
Flera stopp på vägen för de 40 pedagoger som var med tågresan till Reggio Emilia.
Projektledaren Tina Persson och hennes kollegor åkte från Nynäshamn till Reggio Emilia med fina vyer av Alperna från tåget på vägen.
Kompetensutveckling
Närmare 50 förskollärare, lärare, barnskötare och chefer i Nynäshamn åkte tåg i 48 timmar till Reggio Emilia för fem dagars studiebesök och workshops.
– Otroligt berikande att se den omtalade pedagogiken med egna ögon, säger förskolläraren Olivia Svärd.
De kom tillbaka till Sverige härom veckan, sprängfyllda av intryck och samtal.
– Vi hade svensk-italienska tolkar så samtalen flöt utan språkliga problem. Det var enormt inspirerande, säger Olivia Svärd.
Flera stopp på vägen för de 40 pedagoger som var med tågresan till Reggio Emilia.
Det var tredje året i rad som kommunen anordnade en resa till den omtalade norditalienska staden. Resan möjliggjordes tack vare ett statsbidrag för ”kvalitetshöjande insatser i förskolan” – och i ännu högre grad tack vare EU-programmet Erasmus+ som kan användas för kunskapsutbyte på skolans och förskolans område.
Projektledare var Tina Persson, avdelningschef för kvalitet och utveckling på barn- och utbildningsförvaltningen:
– Väljer man att söka bidrag via Erasmus+ får man vara beredd på att det är mycket att redovisa och rapportera. Men det är det helt klart värt.
Förskolläraren Olivia Svärd hann med att besöka en italiensk osttillverkare.
Varför valde ni att ta tåget ner?
– Främst för miljöns skull, men också för att knyta band mellan pedagogerna och för att alla skulle få tid att förbereda sig inför veckan i Italien.
På vägen tillbaka flög man, men Olivia Svärd uppskattar att de tog tåget ner:
– Jag satt med mitt arbetslag och fick mycket gjort. Och jag kunde inleda samtal med kollegor från andra förskolor, det blev ett tillfälle att lära känna fler. Vi stannade över natten i Berlin, att ta tåg gör ju också att man upplever platser på vägen.
Byte i Köpenhamn.
40 pedagoger var med på resan. Att där också ingick några från grundskolan var ett plus, menar hon.
– Många frågor är ju gemensamma för oss. Det gav oss tillfälle att bland annat tala om övergången från förskola till skola.
Sammantaget var det 51 anställda som reste ner, däribland också personal från skolköken. Det visade sig mycket lyckat med tanke på den pedagogik som de fick fördjupa sig i.
– I Reggio Emilia-modellen spelar maten en större roll än i våra förskolor, kökspersonalen är mer delaktig i pedagogiken. Det är glasväggar in till köket, barnen får vara med på ett annat sätt när maten lagas.
Förskollärna inspirerades av Reggio Emilia-pedagogiken.
Olivia Svärd hade hört rätt mycket om den italienska modellen redan före avfärden, kollegor som gjort resan tidigare har berättat och hållit föredrag.
– Jag tilltalas av den lyssnande pedagogiken, som ställer barnen och deras frågor i centrum.
Det brukar heta att förskollärare inte får tillräckligt med fortbildning, men så verkar det inte vara i Nynäshamn?
– Nej, här är det generöst, jag har fått gå många kurser sedan jag anställdes 2019.
Hela tågresan tog 48 timmar.
Tina Persson lägger till:
– Nynäshamn har inte mer pengar än andra kommuner men vi har valt att söka statsbidrag och EU-bidrag för att kunna satsa på fortbildningar.
Inom ramen för det sjuåriga Erasmusprojektet har en mindre grupp förskollärare också varit på Island för att titta närmare på hur de jobbar med demokrati i förskolan. Och fler fortbildningsresor är under planering.
LÄS OCKSÅ:
Ett arbetslag av pedagogistor tar täten
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.