkoder.”

Vad minns du från din egen skolgång?

”En nervös lärare i medelåldern som trädde en kondom på en gurka.”

Jena Yosef, NO- och tekniklärare på högstadiet, Segeltorpsskolan, Huddinge:

Hur undervisar du i sex och samlevnad?

”Jag börjar  med att be eleverna benämna synonymer på könsorganen. Sedan pratar vi exempelvis om relationer, vad man kan kräva av varand­ra och inte. Könsorganens storlek känns också som en angelägen fråga: Att det är relationen och inte storlek det handlar om. Och så har jag en anonym frågelåda.

Vad minns du från din egen skolgång?

”En lärare som ofta blev röd i ansiktet. Vi var väldigt fnittriga så det var inte så lätt för honom.”

Kajsa Niklasson, kurator på Lycée Français Saint Louis de Stockholm, förskoleklass till gymnasiet:

Hur undervisar du i sex och samlevnad?

”Det finns ett behov av att prata om porr. Det finns killar som upplever att de har fastnat i det, och de som vill prata om skillnaderna mellan porr och verklighet. Men också elever som inte har haft så bra relationer och då kan porr vara en bra utgångspunkt, tänker vi.”

Vad minns du från din egen skolgång?

”Det handlade mycket om könsorganens delar. Det var vår huvudlärare som undervisade, vilket han nog egentligen inte ville.”

Foto: Oskar Omne

Anna Adrian, SO-lärare på högstadiet, Hökarängsskolan, Stockholm:

Hur undervisar du i sex och samlevnad?

”I historia tar jag upp samspelet mellan män och kvinnor genom tiderna. Eleverna får välja om de vill fördjupa sig i kvinno- eller barnperspektivet eller hur männen hade det. Jag har elever från olika kulturer och länder och vi brukar prata om hur man ser på kvinnligt och manligt i olika kulturer.”

Vad minns du från din egen skolgång?

”Jag minns bara att lärarna pratade om biologi, könsorgan och vad som händer med kroppen i tonåren.”

Rebecca Stafford, NO-lärare på högstadiet, Hemmestaskolan, Värmdö:

Hur undervisar du i sex och samlevnad?

”Först svarar de på en enkät, anonymt, så jag vet vad de vill veta. Och så går vi igenom frågor om graviditet, könsorgan och hbtq. Ibland utgår jag från utställningen Rainbow animals där det framgår att olika former av homosex gynnar djurarterna och att det inte är onaturligt att titta på varandra på samma sätt som djur gör.

Vad minns du från din egen skolgång?

”Vi fick bara ett litet faktahäfte att läsa i. Jag växte upp i ett väldigt kristet hem. Sex var ajabaja. Kanske är det därför jag tycker att sex och samlevnad är så viktigt.”