Han läser master för yrkeslärare

Jag har 18 elever i min tvåa med 18 olika inlärningstekniker. Det är sådana frågor som vi är inne på och försöker att sätta ord på, säger Hans-Åke Clarberg, som läser masterprogrammet för yrkeslärare. Foto: Privat och Adobe stock.

Att kunna identifiera elevernas inlärningsproblem och att bli bättre på att individanpassa undervisningen. Det är några delar som Hans-Åke Clarberg hoppas få av masterprogrammet för yrkeslärare.

Ett nytt mastersprogram i pedagogik för yrkeslärare startade hösten 2022 med Linköpings universitet och Malmö universitet som värdskolor. Intresset bland verksamma lärare var stort och över två hundra personer sökte utbildningen.

En som nu läser på mastersprogrammet är Hans-Åke Clarberg, som är yrkeslärare på Wendelsgymnasiet i Kristianstad.

Vad var det som lockade i masterutbildningen?

–  Nyfikenheten och att vilja utveckla sig och förkovra sig. Att utveckla det lärande som vi pratar om varje dag kring eleverna. Att se möjligheterna att lära sig nytt och förhoppningsvis kunna ta den kunskapen med sig för att lära eleverna på nya sätt. Hela tiden utveckling, säger Hans-Åke Clarberg, som undervisar på inriktningen transport på fordons- och transportprogrammet.

Dilemman varje dag

Mastersprogrammet omfattar 120 högskolepoäng och studierna sker på halvfart. Det motsvarar fyra års studier.

– Nu har jag bara gått en dryg termin. Vi har haft inslag om pedagogik och didaktik. Den fördjupning som vi har inom de områdena hade vi inte när jag läste lärarutbildningen.

– Vi lärare ställs inför dilemman varje dag. Jag har till exempel 18 elever i min tvåa med 18 olika problem och 18 olika inlärningstekniker. Det är sådana frågor som vi är inne på och försöker att sätta ord på.

Hans-Åke Clarberg är 56 år och började arbeta som, yrkeslärare år 2008 och han blev klar med yrkeslärarutbildningen fyra år senare. Dessförinnan har han arbetat som trafiklärare och yrkeschaufför.

Han hoppas att masterutbildningen ska bidra till att lättare kunna identifiera elevernas inlärningsproblem och på så vis kunna individanpassa undervisningen ännu mer.

Jobbar samtidigt

Masterprogrammet bygger mycket på självstudier. Föreläsningar sker oftast digitalt men någon gång är alla studenter inne i lokalerna på Malmö universitet.

Flera personer i gruppen har avslutat utbildningen i förtid men Hans-Åke Clarberg har som mål att ta examen.

– Tidspress kan nog bidra till att folk hoppar av och det är lite synd. Tanken är att jag ska löpa linan ut. Jag tycker att det är intressant. Vi kommer från många olika yrkesprogram i gruppen.

Han tycker också att det fungerar att kombinera lärarjobbet med studierna.

– Den mesta teorin läser jag hemma men jag kan även sätta mig någon stund här inne på skolan. Men visst det blir kämpigt emellanåt och en del fritidsintressen har fått stå åt sidan. Men det får jag ta igen senare

 

// Masterprogrammet Pedagogik och yrkeskunnande //

Masterprogrammet omfattar 120 högskolepoäng och studierna sker på halvfart. Det motsvarar fyra års studier.

Linköpings universitet ingår i en trio i samverkan med universiteten i Karlstad och Göteborg. Masterprogrammet i Malmö universitet sker i samverkan med Linnéuniversitetet och Högskolan Kristianstad.

Nu till hösten är det ett nytt intag.

 

Läs mer:

Varannan yrkeslärare har hoppat av

Yrkeslärare tipsar om att lyfta sitt program