Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

Till alla er som vänt ut och in på er själva måste jag tyvärr meddela att lösningen är ganska enkel – men icke desto mindre helt genial, skriver matteläraren Andreas Ekblad.

LEKTIONSBANKEN: Här kan du läsa mer om arbetsättet och få konkreta tips.

Många av oss kämpar varje dag med att få eleverna motiverade till skolarbetet. Någon sa till mig att det är tiotusenkronorsfrågan, så nu kan jag riktigt höra Morton Goulds ”Proclamation” dåna i öronen när jag på 60 sekunder ska leverera ett svar. Och där har vi det plötsligt! Jag har hittat en av nycklarna för att öka elevernas motivation i skolan! Till alla er som vänt ut och in på er själva måste jag tyvärr meddela att lösningen är ganska enkel – men icke desto mindre helt genial. Nu kan jag inte ta åt mig all ära och jag måste erkänna att jag först inte trodde på metoden och dess enkelhet. Men det har visat sig att den ökar både motivationen och måluppfyllelsen bland eleverna.

Täta återkopplingar

Jag stannar ofta upp och funderar på hur jag kan förändra min undervisning, då vänder jag spegeln mot mig själv och försöker betrakta min undervisning utifrån. Jag letar alltid inspiration hos andra, där en gedigen forskning ligger till grund för idéerna. Just nu landar jag hos Craig Barton som skrivit boken ”Hjärnan i matematikundervisningen”. Han har verkligen gjort en helomvändning i sin undervisning och många av hans idéer vågar jag inte ens fundera på att prova, men andra små saker är jag beredd att förändra. Craig Barton skriver att elever får motivation till skolarbete när de lyckas visa vad de kan. Han menar därför att eleverna måste få täta återkopplingar där de får bekräftat att de klarat av och lärt sig nya saker. Han är tydlig med att ett underkänt resultat på ett prov inte skapar motivation att fortsätta plugga vidare.

Snabbrättade snabbtest

Detta tar jag till mig och här har vi den enkla och geniala lösningen. Jag ger mina elever korta snabbtest varje vecka inom de områden som vi arbetat med. Snabbtesten tar inte mer än tio minuter och de börjar med enkla frågor där alla elever ges möjlighet att klara uppgiften. En kollega till mig kallar det för att ha låga trösklar – alla elever ska kunna ta sig över första hindret och lyckas. Sedan finns det medelsvåra frågor, där eleverna får kämpa lite mer för att lyckas. Och på slutet finns alltid en fråga som är en utmaning för de elever som behöver något att bita i. Alla i mitt klassrum vet hur snabbtesten fungerar, de vet att alla inte hinner eller klarar alla uppgifter. Men alla hinner göra några och visa just sina kunskaper. Mina snabbtest är även snabbrättade, eleverna får en direkt återkoppling innan lektionens slut. Ibland får de en muntlig återkoppling av mig, det gillar jag mest då det ofta blir riktigt bra samtal när jag hinner prata med varje elev. Men ibland sker det digitalt med ett självrättande test.

Och när jag nu tittar tillbaka på det senaste halvåret ser jag att motivationen hos mina elever har ökat. De veckor när jag glömmer eller inte hinner med snabbtestet uppstår en besvikelse hos eleverna. Jag ser även hur de kämpar mer under lektionerna för de vill verkligen lyckas och visa vad de lärt sig varje vecka.

Slutligen måste jag tillägga att detta självklart bara är en av många metoder som finns för att skapa motivation. Det finns ett helt hav att utforska så det är bara att dyka ner på djupet.  

LEKTIONSBANKEN: Här kan du läsa mer om arbetsättet och få konkreta tips.

LÄS ÄVEN

Forskarens tips för att få i gång bra mattesamtal

Matteglädje lyfter betygen i Rinkeby

Matteundervisningen läggs om i stort forskningsprojekt

Forskare vill hjälpa mattelärare att bli mer aktiva i klassrummet

Nya siffror: Ointresserade elever stort problem i matte- och NO-undervisningen