SKR: Slopad digital undervisning ökar klyftorna i förskolan
Anna Tornberg arbetar med förskolefrågor på SKR.
Fokus Att kravet på digitala lärverktyg i förskolan nu har tagits bort är något som oroar Sveriges kommuner och regioner, SKR. I och med att många tolkar de nya skrivningarna olika befarar organisationen att likvärdigheten hotas.
Tidningen Förskolans enkät visar att långt ifrån alla tolkar de nya skrivningarna på samma sätt, på vissa håll försvinner det digitala helt, medan andra fortsätter i samma utsträckning som tidigare.
– Den bilden känner vi igen från våra medlemmar och det är precis det här vi är rädda för, att alla barn inte får samma möjligheter, säger Anna Tornberg som arbetar med förskolefrågor på SKR.
Organisationen tycker inte att politiker ska försöka detaljstyra de pedagogiska valen.
– Forskningen politikerna grundar sig på handlar om barns passiva skärmtid hemma, inte i den pedagogiska verksamheten. Förskollärarna måste få göra en professionell bedömning av vilka lärverktyg som ska användas, det är det som måste avgöra, säger Anna Tornberg och tillägger att det därför nu är viktigt att detta tas upp till diskussion i förskolan.
Läs hela fokus om den skärmfria förskolan
Sex av tio lärare välkomnar skärmfri förskola
Så svarar lärarna om skärmfri förskola
De satsar på dans när förskolan blir skärmfri
Läraren om skärmfri förskola: ”Går tillbaka till hur vi gjorde förr”
Läraren i förskolan: ”Vi fortsätter med det digitala”
Skärmförbud för de yngsta hindrar språkundervisningen