De flyttar ut fritidshemmet till skogen

Nina Öhrn, Karin Filipsson och Birgitta Johansson trivs i skogen. Foto: Tobias Andersson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Kollegorna på Lerdala fritidshem utnyttjar den specialbyggda skogsgläntan så ofta de kan. Att vara utomhus ger fler valmöjligheter än inomhusmiljön. Här kan de exempelvis baka bröd med 50 barn utan problem.

Lerdala skola utanför Skövde är omgärdad av skog. Här finns både uteklassrum på skolgården och en skogsglänta längre in i skogen, där kommunens skogsmästare byggt eldstad, bänkar och vindskydd. Karin Filipsson och kollegorna Birgitta Johansson och Nina Öhrn går till skogsgläntan en gång i veckan med alla barn på fritidshemmet – en åldersblandad grupp med 60 inskrivna barn från förskoleklass till årskurs 6.
– Vi börjar med att samlas runt den tända elden och sjunger några sånger. Sedan går vi igenom vad vi ska göra. Inom den ramen jobbar vi för att barnen ska kunna göra allt i skogen, säger Karin Filipsson.

Kollegorna på Lerdala

Nina Öhrn
Ålder: 59 år.
Yrke: Förskollärare
Bästa med yrket: Att få vara med eleverna och se dem utvecklas.

Karin Filipsson
Ålder:
50 år.
Yrke: Lärare i fritidshem. Har gått Naturskyddsföreningens fortbildning ”Mer friluftsliv i skolan”.
Det bästa med yrket: Jag är nära eleverna och kan anpassa min verksamhet efter det jag ser att de behöver.

Birgitta Johansson
Ålder:
61 år.
Yrke: Fritidspedagog.
Det bästa med yrket: Att få fånga upp elevernas nyfikenhet och kreativitet. 

Att baka med 50 barn skulle inte vara möjligt inomhus, men i skogsgläntan går det utmärkt, enligt fritidshemslärarna. När barnen bakade ”glödhoppor” delades de in i grupper som turades om att kavla deg, vara vid täljstationen och leka fritt. Bröden bakades sedan över elden.
– Barnen ska känna att de behärskar att baka utomhus och få en helhetsupplevelse av alla smaker och dofter som hör till, säger Karin Filipsson.

Vid täljstationen får eleverna såga, och från årskurs tre spänta ved med en yxa och tälja.
– Vi jobbar efter devisen att det inte är så farligt att det är lite farligt. Barnen måste lära sig hantera vissa saker.  

Friheten är det bästa med att vara i skogen, tycker Karin Filipsson och hennes kollegor.
– Det blir mycket uppfinningsrikedom och fantasi. Vi har gjort lajv där barnen delades in i djurfamiljer och fick olika uppdrag, vilket de tyckte var fantastiskt kul. Och till sommaren planerar vi att ha övernattning i vindskyddet med de äldre barnen i fritidsklubben.

Fritidshemslärarnas bästa tips

  1. Ha en tydlig samlingsplats och inled med att berätta vad ni ska göra. En tydlig struktur ger förutsägbarhet.
  2. Ta med olika saker ut i skogen – alla gillar inte att såga och tälja! Exempelvis bollar, stafflier och böcker.
  3. Köp in en vagn som ni kan lasta med det ni behöver: Vatten, ved, stekhäll, trefot och gryta, popcorn.
  4. Spadar, såg och kniv är bra att ha med för att äldre elever ska ha kul. De flesta gillar att elda och bygga kojor. 

LÄS ÄVEN

Anevik: Jag får vara ute i naturen på arbetstid