Elever skriver in kvinnor i konsthistorien

Jakob Anckar­svärd är bild­lärare på högstadiet. Foto: Jakob Anckarsvärd/Nicole Fard Habibi
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Konsthistorien som lärs ut i skolan är ofta formulerad av män, för män, om män. Märkligt, menar bildläraren Jakob Anckarsvärd som nu låter sina högstadieelever förändra detta – med hjälp av Wikipedia.

– Normalt sett är Frida Kahlo den enda kvinnliga konstnär högstadieelever känner till. Men det är ju inte deras fel. Däremot är det vårt fel om vi låter det förbli så, säger Jakob ­Anckarsvärd, bildlärare på Hässel­by villastads skola i Stockholm.

I sjuan får hans elever välja ett, för dem, okänt kvinnligt konstnärskap och samla information, skriva texter och göra parafraser på verk som sedan tar plats på skolans bibliotek. I åttan utvecklar de informationen och för in den på Wikipedia. I nian har de sedan ett konsthistorieprov där minst hälften av frågorna handlar om kvinnliga konstnärer.

– Som ämneslärare ska vi vara experter på det vi undervisar i. Då måste vi också ta ansvar för att lära ut hela, och inte halva, historien i ämnet. Vi börjar med detta jämställdhetsarbete i bilden och hoppas att det ger ringar på vattnet i andra ämnen, säger Jakob Anckarsvärd.

Varför Wikipedia?

– Det är också en ojämställd plats. Och även om vi lärare manar elever till ett källkritiskt förhållningssätt till Wikipedia är det dit de vänder sig när de letar efter information.

LÄS MER: Så blåser Åsa liv i bildlektionerna