Läraren i förskolan: ”Vi fortsätter med det digitala”

Foto: Privat/Adobe Stock

Förskolläraren Josefin Lillsjö tycker inte att förskolan ska vara skärmfri.

Helsingborg ligger i framkant med det digitala, och på förskolan Ängslyckan fortsätter lärarna att använda digitala verktyg i hög utsträckning. Men vidareutvecklingen av förskolans framgångsrika fonologi-app har satts på vänt.

Med hjälp av AI-assistenten Laiban kan barnen på Helsingborgs förskolor få svar på många av sina frågor, bland annat kan de se vad det bjuds på till lunch och hur dagens väder ska bli. På kommunens hemsida beskrivs den som ”en tillgänglig assistent som bidrar till barnens självständighet”.

Men Laiban är långt ifrån det enda digitala som används på Ängslyckans förskola. Där används även AR-teknik, Augmented Reality, en slags förstärkt verklighet där digital information och 3D-grafik läggs ovanpå den verkliga världen och sedan visas, exempelvis på plattan. Bland annat användes metoden när förskolan arbetade med de globala målen.

Nominerade till Guldäpplet – men stopp för mer utveckling

På Ängslyckan arbetar de även med green screen, bluebot och digitala mikroskopägg. Men förskolläraren Josefin Lillsjö betonar att de alltid har en genomtänkt plan med det digitala och att det alltid ska gynna barnen.

– Vi ska inte backa nu utan fortsätter med det digitala. Vi har även en förstående rektor som ser möjligheterna med det digitala och vill att vi fortsätter med det arbetet, säger hon.

De har även tillsammans med Helsingborgs stad utvecklat en fonologi-app där barnen får bekanta sig med bokstäver.

– Men när vi sökte innovationsbidrag för att vidareutveckla appen blev det nu stopp. Samtidigt blev vi just nominerade till Guldäpplet för arbetet vi gjort hittills, säger Josefin Lillsjö.

Skärmförbud riskerar ”försena barnens lärande”

Hon tycker inte att förskolan ska vara skärmfri. Hon lyfter bland annat fram att de digitala verktygen är en del av den tid vi lever i, och att barnen genom det digitala får lära sig sådant som stödjer de framtidskompetenser som OECD har tagit fram och som man menar att barnen kommer att behöva i framtiden.

– Jag tycker inte att man ska låta barnens lärande bli försenat. Låt i stället pedagogernas lärande om de digitala verktygens möjligheter växa, säger hon och tillägger att de aldrig någonsin sätter ett barn framför skärmen bara för att titta.

Rektorn, Annette Bergmasth, säger att hon har full tillit till att pedagogerna använder digitala verktyg på rätt sätt. Hon berättar även att förskolorna har hjälp och stöd av huvudmannen att ta fram riktlinjer för det digitala och att det finns en tydlig styrkedja uppifrån och hela vägen ner till pedagogerna.

– Vi skapar en samsyn, och i grunden handlar det om kvalitet. Det är även viktigt att ha en dialog hela tiden, och att pedagogerna, och även jag som rektor, kan testa nya digitala verktyg och att vi pratar om syftet. Att hela tiden knyta ihop det hela. Sådant måste man avsätta tid för, säger hon.