Tre yrkeslärare om favoritämnet och tidsbrist
Yrkeslärarna Mats Ek, Annika Hemingstam och Max Michael delar med sig av vardagen. Foto: Privat.
Lärare svarar
Finns det något i undervisningen som man skulle vilja ha mer tid till? Och vad är egentligen roligast att undervisa om? Vi bad tre lärare runt om i landet att svara.
Annika Hemingstam, djursjukvårdslärare och programansvarig på naturbruksprogrammet, Realgymnasiet i Sundbyberg.
Annika Hemingstam.
Finns det något i din undervisning som du skulle vilja ha mer tid till?
Jag jobbar med stationsundervisning i slutet av mina lektioner och varvar teori med filmklipp, quiz och praktiska moment. Det ger möjligheten att differentiera undervisningen och mer tid för mängdträning. Det medför också att eleverna får förberedelsetid innan APL samt tid att befästa sina praktiska kunskaper efteråt.
Vad tycker du bäst om att undervisa om?
Farmakologi och medicineringsteknik i djursjukvårdsundervisningen. ”Spänningsmomentet” i den praktiska undervisningen, exempelvis injektionsteknik, gör att eleverna nästan alltid blir nyfikna på teorin bakom och kan nå mål i kursen som de själva inte trodde att de klarade av.
Arbetar du utanför din arbetstid?
Jag har arbetat som yrkeslärare i 20 år. Det har gjort att mängden planeringstid och efterarbete, som ”rättningstid”, minskat rejält jämfört med när jag var ny i yrket. När jag senast bytte skola gick jag dessutom från att ha ferietjänst till semestertjänst och blev positivt överraskad hur mängden kvälls- och helgjobb minskade.
Mats Ek, yrkeslärare på el- och energiprogrammet, Yrkesgymnasiet i Gävle.
Mats Ek.
Finns det något i din undervisning som du skulle vilja ha mer tid till?
Att utveckla elevernas grundläggande hantverkskunnande; att arbeta med handverktyg och olika materiels egenskaper.
I dag saknar många unga de verktygskunskaper som tidigare var allmänkunskap. Därför blir övning i att använda verktyg allt viktigare. Då blir eleverna bättre förberedda för arbetslivet och vardagen.
Vad tycker du bäst om att undervisa om?
Att hjälpa eleverna att förstå helheten, särskilt hur vi människor har lyckats tämja naturkrafter och utnyttja dem på ett sätt som kan förbättra deras privatekonomi och den miljö de lever i. Jag använder mig av teorin om aktivt lärande, där eleverna uppmuntras att reflektera över vad de gör och inte bara att härma läraren.
Arbetar du utanför din arbetstid?
Nej, jag arbetar inte utanför min arbetsförlagda tid (ferietjänst). På vår skola har vi stort inflytande över hur vi planerar och fördelar vårt arbete. Dessutom samarbetar vi i arbetslaget för att hantera eventuella behov som uppstår.
Max Michael, yrkeslärare på fordons- och transportprogrammet, Ellen Fries gymnasium, Uppsala.
Max Michael.
Finns det något i din undervisning som du skulle vilja ha mer tid till?
El- och hybridkurserna. Vi har bra lokaler men om vi gör praktiska moment med elfordon så kan vi med tanke på säkerhetsrisker inte göra det med så många elever åt gången utan vi måste dela upp gruppen. Men det blir nog tydligare i och med Gy25. Då kommer de ämnena vara insprängda i flera ämnen, alltså inte rena elkurser.
Vad tycker du bäst om att undervisa om?
Det är roligt att undervisa om nya tekniska fordonsmoment. Sedan är det alltid kul att se elevernas utveckling och när de går från att endast göra det som boken eller jag beskriver, till att själva förstå helheten och kunna på egen hand hitta en lösning utan att jag behöver guida dem.
Arbetar du utanför din arbetstid?
Jag tycker att jag hinner med det jag vill och önskar i min arbetsförlagda tid. Jag har en erfaren programrektor som ser till att jag kan lägga fokus på eleverna och deras utveckling, där vi får stöttning och hjälp med arbete runtomkring. Det gör att jag kan lägga mitt fokus på eleverna och undervisningen.
LÄS ÄVEN:
Tre yrkeslärare om bra (och dåliga) dagar
Viktigt att hinna med före avslutningen