Lärarna tipsar om Youtube-kanalen ”Snickeri-tv” med instruktionsvideos om olika maskiner, inspelad av en lärare i S:t Eriks gymnasiums finsnickeri. Foto: Oskar Omne.
Till startsidan
Årets arbetslag: Åsa Carlson, Agneta Franzén, Christer Sjödin och Jonas Carlqvist. I vinnar-laget ingår även Hannah Biberg som jobbar med komvux-elever och Joel Ojalehto som samarbetar med Agneta Franzén.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
En är kött- och potatissnickare, en vurmar för hållbarhet, en tredje kallas arbetslagets Carl Malmsten-lärare och den fjärde är proffs på Gy25, och en hel del annat. Ungefär så beskriver arbetslaget på S:t Eriks gymnasiums finsnickeri i Stockholm varandra och sig själva, i skämtsamma ordalag. I slutet av förra året utsågs de till Årets lärarlag av Stockholms stad. Motiveringen är lång, och börjar så här: ”Lärarlaget Finsnickeri är ett team där professionalism och goda relationer går hand i hand. Lärarna är stolta över sina roller som snickare och lärare och visar ett stort intresse för elevernas utveckling.”
Bortsett från stunden vid morgonkaffet är det sällan så många i snickeriets lilla fikarum som i dag. Det är trivsamt trångt med plats för två små soffor – ljusblå à la 90-tal. Stämningen är lättsam. Lärarna bjuder på sig själva och fyller hela tiden i varandras meningar. Håller de inte med den som talar så säger de det, rakt ut.
Lärarna tipsar om Youtube-kanalen ”Snickeri-tv” med instruktionsvideos om olika maskiner, inspelad av en lärare i S:t Eriks gymnasiums finsnickeri. Foto: Oskar Omne.
Så hur kommer det sig att det här arbetslaget utnämnts till Årets arbetslag? Christer Sjödin, som står och lutar sig mot en köksbänk, är ganska säker på sitt svar.
– Jag tror att det till stor del beror på att vi är fifty-fifty i könsfördelning. Det är nog inte det normala. Vi är liksom inte ”ett gäng gubbar”, säger Christer Sjödin.
De andra nickar. Sedan fortsätter de på det spåret, fast i en annan riktning. Och det är så samtalen fungerar i det här fikarummet.
– Det är samma sak i branschen. Tidigare var män normen men nu söker man aktivt efter tjejer, även när eleverna ska ut på APL, säger Jonas Carlqvist.
Olikheter överlag är bra, kommer de fram till. Här har samtliga olika kompetensområden.
– Vi är rätt prestigelösa. Vi kan blotta oss och be andra om hjälp om vi inte kan, säger Åsa Carlson och tillägger att deras olika kompetensområden nog kan få effekten att eleven får ”lite mer”.
– Det leder också till att vi lär känna alla elever. Det är en vinning. För vår egen del skapar det ett driv där vi kompletterar varandra, säger Åsa Carlson och Christer Sjödin hänger på hennes resonemang:
– Vi brukar säga att ”vi äger alla elever tillsammans”.
Vi är rätt prestigelösa. Vi kan blotta oss och be andra om hjälp om vi inte kan.
Verkstadslokalen är 1 900 kvadratmeter stor och användes som snickeri redan på 1930-talet. Panelerna runt pelarna i hallen är desamma sedan byggnationen och det står flera äldre maskiner runtom i salen.
Åsa Carlson tror att tryggheten i arbetslaget förmodligen smittar av sig på eleverna och att fördelningen av årskurser mellan lärarna fungerar väldigt bra. Agneta Franzén ansvarar alltid för årskurs ett, Åsa Carlson för årskurs två och Christer Sjödin för årskurs tre, vilket också stärker relationerna mellan lärare och elever.
Christer Sjödin är den som skämtsamt brukar kalla sig kött och potatissnickare. Han har jobbat i Stockholms snickerier under 25 års tid innan han blev lärare.
– Jag ser mig själv som en inredningssnickare. Det är inte så mycket krusiduller liksom.
Men de andra håller inte med.
