Flera stopp på vägen för de 40 pedagoger som var med tågresan till Reggio Emilia.
Till startsidan
Projektledaren Tina Persson och hennes kollegor åkte från Nynäshamn till Reggio Emilia med fina vyer av Alperna från tåget på vägen.
Kompetensutveckling
Närmare 50 förskollärare, lärare, barnskötare och chefer i Nynäshamn åkte tåg i 48 timmar till Reggio Emilia för fem dagars studiebesök och workshops.
– Otroligt berikande att se den omtalade pedagogiken med egna ögon, säger förskolläraren Olivia Svärd.
De kom tillbaka till Sverige härom veckan, sprängfyllda av intryck och samtal.
– Vi hade svensk-italienska tolkar så samtalen flöt utan språkliga problem. Det var enormt inspirerande, säger Olivia Svärd.
Flera stopp på vägen för de 40 pedagoger som var med tågresan till Reggio Emilia.
Det var tredje året i rad som kommunen anordnade en resa till den omtalade norditalienska staden. Resan möjliggjordes tack vare ett statsbidrag för ”kvalitetshöjande insatser i förskolan” – och i ännu högre grad tack vare EU-programmet Erasmus+ som kan användas för kunskapsutbyte på skolans och förskolans område.
Projektledare var Tina Persson, avdelningschef för kvalitet och utveckling på barn- och utbildningsförvaltningen:
– Väljer man att söka bidrag via Erasmus+ får man vara beredd på att det är mycket att redovisa och rapportera. Men det är det helt klart värt.
Förskolläraren Olivia Svärd hann med att besöka en italiensk osttillverkare.
Varför valde ni att ta tåget ner?
– Främst för miljöns skull, men också för att knyta band mellan pedagogerna och för att alla skulle få tid att förbereda sig inför veckan i Italien.
På vägen tillbaka flög man, men Olivia Svärd uppskattar att de tog tåget ner:
– Jag satt med mitt arbetslag och fick mycket gjort. Och jag kunde inleda samtal med kollegor från andra förskolor, det blev ett tillfälle att lära känna fler. Vi stannade över natten i Berlin, att ta tåg gör ju också att man upplever platser på vägen.
Byte i Köpenhamn.
40 pedagoger var med på resan. Att där också ingick några från grundskolan var ett plus, menar hon.
– Många frågor är ju gemensamma för oss. Det gav oss tillfälle att bland annat tala om övergången från förskola till skola.
Sammantaget var det 51 anställda som reste ner, däribland också personal från skolköken. Det visade sig mycket lyckat med tanke på den pedagogik som de fick fördjupa sig i.
– I Reggio Emilia-modellen spelar maten en större roll än i våra förskolor, kökspersonalen är mer delaktig i pedagogiken. Det är glasväggar in till köket, barnen får vara med på ett annat sätt när maten lagas.
Förskollärna inspirerades av Reggio Emilia-pedagogiken.
Olivia Svärd hade hört rätt mycket om den italienska modellen redan före avfärden, kollegor som gjort resan tidigare har berättat och hållit föredrag.
– Jag tilltalas av den lyssnande pedagogiken, som ställer barnen och deras frågor i centrum.
Det brukar heta att förskollärare inte får tillräckligt med fortbildning, men så verkar det inte vara i Nynäshamn?
– Nej, här är det generöst, jag har fått gå många kurser sedan jag anställdes 2019.
Hela tågresan tog 48 timmar.
Tina Persson lägger till:
– Nynäshamn har inte mer pengar än andra kommuner men vi har valt att söka statsbidrag och EU-bidrag för att kunna satsa på fortbildningar.
Inom ramen för det sjuåriga Erasmusprojektet har en mindre grupp förskollärare också varit på Island för att titta närmare på hur de jobbar med demokrati i förskolan. Och fler fortbildningsresor är under planering.
LÄS OCKSÅ:
Ett arbetslag av pedagogistor tar täten
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.