Kollegorna vill inte jobba digitalt

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

Foto: Istock

Fråga: Några i arbets­laget är tveksamma till att jobba med digitali­seringen och sätter stopp för utvecklingen. Hur gör vi för att få med oss alla?

/Jessica

Svar: Ofta avfärdas de som strävar emot digitaliseringen som bakåtsträvare. Min erfarenhet säger mig dock att det handlar om en genuin oro. Tillsammans med Bim Riddersporre har jag tagit fram sju punkter om hur man kan hitta ett dynamiskt mindset i arbetslaget för att möta samhällsförändringar genom digitala verktyg. En punkt handlar om att göra alla medarbetare till digitaliseringshjältar.

Alla specialiserar sig på just det de är intresserade av eller duktiga på. Eldsjälarna får springa i förväg och implementera det nya. Vissa tycker om att skapa film eller att dokumentera medan andra vill programmera. Någon läser på om kritiska perspektiv på digitalisering, och denna roll är minst lika viktig. Adekvat digital kompetens handlar inte bara om att kunna beställa och använda bra verktyg, det handlar också om att veta när man inte ska arbeta digitalt.

I läroplanen står det ”digitala och andra verktyg”, det digitala ska alltså inte ersätta något utan komplettera där det tillför något som det analoga inte klarar av. Många känner en oro för barns stillasittande och minskade sociala samspel, men digitala verktyg ska inte bli barnvakter i förskolan.

Barnen ska bli aktiva, kreativa producenter i stället för passiva konsumenter och i skapandeaktiviteter känner sig pedagoger mer bekväma. Beprövade/forskningsutvecklade appar kan vara en väg att gå för dem som är tveksamma. Varför inte läsa en bok om digitalisering på vetenskaplig grund tillsammans i arbetslaget? Vår utbildningsminister skrev nyligen att barn ska få använda digitala verktyg med stigande ålder i förskolan – det är alltså inget vi behöver stressa med redan under inskolningen.