Daisy kämpar för att trä igenom bandet som ska göra så att resväskan går att stänga. Lynn syr en kanal till sitt band.
Zijada tar med eleverna jorden runt på fritids
Försteläraren i fritidshem Zijada Hajdarevic med Dilara, Ratil, Elin och Daisy som är i full färd med att sy resväskor på Augustenborgsskolans fritidshem i Malmö.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen. Målet är att lära sig mer om varandra.
Färgsprakande gröna, gula, blå och röda filttygbitar ligger i högar på ett shuffleboard i hörnet av fritidshemsrummet på Augustenborgsskolan i Malmö. Någon meter bort sitter en grupp elever runt ett långbord av hopskjutna bänkar. På bordet finns en låda med sytråd och synålar och några små papperstallrikar med högar av knappnålar och säkerhetsnålar.
Zijada Hajdarevic, förstelärare i fritidshem.
– Är det någon som vet vad en säkerhetsnål är? Det är ju inte ett ord som man använder varje dag. Har ni sett en säkerhetsnål tidigare, undrar försteläraren i fritidshem Zijada Hajdarevic samtidigt som hon pekar på tallriken med säkerhetsnålar.
I sin hand håller hon en gul filtpåse med en röd ficka fastsydd på framsidan. Efter att ha försäkrat sig om att alla i rummet vet vad såväl en säkerhetsnål som en knappnål är börjar hon visa eleverna hur de ska göra för att sy en likadan tygpåse som den hon håller i handen.
– Påsarna ska vi sedan ha med oss som resväskor när vi reser till våra länder. I fickan på framsidan kan ni stoppa era pass, säger Zijada Hajdarevic.
– Vet ni hur många länder vi ska resa till, frågar hon sedan.
– 19, svarar någon samtidigt som någon annan undrar om de verkligen ska få resa till så många länder.
– Ja, fast bara i fantasin, svarar Zijada Hajdarevic.
Att det inte kommer bli några riktiga resor verkar inte dämpa elevernas entusiasm och snart är de i full gång med att välja vilken färg de vill ha på sin resväska.
Eleverna ville lära sig olika språk
Vid terminsstarten fick alla elever på Diamanten, som är Augustenborgsskolans fritidshem för elever i årskurs 3–6, komma med förslag på vad de vill göra på fritids.
– Flera sa att de ville lära sig olika språk och många ville lära sig mer om varandras länder, säger Zijada Hajdarevic.
Trådarna visar fågelvägen till alla de länder som fritidshemsgruppen ska besöka i fantasin.
Utifrån elevernas önskemål tänkte fritidshemslärarna ut ett tema som de kallar ”Resan runt jorden”.
– Tanken är att vi ska resa runt världen till de länder vi diamanter kommer från. Vi ska djupdyka i vad våra olika kulturer handlar om utifrån tradition, religion och språk. Detta för att lyfta allas lika värde, och främja en öppenhet och respekt för olikheter, och på så sätt skapa respektfulla augustenborgare, säger Zijada Hajdarevic och tillägger:
– Temat kommer nog fortsätta även under våren för jag tror inte att vi hinner med alla 19 länder under höstterminen.
Många länder representerade i gruppen
Antal länder hade kunnat vara ännu fler eftersom många av de cirka 65 elever som är inskrivna på Diamanten – ungefär 50 brukar vara på plats varje dag – har anknytning till mer än ett land utöver Sverige. Men för att hålla nere antalet har alla fått välja ett av sina länder som fiktivt resmål. Det hindrar inte att eleverna får lov att uppmärksamma alla sina länder på andra sätt. Till exempel genom att färglägga flera flaggor. En aktivitet som i dag sysselsätter halva fritidshemsgruppen i rummet bredvid väsktillverkningen.
En som har bestämt sig för att måla två flaggor är Belize, 9 år. Den ena flaggan hon färglägger är Makedoniens och den andra Albaniens.
– Min pappa är från Makedonien. Min mamma är född i Sverige. Hennes föräldrar bodde också i Makedonien tidigare, men de är albaner, förklarar Belize.
En bit ifrån henne sitter Jelena, 10 år. Hon får just hjälp av pedagogen Zeina Lundin att googla sig fram till hur ”välkommen” stavas på serbiska så att hon kan skriva det under sin ena flagga. Hennes andra flagga är Kubas.
