Bitte tränar rakning nu när yrkesprogrammen ändras
Pedagogik
Det nya läsåret börjar med förändringar på flera yrkesprogram.
Inriktningar försvinner och nya tillkommer. Frisörläraren Bitte Håf har tränat rakning hela sommaren för att vara redo nu när hantverksprogrammet även ska utbilda barberare.
Tio år efter gymnasiereformen får yrkesprogrammen största ansiktslyftet hittills. Inriktningar försvinner, nya tillkommer.
– Vi arbetar med löpande revideringar eftersom yrkesutbildningarna är så nära kopplade till arbetslivet där det sker ständiga förändringar. Det här är största uppdateringen sedan 2011, säger Torun Rudin, chef på Skolverkets gymnasieenhet.
Till exempel hänger ändringarna i fordons- och transportprogrammet nära ihop med den snabba teknikutvecklingen och digitala utvecklingen i branschen.
Vård- och omsorg hör till de program som ändras mest för att bättre kunna ge de kunskaper som behövs i arbetet som undersköterska.
Lära nytt
Många yrkeslärare behöver nu uppgradera sina kunskaper. Frisörläraren Bitte Håf har tränat rakning i sommar för att vara redo nu när hantverksprogrammet inriktning frisör byter namn till frisör, barberare och hår- och makeupstylist.
– Det är som att lära sig prata franska, man måste hålla i gång hela tiden för att bli bra, säger hon.
Bitte Håf är en av tre frisörlärare på Storsjögymnasiet i Östersund. När skolan i höst för första gången erbjuder en utbildning av barberare blir det till en början som inval.
– Vi behöver först se hur stort intresset är. Sen kanske vi gör en yrkesutgång, men det är en mycket större apparat.
Starten tyder på att förändringen av programmet är rätt väg. Ett 20-tal elever har valt invalkursen barberare och Bitte Håf ser fram emot att vidga sitt arbetsområde.
– Men jag kunde inte raka och har fått lära mig det under sommaren. Du jobbar med en kniv så det gäller att var stadig på handen. Det är inte heller att bara sätta igång och raka, först måste du mjuka upp huden och mjuka upp skägget.
Reflektera under apl
Att eleverna under den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen ska reflektera över yrkeskulturen istället för som tidigare förstå yrkeskulturen innebär ingen direkt skillnad i praktiken, menar Bitte Håf.
– Reflekterar gör eleverna redan idag. Vi pratar om hur de upplever stämningen på arbetsplatsen och hur kan man påverka yrkeskulturen.
Pandemin har slagit hårt mot frisörbranschen, men nu hoppas Bitte Håf att förändringen av utbildningen och välkomnandet av barberare kan bidra till en omstart.
– Det är jättekul om det också gör att fler killar söker våra utbildningar, säger hon.