Inez, Ralph och Abel går i täten med Jenny Söderberg på väg till skolbiblioteket.
Till startsidan
Läskrisen
När barnen i förskoleklass besöker skolbiblioteket är det inte så noga om man kan läsa. Det viktiga är att få vara bland böcker, anser Jenny Söderberg, pedagog på Släbroskolans fritidshem i Nyköping.
Barnen tar av sig skorna i korridoren utanför skolbiblioteket innan de tyst tassar in. Jenny Söderberg har just påmint dem med frågan: ”Hur får man vara inne på biblioteket?”. Svaren kom snabbt: ”Tysta!”, ”Inte springa omkring!”. Väl inne i biblioteket stannar Jenny Söderberg framför tre boklådor märkta med stora bokstäver. Hon förklarar för den lilla gruppen på åtta förskoleklasselever att dessa böcker får de låna, de andra i hyllorna får de fråga skolbibliotekarien Bozena Mirowska om. När Jenny Söderberg berättat var barnen kan sätta sig och läsa, hämtar flera genast böcker ur lådorna och slår sig ner i sittpuffar och på mattor på golvet. Inez frågar om Jenny Söderberg kan läsa högt för henne ur ”Lejonkungen”. Efter en stund sätter sig en kompis bredvid och lyssnar.
– Ett år hade vi styrd högläsning på biblioteket, men då upplevde jag att det blev mer skola. Barnen är trötta och behöver vila, slappna av och vara fria, säger Jenny Söderberg.
Hon har bokat skolbiblioteket med sina förskoleklasselever tre eftermiddagar i veckan. Efter första besöket antecknar hon vilka barn som verkar helt ointresserade och vilka som är extra intresserade, och anpassar grupperna efter det.
– Man ska inte tvingas hit, säger hon.
Läsning ges stort utrymme på Släbroskolan, både på fritidshemmet och i skolan. Pedagogerna på fritidshemmet och klasslärarna arbetar enligt ett ”läsande årshjul” och samarbetar kring aktiviteter och teman under året. Det var specialläraren och försteläraren i läs- och skrivutveckling, Marie Trapp, som satte igång arbetet för några år sedan.
– Vi har ledningens stöd för att fritidshemmets personal ska få planeringstid tillsammans skolbibliotekarien. Det är viktigt så att det inte bara läggs på allt annat. Ett antal utvalda ”bokinspiratörer” bland pedagogerna driver arbetet tillsammans med skolbibliotekarien och mig, säger Marie Trapp.
De ordnar exempelvis bokkaféer och workshops om läsaktiviteter med fritidshemmets personal och under hela läsåret arbetar både fritidshem och skola med ett tema i läsningen, exempelvis Astrid Lindgren eller ”Superdetektiver och superhjältar”.
I år ska det handla om historia, men är fortfarande på planeringsstadiet när Fritidspedagogik är på besök. Året avslutas med öppet hus då föräldrar bjuds in att delta i aktiviteter.
Inez, Ralph och Abel går i täten med Jenny Söderberg på väg till skolbiblioteket.
Jenny Söderberg och hennes kollegor i förskoleklassen använder de delar ur årshjulet som passar för åldersgruppen. När det är barnboksvecka efter höstlovet läser de extra mycket och brukar skriva en saga tillsammans.
– Vi gör hela året till ett läsande år, säger hon.
Fritidsavdelningen använder det digitala biblioteket Polylino, där böckerna är inlästa så att barnen kan lyssna och samtidigt titta på text och bilder. På vilan efter mellanmålet lyssnar de ofta på digitala böcker som samtidigt visas på storskärm, eller lyssnar på barnradion. När det var Astrid Lindgren-tema tittade de på filmklipp.
– Efteråt pratar vi om vad som hände i berättelsen och om de varit med om något liknande. Sagor tar upp teman på ett roligare sätt och man kan prata även om tråkiga ämnen, utan att barnen behöver känna att det handlar om just dem. Men man får blunda och somna på vilan, det finns inget krav på att vara uppmärksam, säger Jenny Söderberg.
På torsdagar när barnen brukar vara extra trötta tittar de på ”Djuren på djuris” från SVT Barn.
– Det är roligt och speglar barnens vardag på pricken. Det kan exempelvis handla om att våga säga nej.
Att som Jenny Söderberg kunna gå iväg med en liten grupp barn tre eftermiddagar i veckan till skolbiblioteket kan låta som en ”lyx” för många fritidshemslärare. Men det är inte alltid det blir av, medger hon.
– Upplägget hänger på att alla i personalen är på plats. Jag har bokat biblioteket tre gånger i veckan för att det åtminstone ska bli av någon gång i veckan.
LÄS ÄVEN
Marcus serverar läslust till mellis
Elever förknippar läsning med skolan
Lärarpriser Gustav Sundh har tilldelats Freinetrörelsens demokratipris 2025: ”Oerhört hedrande och stort”.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.