
Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.
Forskning
Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm.
Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats.
Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.
– Jag tar med mig väldigt mycket! Den internationella nivån på forskningen, med resultat från hela världen, visar att det är nödvändigt att gå från det nuvarande passiva utbildningssystemet – beroende av fasta läroplaner och förutbestämda resultat för alla nivåer – till en mer dynamisk, pedagogisk, praxis som erkänner inlärningens komplexitet och främjar elevernas kritiska tänkande och kreativitet.
– Föreläsarna, från David MacMillan till Agneta Gulz, visar också hur neurovetenskap kan förbättra undervisningen och inlärningsprocessen och det hoppas jag kunna ta med mig till min skola och kollegorna – bland annat.
Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.
– Bland annat Armita Golkars forskning om att skapa lärandesituationer med uppgifter som blir personligt meningsfullt för eleverna samt att hjärnan/frontalloben fortsätter att utvecklas till 25–30-års åldern!
– Sara Bengtssons forskning om att inlärning gynnas av uppmärksamhet och självförtroende och så Lars Strannegårds hyllning av litteraturens betydelse för empati och människors utveckling.
– Att det var en students fråga som fick David MacMillan att komma på idén som ledde till Nobelpris i kemi var förstås inspirerande och så Agneta Gulz påminnelse att vi ska använda oss av vetenskapliga resultat och inte vad enstaka undersökningar kommer fram till.
Anna-Karin Gruvell Svärd, undervisar i svenska och psykologi på Åva gymnasium i Täby.
– För det första var mötena med lärare från hela världen väldigt värdefulla. Insikterna och kunskapen från så många olika bakgrunder blir otroligt hjälpsamma i mitt arbete. En bra påminnelse var att barn är barn oavsett var man är i världen och forskningen visar att de hanterar och reagerar i undervisningen på samma sätt som vi ser i USA.
– Att höra David MacMillans tankar om utbildning var uppfriskande och Björn Sjödéns slutsatser förstärkte många tankar och idéer som jag själv har från mina snart trettio år inom undervisning.
– Sen var det kul att få njuta av läraren Martin Nilssons presentation om minnet – samtidigt som det gav konkreta idéer som jag kommer få användning för i klassrummet.
Mike Bedosky, rektor på Villa Rica High School, Villa Rica, Georgia, USA.
– Jag tar med mig att vår skola måste få till en mer kreativ och estetiskt tilltalande miljö. I många av frågestunderna eller föreläsningarna betonades vikten av kreativitet - för att utvecklas, för vårt välbefinnande men också som en mänsklig motvikt till AI.
Mikael Sundin, undervisar i svenska, engelska och grafisk kommunikation på Åva gymnasium i Täby.
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.