Tre yrkeslärare om bra (och dåliga) dagar

Emil Karlsson, Eva-Karin Fryklund och Johanna Olofsson berättar om sin vardag. Foto: Privat och Stock adobe.

Att bidra till en aha-upplevelse ger energi. Medan känslan av otillräcklighet kan förstöra en hel dag, berättar tre lärare.

Johanna Olofsson, lärare på bygg- och anläggningsprogrammet på Törnströmska gymnasiet i Karlskrona.

Beskriv en riktigt bra dag på jobbet.

En lyckad arbetsdag är när jag känner att jag har eleverna med mig, att de blir nyfikna och vill veta mer. Eller när en elev får en “aha-upplevelse“ och då allt slit de lagt ner lönar sig och leder till ett riktigt bra resultat, och de blir nöjda.

Vad gör dig mest stressad på jobbet?

Jag blir mest stressad av tidsbrist. Det är mycket som ska hinnas med på kort tid, allt från dokumentation och planering till möten.

Vilken är den största utmaningen i ditt yrke?

Att anpassa undervisningen till alla elever. Alla är olika och behöver därför olika hjälp. Det innebär att jag måste förmedla mitt budskap på flera olika sätt. Men samtidigt är det roligt med utmaningar.

 

Emil Karlsson, lärare på restaurang- och livsmedels­programmet på Ängelholms gymnasium.

Beskriv en riktigt bra dag på jobbet.

Då eleverna förstår glädjen i att göra våra gäster nöjda, det är essensen av att jobba i vår fantastiska bransch. Samt de gånger de inser att det sparar tid att vara noggrann från början i ett moment – att det tar längre tid att slarva och göra om. Det är också härligt när de samarbetar mellan årskurserna, när de äldre eleverna lär de yngre.

Vad gör dig mest stressad på jobbet?

När elever inte tar till sig de kunskaper vi försöker förmedla eller inte tar emot den hjälp vi erbjuder när de fastnar. Vi lärare har massor av kunskap men eleverna måste själva välja att ta emot den. Trögheten i en kommunal organisation kan också vara stressande. Det tar för lång tid att få till hjälpinsatser till elever med särskilda behov.

Vilken är den största utmaningen i ditt yrke?

Att många elever, trots godkända betyg i grundskolan, inte behärskar matte, svenska och engelska. Det känns som de blir lurade på sin allmänbildning när de släpps igenom med bristfälliga kunskaper. Jag ska inte behöva utbilda gymnasieelever i hur man dividerar eller subtraherar enkla tal. Det är frustrerande och tar tid från yrkesämnen.

 

Eva-Karin Fryklund, lärare på barn- och fritidsprogrammet på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg.

Beskriv en riktigt bra dag på jobbet.

De flesta dagarna är bra. Om jag ska beskriva en “top notch-dag“ så är det en dag där jag har varierande lektioner med varierad undervisning som ger eleverna en adekvat koppling mellan teori och praktik. Inslag med aktiviteter och praktiska moment där de tränar sig i bland annat ledarskap och kommunikation är A och O.

Vad gör dig mest stressad på jobbet?

Det som stressar mest är att kunna ge alla elever tid så att de når sin fulla potential. Som yrkeslärare har vi ingen utsatt stödtid och det saknar jag.

Vilken är den största utmaningen i ditt yrke?

Det är att få elever som saknar motivation att få inre motivation. Ibland är det kämpigt för en del
elever. Att få med dem på resan mot anställningsbarhet är en av mina höjdpunkter.