Mycket nytt för nya fritidslärare

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Hallå där, Christel Klang, som just påbörjat sitt andra år som lärare i fritidshem på Runnerydsskolan i Nässjö.

Hur var din första tid som nybliven lärare i fritidshem?

– Det var rörigt! Jag och min kollega startade ett nytt fritids i en annan byggnad, samtidigt som jag förväntades vara med på möten och kurser. Det var många saker som kollegorna tyckte var självklara, men som inte var det för mig. Hur man använder skolplattformen och dokumenterar, exempelvis. Det har jag fått lära mig efterhand.

Vad var du mest nervös inför?

– Att lära mig alla barnens namn. Jag var också lite nervös för att jag skulle behöva strida för min sak som lärare i fritidshem gentemot andra lärare. Det hade vi pratat om på utbildningen. Men så blev det inte.

Fick du någon introduktion med mentor?

– Nej. Det kanske glömdes bort.

Vilket stöd hade du önskat?

– Jag hade velat ha någon att prata med en gång i veckan första halvåret, för att kolla om man tänker rätt i olika situationer. Det hade varit skönt att få hjälp med de digitala grejerna också. Det var svårt att hinna med kurser eftersom ingen täckte upp för mig på fritids.

Vilket är ditt bästa tips till dem som är nya?

– Våga vara frågvis och be om hjälp! Jag är lite äldre, och har haft andra jobb inom hotell och restaurang tidigare, så jag är kanske mer frågvis än andra.