
”Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker”, säger Harriet Weissglas Frejd.
”Det var inga konstigheter med att sätta sig vid skolbänken igen”, säger 78-åriga Harriet Weissglas Frejd.
Behörighet
För att få fast jobb som lärare krävs lärarlegitimation.
Det såg Harriet Weissglas Frejd 78, till att fixa.
– Jag kollade vilka möjligheter som fanns för att få det och nu är det fullt ös, säger hon.
Harriet Weissglas Frejd, 78, har 40 års erfarenhet som lärare men saknade 45 poäng för att bli legitimerad. När hon erbjöds en fast tjänst på en skola fanns det bara en sak att göra: Plugga vidare.
– Reglerna innebär att man behöver legitimation för att bli tillsvidareanställd så jag kollade vilka möjligheter jag hade. Det var inga konstigheter med att sätta sig vid skolbänken igen. Samhället förändras och det gäller att tänka framåt.
Skolan hon arbetar på erbjöd henne en halvtidstjänst som lärare i svenska som andraspråk och som inskriven på Stockholms universitet kunde hon kombinera studier och arbete.
– Jag studerade på halvfart samtidigt som jag arbetade. Det tog ett par år men i dagarna fick jag beviset från Skolverket att jag fått min lärarlegitimation.
”Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker”, säger Harriet Weissglas Frejd.
Studierna genomfördes både på distans och på plats – och nya saker fick hon lära sig även om det var tufft emellanåt.
– Ibland blev studierna ganska krävande och jag längtade efter att bli klar. Familjen, skolan där jag arbetar och Stockholms universitet stöttade och peppade.
Vad var svårast?
– Det digitala har kanske inte varit min starka sida, men jag har varit tvungen att lära mig. Det har också inneburit att jag fått möta nya människor i en ny social kontext, framför allt då jag parallellt med klassrumsundervisning också arbetar med distansundervisning via Teams. Jag var äldst i klassen men det var ingen som höjde på ögonbrynen för det.
Nu när legitimationen är bärgad är det läraryrket som gäller.
– Det är fullt ös. Det är kul att arbeta och det är kul att lära sig nya saker. Arbetet är mycket mer än tillskott till kassan. Det är stimulerande att träffa nya människor och viktigt med sammanhanget som ett arbete ger.
Är du en ännu bättre lärare nu?
– Vidareutbildningen har förmodligen gjort mig till en något bättre lärare. Jag har fått lite mer kött på benen, kan man säga. Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker.
LÄS MER:
Hon har varit lärare i 54 år: ”Hoppas jobba länge än”
Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”
Här har läraren Barbro, 96, återträff med sin gamla klass
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.