
Flera stopp på vägen för de 40 pedagoger som var med tågresan till Reggio Emilia.
Projektledaren Tina Persson och hennes kollegor åkte från Nynäshamn till Reggio Emilia med fina vyer av Alperna från tåget på vägen.
Kompetensutveckling
Närmare 50 förskollärare, lärare, barnskötare och chefer i Nynäshamn åkte tåg i 48 timmar till Reggio Emilia för fem dagars studiebesök och workshops.
– Otroligt berikande att se den omtalade pedagogiken med egna ögon, säger förskolläraren Olivia Svärd.
De kom tillbaka till Sverige härom veckan, sprängfyllda av intryck och samtal.
– Vi hade svensk-italienska tolkar så samtalen flöt utan språkliga problem. Det var enormt inspirerande, säger Olivia Svärd.
Flera stopp på vägen för de 40 pedagoger som var med tågresan till Reggio Emilia.
Det var tredje året i rad som kommunen anordnade en resa till den omtalade norditalienska staden. Resan möjliggjordes tack vare ett statsbidrag för ”kvalitetshöjande insatser i förskolan” – och i ännu högre grad tack vare EU-programmet Erasmus+ som kan användas för kunskapsutbyte på skolans och förskolans område.
Projektledare var Tina Persson, avdelningschef för kvalitet och utveckling på barn- och utbildningsförvaltningen:
– Väljer man att söka bidrag via Erasmus+ får man vara beredd på att det är mycket att redovisa och rapportera. Men det är det helt klart värt.
Förskolläraren Olivia Svärd hann med att besöka en italiensk osttillverkare.
Varför valde ni att ta tåget ner?
– Främst för miljöns skull, men också för att knyta band mellan pedagogerna och för att alla skulle få tid att förbereda sig inför veckan i Italien.
På vägen tillbaka flög man, men Olivia Svärd uppskattar att de tog tåget ner:
– Jag satt med mitt arbetslag och fick mycket gjort. Och jag kunde inleda samtal med kollegor från andra förskolor, det blev ett tillfälle att lära känna fler. Vi stannade över natten i Berlin, att ta tåg gör ju också att man upplever platser på vägen.
Byte i Köpenhamn.
40 pedagoger var med på resan. Att där också ingick några från grundskolan var ett plus, menar hon.
– Många frågor är ju gemensamma för oss. Det gav oss tillfälle att bland annat tala om övergången från förskola till skola.
Sammantaget var det 51 anställda som reste ner, däribland också personal från skolköken. Det visade sig mycket lyckat med tanke på den pedagogik som de fick fördjupa sig i.
– I Reggio Emilia-modellen spelar maten en större roll än i våra förskolor, kökspersonalen är mer delaktig i pedagogiken. Det är glasväggar in till köket, barnen får vara med på ett annat sätt när maten lagas.
Förskollärna inspirerades av Reggio Emilia-pedagogiken.
Olivia Svärd hade hört rätt mycket om den italienska modellen redan före avfärden, kollegor som gjort resan tidigare har berättat och hållit föredrag.
– Jag tilltalas av den lyssnande pedagogiken, som ställer barnen och deras frågor i centrum.
Det brukar heta att förskollärare inte får tillräckligt med fortbildning, men så verkar det inte vara i Nynäshamn?
– Nej, här är det generöst, jag har fått gå många kurser sedan jag anställdes 2019.
Hela tågresan tog 48 timmar.
Tina Persson lägger till:
– Nynäshamn har inte mer pengar än andra kommuner men vi har valt att söka statsbidrag och EU-bidrag för att kunna satsa på fortbildningar.
Inom ramen för det sjuåriga Erasmusprojektet har en mindre grupp förskollärare också varit på Island för att titta närmare på hur de jobbar med demokrati i förskolan. Och fler fortbildningsresor är under planering.
LÄS OCKSÅ:
Ett arbetslag av pedagogistor tar täten
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.