– Min pappa kommer från Serbien och min mamma från Kuba, berättar Jelena.
Stort intresse för temat
Planen är att flaggorna ska sättas upp på väggen när de är klara. Under varje flagga ska ordet välkommen vara skrivet på flagglandets språk.
– Att lära sig olika språk som eleverna önskade vid terminsstarten är ju inte så enkelt men målet är att vi i alla fall ska lära oss några ord på varandras språk så att alla kan svara när någon säger hej på exempelvis albanska eller något annat språk, säger Zijada Hajdarevic.
Att delta i temaarbetet är frivilligt men hittills har så gott som alla elever velat vara med.
– De blev superintresserade och jätteglada när vi presenterade årets tema för dem i förra veckan. Att vi uppmärksammar deras länder får dem att känna sig speciella, säger Zijada Hajdarevic.
Allt som ska hända under temaarbetet är ännu inte bestämt. Detaljplaneringen för den kommande veckan sker i slutet av den föregående. Men idéer saknas inte. Det första som eleverna fick göra var att tillverka varsitt pass.
– Då fick vi chans att prata om vilka uppgifter som ska finnas med i ett pass, det var det långt ifrån alla som visste, säger Zijada Hajdarevic.
Mareal visar hur Etiopiens flagga ser ut.
När flaggorna och resväskorna också är klara är det dags att ge sig iväg på den första resan. På en väggkarta har pedagogerna tillsammans med eleverna dragit trådar från Sverige till alla de 19 länder som de kommer att besöka i fantasin. Vart den första resan ska gå är ännu inte avgjort men förmodligen till något av de tre länder – Irak, Afghanistan och Palestina – som flest elever på Diamanten har anknytning till.
Resan börjar på flygplatsen
Vad som är bestämt är att resan kommer börja på en simulerad flygplats, vilket kommer kräva att alla elever först tillverkar sina egna flygbiljetter. Sedan är det tänkt att gruppen, med hjälp av vårdnadshavarna, ska lära sig så mycket som möjligt om länderna som de besöker. Till exempel populära danser, musik, lekar, sagor och maträtter. Målet är att skapa en känsla av gemenskap och tillhörighet i gruppen där alla bemöter varandra med nyfikenhet och respekt.
Förutom att jobba med värdegrunden räknar Zijada Hajdarevic och hennes kollegor med att i temaarbetet få in alla de sju förmågor som fritidshemmet ska ge eleverna möjlighet att utveckla.
– Utifrån vårt kompletterande uppdrag kommer vi också arbeta aktivt och medvetet med att utveckla elevernas språk och läsförståelse, säger hon.
Temat får ta tid
När det efter en dryg timme är dags att plocka ihop dagens arbete har eleverna kommit olika långt med sina resväskor. Något som dels beror på att många har blivit hämtade av sina föräldrar under timmens gång, dels på hur stor vana av att sy som de har. En som nästan är helt klar med sin resväska är Matej, 10 år. Han gillar att sy. Det enda som han har kvar att göra är att sy fast en ficka på framsidan av sin blå påse.
– Fickan ska var gul, bestämmer Matej och går och hämtar en gul filtbit från bordet med tyghögar.
Matej, liksom flera andra elever, vill gärna ta hem sin påse och göra klart den hemma, men Zijada Hajdarevic är tydlig med att detta är ett tema som de gör tillsammans och att de i stället får göra klart resväskorna senare i veckan på fritidshemmet.
– Men när vi har rest till alla våra 19 länder får ni ta hem er resväska som ett minne, lovar hon.
Zajidas tips för temaarbetet
1. Planera terminen utifrån elevernas behov och intressen.
2. Tillåt temat att ta olika vägar under arbetets gång.
3. Låt med fördel temat sträcka ut sig över en längre tid.
4. Ge tydliga instruktioner inför och under aktiviteterna. Arbeta gärna med genrepedagogik med fokus på instruktioner. I det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet SKUA får eleverna kunskap om ett ämne samtidigt som de lär sig det språkbruk som är typiskt för ämnet.
5. Arbeta för att skapa ett tillåtande klimat och en tillåtande lärmiljö.
LÄS ÄVEN
Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet
Forskaren: Så kan lärarna bryta skolgårdens hierarkier