– Du kan ju allt! På riktigt! utropar Åsa Carlson, som visar sig vara finsnickeriets hållbarhetsprofil. Och inte minst, en inredningsfokuserad finsnickare med intresse för entreprenörskap. Det är hon som ansvarar för tävlingen Ung företagsamhet (UF), där eleverna har kommit på andra plats två år i rad.
– Under UF-arbetet får eleverna åka ut till snickerier och fråga om de har något spill. De får inte köpa något nytt material, de ska ta vara på det som finns. Jag vill förmedla att man inte måste köpa billiga saker från Kina. Att vi jobbar med kvalitet.
Samtliga lärare har olika inriktningar, vilket de tror berikar undervisningen. Foto: Oskar Omne.
Den stora verkstaden med tillhörande mindre lokaler delas av totalt 100 finsnickerielever från gymnasiet, komvux och anpassad gymnasieskola.
Jonas Carlqvist arbetar med komvux-elever i dagsläget. Vissa dagar möts elever från olika årskurser i verkstaden och ettorna kan snegla på vad de äldre eleverna gör, och uppmuntras också att göra det.
Hans ambition är att förmedla en yrkesstolthet.
– Jag tycker också att det är viktigt att den kunskap vi bidrar med ska gå att koppla till det traditionella hantverket och det kräver att man lär ut på rätt sätt.
– Du har också rätt höga förväntningar på dina elever, säger Åsa Carlson.
Jonas Carlqvist nickar.
– Absolut. Jag har jättehöga förväntningar. Det ska vara rätt och riktigt, men jag är inte fyrkantig på något sätt.
Hans inställning till kunskap framgår även när han pratar om Gy25. I dag är han deltidsanställd som expert på Skolverket och har deltagit i arbetet att ta fram kunskapsinnehållet i den nya läroplanen.
– Då pratade vi mycket om vilken kunskap som bör förmedlas på den här utbildningen, och vad det är som är viktigt.
Sedan följer några minuters samtal om vad Gy25 kommer innebära för bedömningen av progression och för betygssättning, där varje godkänt betyg på en nivå ersätter elevens betyg på de lägre nivåerna i ämnet.
Här är de inte riktigt överens, visar det sig, men konstaterar att det nog utkristalliserar sig efterhand.
Här samsas cirka 100 finsnickerielever om 1 900 kvadratmeter verkstadsyta. På bilden: Hanna Karlsson och Christer Sjödin.
Åsa Carlson beskriver Agneta Franzén som arbetslagets ”Carl Malmsten-lärare”. Hon har gått på Malmstensskolan, en av landets ledande möbelutbildningar.
– Jag är kanske lite mer teoretiskt lagd och undervisar de nya eleverna steg för steg, varvat med många teoripass. Jag är noga med att ge eleverna en gedigen grund i hantverket med stort fokus på säkerhet, säger Agneta Franzén.
Det är även hon som är teamets arbetslagledare och håller i kontakten med rektorn och förmedlar till övriga i arbetslaget vad som står på agendan.
När de får frågan om vad de är mindre bra på tar de en tankepaus.
– Städning kanske? säger Christer Sjödin.
Åsa Carlson vrider på huvudet. På den fronten finns det mycket kvar att jobba med.
– Vi kanske är lite dåliga på att inventera vilket material som håller på att ta slut? Någon tar sista skruven, men ingen beställer… säger Christer Sjödin.
Alla nickar. Inköp tar upp alldeles för stor del av deras arbetstid, anser de. Orsaken är att det är en svår process och kräver mycket tid. Det ska upphandlas och det ska tas in offerter. Alla suckar och konstaterar att det är lätt att man skjuter på den uppgiften när man är helt slut efter en arbetsdag med eleverna i verkstaden.
– Det är nästan som att gå av scenen efter en teaterföreställning, kan jag känna. Man har liksom dränerat sig själv för man bjuder på väldigt mycket energi hela tiden, säger Jonas Carlqvist.
Sedan återgår Agneta Franzén till den ursprungliga frågan om vad de är mindre bra på. Hon ler.
– Vi är rätt dåliga på att inte prata jobb på rasten.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.