Magnus Naess grundtips är att börja med rätter eleverna känner igen om en skola vill gå över till att bara servera vegetarisk mat. Både kött och fisk går att ersätta med andra råvaror, menar han. Foto: Sacharias Källdén
Till startsidan
Vårt dagliga bröd Det är nu många år sedan Globala gymnasiet slutade servera kött och fisk. Resultat? Eleverna är alltjämt nöjda – och maten blir bara godare.
Det kommunalt drivna gymnasiet på Södermalm i Stockholm startade 2004 med hållbarhet och social rättvisa som ledord.
I början serverade man kött, men bara från djur som haft ett bra liv – vilket innebar ett dyrt kött som inte kunde ingå i menyn så ofta. Därmed var steget inte så långt till att helt överge köttet, vilket skedde 2009 efter en omröstning bland eleverna där över 60 procent ville ha helvegetariskt.
– Det var elevernas initiativ, berättar rektorn Jenny Hyenstrand som kom till skolan flera år senare.
Har du under dina år hört om ungdomar som valt bort Globala gymnasiet för att de aldrig kan få fisk eller kött till lunch?
– Inte som jag har hört, men visst kan det finns sådana åsikter. Fast då kanske man inte heller väljer en skola med inriktning på hållbarhet.
Skolkocken sedan elva år, Magnus Naess, har profilerat sig som en av de centrala vegokockarna i Skolsverige. När jag når honom på telefon är han i full färd med dagens meny till de 740 eleverna: schnitzel på couscous, ångad potatis och ett val mellan bearnaisesås och rödvinssås.
– Och en väl tilltagen salladsbuffé, lägger han till.
Hur gör man så att även skeptiska elever blir positivt inställda till vegetariska rätter?
– Mitt grundtips: inled inte med annorlunda och mystiska rätter, det kan ni ta i ett senare skede. Börja med rätter som barnen känner igen, till exempel tacos, lasagne, thaimat eller svensk husmanskost. Man ersätter bara köttet med andra råvaror.
Vilka? Nu börjar ju sojabönor ifrågasättas ur ett hållbarhetsperspektiv?
– Kritiken mot sojan är delvis rimlig, delvis inte. Men visst finns en massa alternativ, till exempel bönor och olika baljväxter.
När han började med vegomat i skolan var det inte så vanligt, men nu har vegokosten vind i seglen.
– Intresset är enormt, men det finns ett stort kunskapsgap. Sverige har mängder av kockar som kan laga goda kött- och fiskrätter till storkök, men vi är färre som utvecklat vegetariska menyer.
Genom åren har han mött många fördomar mot vegetarisk mat, fördomar som i viss mån fortfarande lever kvar.
– Att vegomaten skulle vara proteinfattig, eller äcklig, eller bara tråkig. Och att barn helt enkelt inte skulle tycka om den. Men det stämmer inte, barn är betydligt mer nyfikna på vegetarisk och vegansk mat än vad vuxna är.
Före pandemin reste han runt och föreläste mycket, han minns ett besök på en skola i Skåne där motståndet mot vegetariska alternativ drevs av vissa vuxna inom medier och politik.
– Där diskuterade man att införa en helvegetarisk dag i veckan, men det slutade med att blev en dag i månaden i stället.
Magnus Naess grundtips är att börja med rätter eleverna känner igen om en skola vill gå över till att bara servera vegetarisk mat. Både kött och fisk går att ersätta med andra råvaror, menar han. Foto: Sacharias Källdén
Globala gymnasiet är det enda gymnasiet i Stockholm som helt tagit bort köttet och fisken, antalet skolor i landet som följt i dess fotspår är ännu relativt få. Men Magnus Naess vill inte propagera för den köttfria skolan, det är bättre att ta ett steg i taget.
– Jag brukar citera min vegokockkollega Daniél Kallonas 3-1-1-metod: tre dagar vegetariskt, en dag kött och en dag fisk.
Ett alternativ är att inkludera kött eller fisk som en liten sidorätt, medan menyn som helhet domineras av det vegetariska. Han skulle önska att frågan kunde bli mindre politiskt infekterad än den fortfarande är i vissa kretsar.
– Det är inte längre någon vänster- eller miljöpartifråga, det är en fråga som väcker ett mycket bredare intresse.
Rektor Jenny Hyenstrand betonar att det inte handlar om att försöka göra eleverna till vegetarianer:
– Många elever äter fisk eller kött till middag, då menar vi att det kan vara en bra balans att vi i skolan erbjuder vegetarisk mat till lunch. Och eleverna ger maten höga betyg i våra enkäter.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.